;
Główne aspekty techniczne opon rolniczych

9 głównych aspektów technicznych, dotyczących opon rolniczych

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 17 października 2023

Ogumienie rolnicze być może i wygląda na niezbyt skomplikowany sprzęt, jednak w rzeczywistości kryje w sobie całą gamę parametrów. To od charakterystyki technicznej opony zależy wydajność pracy ciągnika, dlatego też źle dobrane ogumienie jest odpowiedzialne za występowanie wielu problemów. Chcąc jak najlepiej korzystać z posiadanych przez siebie opon, należy zatem dobrze poznać ich właściwości techniczne, w tym zwrócić uwagę na geometrię i synchronizację kół. Poza tym, zrozumienie tych kilku istotnych kwestii technicznych związanych z oponami ma zasadnicze znaczenie dla ochrony gleby oraz wydłużenia żywotności sprzętu rolniczego. Niezależnie od tego, czy chodzi nam o zakup nowych opon, ich montaż lub demontaż, dobór felg czy regulację ustawień, warto mieć na uwadze podstawowe aspekty techniczne. Dzięki ich opanowaniu zapewnisz swojej maszynie optymalne osiągi.

W dzisiejszym artykule omawiamy najważniejsze kwestie, z którymi powinieneś być za pan brat, aby lepiej zrozumieć technologię opon:

1. Istotne aspekty techniczne dotyczące montażu i demontażu opon

Jeżeli podejmujesz się montażu i demontażu opon rolniczych, musisz wziąć pod uwagę szereg parametrów, ponieważ nawet mały błąd może sprawić, że nowe opony staną się całkowicie niezdatne do użytku. Z punktu widzenia twojego portfela jest to najgorszy możliwy scenariusz. Poniżej przybliżamy kilka podstawowych zasad, dzięki którym wykonasz prawidłowy demontaż i montaż opon.

Oto kilka kwestii technicznych, o których należy pamiętać:

  • Odpowiednie felgi:
    Podczas wymiany opon rolniczych należy upewnić się, że obręcz odpowiada parametrom nowej opony, aby uniknąć problemów z obracaniem się opony na obręczy i uszkodzeniem stopki.

  • Odpowiedni rozmiar opony:
    Wybierz opony w rozmiarze kompatybilnym z twoją maszyną i jej mocą wyjściową, aby uniknąć uszkodzenia przekładni z powodu wady synchronizacji kół.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo:
    Podczas montażu zapewnij sobie bezpieczny obszar roboczy wokół ciągnika. Unikaj także klinowania maszyny za pomocą podnośnika, który mógłby zawieść podczas pracy. Aby uzyskać odpowiednią stabilizację ciągnika, najlepiej podłożyć kliny.

  • Oczyść obręcz:
    Przed montażem opony wyczyść gniazda stopek na obręczach, aby usunąć nadmiar rdzy czy też zanieczyszczeń i zapobiec przedwczesnemu zużyciu sprzętu.

  • Sprawdź zawór powietrza:
    Sprawdź szczelność zaworu i w razie wątpliwości wymień go na nowy, aby uniknąć spadku ciśnienia.

  • Prawidłowo nasmaruj opony:
    Użyj odpowiedniego smaru, aby zapewnić dobre ułożenie ogumienia i zapobiec obracaniu się opony na obręczy po zamontowaniu.

  • Sprawdź stopki:
    Upewnij się, że stopki opony są prawidłowo ustawione. Pozwoli ci to uniknąć niepożądanych wibracji.

  • Pompowanie opon:
    Zachowaj ostrożność podczas pompowania i nigdy nie przekraczaj zalecanych norm ciśnienia, żeby nie dopuścić do wybuchu opony.

Istotne aspekty techniczne dotyczące montażu i demontażu opon rolniczych
Istotne aspekty techniczne dotyczące montażu i demontażu opon rolniczych

Jeśli natomiast chcesz spać spokojnie i uniknąć potencjalnych problemów podczas montażu, zalecamy skontaktowanie się z monterem specjalizującym się w oponach rolniczych. Będzie on w stanie wykonać pracę szybko i sprawnie, a także pomoże ci w przypadku wystąpienia usterek montażowych.

 

 

2. Dlaczego istnieją różne modele felg?

Zdarza się, że oryginalna obręcz nie pozwala na wykorzystanie pełnej mocy maszyny. Czasami nie jest ona wystarczająco solidna, aby poradzić sobie z dużymi obciążeniami lub nie nadaje się do pracy z oponami o dużej objętości powietrza, stosowanymi w celu ochrony gleby. Dlatego też dostępne są różne modele obręczy, które opisujemy poniżej.

Felga jest czymś więcej niż tylko zwykłym metalowym pierścieniem, ponieważ to ona podtrzymuje ciężar ciągnika i przenosi moment obrotowy silnika na ogumienie, a następnie na podłoże. Zatem poziom jej solidności będzie miał niemały wpływ na osiągi zaczepu.

Pęknięcie środnika obręczy spowodowane dużym obciążeniem, skumulowanym ze zbytnim momentem obrotowym
Pęknięcie środnika obręczy spowodowane dużym obciążeniem, skumulowanym ze zbytnim momentem obrotowym

Istnieją trzy główne typy felg: W, DW i TW, z których każdy ma swoje specyficzne zalety.

  • Model W jest najstarszy i dobrze nadaje się do mniejszych rozmiarów opon.
  • Model DW jest najczęściej stosowany ze względu na dobrą sztywność i łatwość montażu.
  • Model TW oferuje zwiększoną wytrzymałość i jeszcze łatwiejszy montaż.

Wybór typu felgi zależy od konkretnych potrzeb, rozmiaru opon, rodzaju wykonywanej pracy oraz obciążenia i mocy ciągnika.

 

 

 

3. Jak często należy sprawdzać geometrię kół?

Teoretycznie opony powinny być równoległe do osi podłużnej ciągnika, co warunkuje prawidłową pracę całości zaczepu. W praktyce zaleca się jednak rozstaw osi przedniej wynoszący 1,5 stopnia, ponieważ kompensuje to jej obciążenie w ciągniku z napędem na cztery koła.

Niestety, podczas pracy na nierównym terenie, wibracje i koleiny mogą powodować stopniowe rozregulowywanie się ustawienia kół. Z tego też powodu pamiętaj o częstych kontrolach geometrii kół ciągnika, które pomogą zapobiec przedwczesnemu zużyciu ogumienia.

Wada geometrii kół

Problem z geometrią kół może objawiać się na dwa sposoby. Zbieżność kół, czyli sytuacja, w której koła schodzą się do wewnątrz, powoduje zużycie zewnętrznej strony opon. Natomiast rozbieżność kół, czyli ich rozchodzenie się na zewnątrz, powoduje zużycie wewnętrznej strony opon. Z reguły wady geometrii na przedniej osi są częściej związane ze zbieżnością, a to ze względu na przeciążenia mechaniczne, jakie musi ona wytrzymać podczas pracy ciągnika z napędem na cztery koła. Niestety, oba warianty wad geometrii kół skracają żywotność opon.

Ważne jest, aby przeprowadzać regularne kontrole, ponieważ nawet kilka milimetrów odchylenia może przyspieszyć zużycie ogumienia:

  • Odchylenie kół od osi pojazdu wynoszące 5 mm skraca żywotność opon o około 12%.
  • Jeśli którakolwiek z wad geometrii kół będzie wynosiła 15 mm odchylenia, możesz spodziewać się skrócenia żywotności opony nawet o 36%.

Regulacja ustawienia kół

Kiedy zauważysz anomalie w układzie kierowniczym, zaczniesz odczuwać zbytnie wibracje lub stwierdzisz bardziej widoczne zużycie po jednej stronie opon, nie czekaj. Zalecamy ci szybką kontrolę geometrii kół!

Regulacja geometrii przedniej osi za pomocą lasera
Regulacja geometrii przedniej osi za pomocą lasera

Najłatwiej jest dokonywać kontroli geometrii kół w warsztacie lub u sprzedawcy opon, który posiada wszystkie niezbędne do tego narzędzia. Zoptymalizuje on bez problemu geometrię kół w twoim pojeździe, co pozwoli ci cieszyć się oponami o wiele dłużej.

 

 

 

4. Dlaczego czasami warto zmienić rozmiar ogumienia?

Zmiana rozmiaru opon ciągnikowych może przynieść szereg znaczących korzyści w zakresie poprawy osiągów maszyny.

  • Lepsza nośność:
    Decydując się na szersze opony, zwiększasz ich objętość powietrza, a tym samym nośność, bez konieczności zwiększania ciśnienia.

  • Dbałość o glebę:
    Szersze opony mają większą powierzchnię styku z podłożem, co pomaga zmniejszyć ubicie gleby.

  • Optymalna trakcja:
    Większe opony lepiej trzymają się podłoża. Poprawiają trakcję, dzięki czemu można pracować szybciej i oszczędzać paliwo.

Zmiana rozmiaru opon ciągnika może znacznie poprawić osiągi maszyn rolniczych, pomoże także zachować jakość gleby na satysfakcjonującym poziomie i zwiększyć wydajność pracy.

Montaż opon w dużym rozmiarze 710/70 R 38
Montaż opon w dużym rozmiarze 710/70 R 38

 

5. Jakie znaczenie ma synchronizacja kół?

Zwrócenie uwagi na synchronizację kół podczas wymiany opon ma kluczowe znaczenie dla uzyskania większej wydajności pracy. Prawidłowa synchronizacja przedniej i tylnej osi jest konieczna w ciągnikach z nierównym napędem na cztery koła. Prawidłowy dobór rozmiarów kół względem siebie pozwala przedniej osi ciągnika ciągnąć nieco więcej niż oś tylna. Zapewnia to doskonałą współpracę osi napędowych, poprawiając ogólną trakcję maszyny.

Nieprawidłowa synchronizacja kół może mieć szkodliwy wpływ na prowadzenie pojazdu i na stabilność ciągnika, a także powodować szybsze zużycie opon i paliwa:

  • Jeśli wskaźnik synchronizacji kół jest zbyt wysoki (ponad 5%), to przednia oś obraca się zbyt mocno i ciągnie tylną oś. Doprowadza to do przedwczesnego zużycia przednich opon i wyższego zużycia paliwa.

  • Jeśli wskaźnik synchronizacji kół jest zbyt niski (poniżej 0%), to tylna oś popycha przednią oś lub przednia oś hamuje tylną oś, co także przekłada się na przedwczesne zużycie sprzętu i marnowanie paliwa.

  • Poza tym, w obu sytuacjach możliwe jest uszkodzenie mechaniczne (przegrzanie reduktorów piasty czy też nieprawidłowe zużycie koła zębatego przekładni).

  • Nadmierny poślizg: przy niewłaściwej synchronizacji kół występuje poślizg na tyle mocny, że koła nie są w stanie zapewnić maszynie optymalnej przyczepności do podłoża. Zmniejsza to zdolności trakcyjne i może pogorszyć osiągi ciągnika, zwłaszcza podczas pracy na mokrej ziemi.

 

 

6. Jak zwiększać obciążenie zaczepu bez przeciążania opon?

Zwiększenie obciążenia zaczepu bywa korzystnym rozwiązaniem poprawiającym wydajność pracy, zwłaszcza jeśli pracujesz z szerszymi, a tym samym cięższymi narzędziami. Należy jednak wziąć pod uwagę wskaźnik nośności opon. Pozwoli to wyeliminować ryzyko przeciążenia, które mogłoby obniżyć ogólną wydajność maszyny, osiągnąłbyś zatem efekt odwrotny do spodziewanego.

Podpowiadamy, jak umiejętnie optymalizować obciążenie, nie narażając się na problemy z przeciążeniem:

  • Systematycznie sprawdzaj obciążenie, aby w razie potrzeby móc je wyrównać ciśnieniem. Pamiętaj przy tym, że każdy model opony ma określony indeks nośności (wskazany na ścianie bocznej), którego należy przestrzegać, aby uniknąć przedwczesnego zużycia. Chcąc dbać o opony, powinieneś dostosowywać ciśnienie do obciążenia. Właściwe ciśnienie zmniejsza tempo zużywania się gumy i nadmiernej deformacji ścian bocznych opony.

  • Rozkładaj obciążenie równomiernie między przednią i tylną osią: w przypadku ciągnika z napędem na cztery koła zaleca się rozłożenie 35 do 40% ładunku na przednią oś i 60 do 65% na tylną oś. Balastowanie, na przykład poprzez dodanie dodatkowego ciężaru na przodzie, zrównoważy zaczep i poprawi trakcję.

  • Używaj opon, wykonanych w technologii IF lub VF, które zostały zaprojektowane po to, aby wytrzymywać większe obciążenia niż opony standardowe. Ich ściany boczne mają większą zdolność do ugięcia, co pozwala im lepiej reagować na zmiany obciążenia.

Balast na przedzie jest przeciwwagą dla narzędzia
Balast na przedzie jest przeciwwagą dla narzędzia

 

7. Dlaczego opłaca się przechowywać opony rolnicze z dbałością?

Poprawne przechowywanie opon rolniczych wydłuży ich żywotność, co zaprocentuje w postaci oszczędności.

Oto kilka rad dotyczących przechowywania opon:

  • Po zdemontowaniu opony należy umieścić w suchym miejscu z dala od światła, w umiarkowanej temperaturze.
  • Należy trzymać je z dala od źródeł ozonu i substancji chemicznych.
  • Należy unikać wieszania, przenoszenia na łańcuchach lub podnoszenia opon wózkiem widłowym, zwłaszcza na wysokości stopki.
  • Trzeba poza tym regularnie obracać opony o ćwierć obrotu, aby zapobiec uszkodzeniu gumy w miejscu styku z podłożem.

 

8. Co warto wiedzieć o awariach i naprawach awaryjnych?

Jeśli chcesz uniknąć kosztownych i czasochłonnych napraw awaryjnych, pamiętaj o tym, że znacznej ilości uszkodzeń da się zapobiec. Regularne kontrole opon mogą wykryć wszelkie oznaki nadmiernego zużycia lub anomalie, na przykład głębsze nacięcia lub niewielkie wybrzuszenia. Naprawy zawsze będą łatwiejsze i tańsze do przeprowadzenia gdziekolwiek indziej niż na środku pola.

Ile trwa interwencja mechanika na polu?

Czas, jaki będzie potrzebny mechanikowi na dotarcie do twojej unieruchomionej w polu maszyny, zależy rzecz jasna od lokalizacji zdarzenia. Wiedz, że doświadczony specjalista jest w stanie poradzić sobie z przebitą oponą w mniej niż cztery godziny. Jeśli ciągnik nie utknął zbyt daleko od jego warsztatu, zjawi się na miejscu dość szybko.

Awaryjna naprawa przebicia tylnej opony ciągnika
Awaryjna naprawa przebicia tylnej opony ciągnika

Jeśli przytrafi ci się awaria w środku pola, jak najszybciej skontaktuj się ze sprzedawcą lub mechanikiem opon rolniczych. Im więcej szczegółów będziesz w stanie im podać przez telefon (położenie maszyny, rozmiary opon), tym interwencja będzie skuteczniejsza. 
Jeśli na stanie warsztatu nie będzie akurat nowej opony w wymaganym modelu, mechanik może ci zaproponować używaną oponę zapasową. Pozwoli ci to kontynuować pracę w oczekiwaniu na dostawę ogumienia docelowego.

 

9. Kiedy warto skonsultować się ze specjalistą od ogumienia?

Jeśli zależy ci na udoskonalaniu osiągów twoich maszyn, na pewno przyda ci się porada specjalisty od opon. W każdym bądź razie zmiana standardowego modelu opon na taki, który będzie odpowiadał specyfice twojej działalności, z całą pewnością poprawi wydajność i szybkość pracy.

Specjalista od opon oferuje następujące usługi:

  • Przeprowadza audyt ogumienia dla całej floty, aby zoptymalizować wykorzystanie opon i maszyn rolniczych w zależności od typu używanych narzędzi i rodzaju wykonywanej pracy.

  • Poleca modele opon najlepiej dopasowane do twojej działalności, które pomogą ci zwiększyć wydajność pracy, zmniejszyć częstotliwość wymiany ogumienia i obniżyć zużycie paliwa.

Zasięgnięcie porady u eksperta w dziedzinie opon rolniczych może poprawić rentowność twojego gospodarstwa i przedłużyć żywotność sprzętu.

Audyt ogumienia w gospodarstwie
Audyt ogumienia w gospodarstwie

PODSUMOWANIE

Znajomość podstawowych kwestii technicznych związanych z oponami rolniczymi pozwala na podejmowanie świadomych decyzji podczas wymiany ogumienia lub dokonywania niezbędnych regulacji. Dzięki temu twój sprzęt będzie znacznie bardziej produktywny, a ty w pełni wykorzystasz potencjał maszyn rolniczych. Dzięki odpowiednio dobranym oponom będziesz chronić glebę, przedłużysz żywotność ogumienia i koniec końców poprawisz ogólną rentowność gospodarstwa.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:

Jak wykryć anormalne zużycie opon ciągnika

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Technika opon rolniczych

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ