Pracując kombajnem ze standardowymi oponami, szybko osiągniesz ich limit nośności oraz maksymalne ciśnienie powietrza.
Stanowi to utrudnienie podczas zbiorów, zmuszając Cię do częstszego opróżniania zbiornika, a także do przerwania pracy za każdym razem, kiedy trzeba zmienić przyczepę.
Istnieje jednak proste rozwiązanie, polegające na zwiększeniu obciążenia o 70% i kontynuowaniu pracy bez konieczności częstego przesypywania ziarna. Polega ono na zastosowaniu specjalnie zaprojektowanych opon na żniwa, które pozwolą Ci na dodatkowe 14 ton cyklicznego obciążenia na przedniej osi.
Doroczne zbiory plonów to najcięższy rodzaj pracy na roli, dlatego przed żniwami konieczne jest sprawdzenie stanu opon i dostosowanie ciśnienia do przewidywanego obciążenia.
Gdy heder znajduje się z przodu, a zbiornik jest pełny, obciążenie rozkłada się w około 75% na przód i tylko w 25% na tył.
Przyjmując wartości z powyższego przykładu, otrzymujemy około 14 000 kg obciążenia na każdą z przednich opon.
Jeżeli sprawdzisz maksymalne obciążenie standardowych opon podane przez producenta, łatwo zauważysz, że poziom obciążenia z powyższego przykładu znacznie je przekracza, nawet jeśli ustawisz maksymalne ciśnienie powietrza.
Jedynym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest opróżnienie zbiornika w połowie procesu napełniania, co wiąże się z częstszymi podstawieniami przyczepy i ogólną stratą czasu pracy.
Każda opona na ścianie bocznej posiada indeks prędkości i indeks nośności.
Jest on bardzo ważny, ponieważ podaje obciążenie i prędkość nominalną przewidziane przez producenta, który przetestował każdy model opony i na podstawie przeprowadzonych badań stwierdził, że dane obciążenie w połączeniu z daną prędkością jest optymalnym ustawieniem, umożliwiającym szybką pracę bez uszkodzenia materiału.
Znając te indeksy, można bezpiecznie zwiększyć obciążenie, zmniejszając prędkość, lub zwiększyć prędkość, zmniejszając jednocześnie obciążenie.
Zauważyłeś zapewne, że ciężar zaczepu przygniata oponę do podłoża, a odkształcenie ogumienia zwiększa się wraz ze wzrostem obciążenia.
Wiesz także, iż prędkość pojazdu decyduje o czasie potrzebnym oponie na wykonanie pełnego obrotu. Podczas każdego obrotu opona musi mieć czas na odzyskanie swojego pierwotnego kształtu, zanim ponownie zetknie się z podłożem i ulegnie kolejnemu ugięciu.
Jeżeli tak się nie stanie (ponieważ prędkość jest zbyt duża), odkształcenie będzie rosło, co może spowodować pęknięcie karkasu.
Redukcja prędkości jest jednym z głównych warunków umożliwiających znaczne zwiększenie obciążenia. Poniżej podajemy przykład stosunku prędkości do obciążenia specjalistycznej opony Maxi Traction Harvest firmy FIRESTONE.
Aby osiągnąć ów wzrost obciążenia, opona musi być bardzo solidna pod względem nośności. Ten właśnie model ogumienia, którego konstrukcja jest wzmocniona większą liczbą warstw opasających, jest w stanie wytrzymać tego rodzaju wahania.
Opony przednie 900/60 R32 Maxi Traction Harvest:
Maszyny żniwne są bardzo ciężkie i poddawane stałym zmianom obciążenia podczas napełniania i rozładowywania zbiornika, dlatego też ich opony są wystawiane na ciężką próbę.
Jeśli podczas żniw chcesz zwiększyć obciążenie zaczepu o 70%, powinieneś wziąć pod uwagę stopień nachylenia terenu. Ma on bowiem bezpośredni wpływ na pracę ogumienia przy wjazdach i zjazdach.
Łatwo zauważyć gołym okiem, że zgniatanie opon spowodowane obciążeniem cyklicznym będzie bardziej odczuwalne podczas pracy na zboczu. Maksymalna tolerancja obciążonych opon wynosi 11 stopni, co odpowiada nachyleniu terenu o 20%.
Inaczej niż w przypadku ciągnika, w kombajnie nie można ustawić ciśnienia zgodnie z obciążeniem, ponieważ ulega ono wahaniom.
Gdy zbiornik ziarna jest pełny, masa zaczepu wzrasta o około 12 000 kg. Ten nadmiar obciążenia może być kompensowany jedynie przez opony.
Rzecz jasna, w przypadku przekroczenia limitów obciążenia niezwykle ważna jest jakość konstrukcji opony i jej budowa.
W powyższym przykładzie opona 900/60 R32 zwiększa swoje obciążenie z 8 250 kg przy ciśnieniu 3,2 bara do 14 025 kg przy ciśnieniu 4 bary. Oznacza to wzrost obciążenia o ponad 5 700 kg.
Takie przeciążenie nie może być ciągłe, ponieważ miałoby zbyt duży wpływ na wewnętrzną strukturę opony. Dlatego odległość, jaką można pokonać z podobnym ładunkiem, wynosi tylko półtora kilometra. Możliwość zwiększenia ładunku pozwala natomiast oddalić w czasie kolejne przesypy ziarna na przyczepę i tym samym przyspieszyć pracę.
ciśnienie musi zostać zwiększone o 25%, a prędkość nie może przekraczać 10 km/h, oprócz tego należy przestrzegać stopnia nachylenia terenu i limitu trasy.
ciśnienie musi zostać zwiększone o 25%, a prędkość nie może przekraczać 15 km/h, oprócz tego należy przestrzegać stopnia nachylenia terenu i limitu trasy.
Dzięki Firestone masz gwarancję, że Twoje opony ciągnikowe przynoszą rzeczywiste korzyści, oraz że wybierając naszą markę, będziesz mógł pracować bez obaw.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: