;
Czym jest synchronizacja w maszynie rolniczej

Czynniki wpływające na synchronizację moich opon rolniczych

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 30 czerwca 2022

Dzięki synchronizacji kół ciągnika oś przednia ciągnie nieco mocniej niż oś tylna, przez co także wyważenie osi napędowych jest idealne. Jeśli obie osie zostaną prawidłowo zsynchronizowane, ciągnik będzie wydajny, a trakcja optymalna.
Jednak regulowanie pewnych parametrów lub wymiana opon mogą wpłynąć na synchronizację kół. Wówczas można zaobserwować nieprawidłowości, takie jak zwiększony poślizg lub nieprawidłowe zużycie opon.
Poniżej wyliczamy czynniki, które mogą rozregulować synchronizację kół:

 

1. Czym jest synchronizacja w maszynie rolniczej

W ciągniku z czterema kołami napędowymi o różnych rozmiarach ich prędkość obrotowa nie jest taka sama, bowiem mniejsze koła przednie obracają się szybciej.

Producenci ciągników biorą rzecz jasna pod uwagę ten parametr i ustalają przełożenie osi maszyn rolniczych, które uwzględnia dokładny stosunek obwodu łożysk opon przednich do opon tylnych, co pozwala osiągnąć idealną synchronizację.

Jednak, aby ciągnik miał dobre właściwości trakcyjne, włączona przednia oś musi ciągnąć nieco mocniej. Odpowiednie ustawienie parametrów maszyny pozwala osi przedniej na ciągnięcie z większą siłą, co nazywane jest synchronizacją kół.

W trakcie eksploatacji ciągnika niektóre parametry ulegają zmianie, na przykład przy wymianie kompletu opon, ale także w miarę ich zużywania się, a nawet przy zmianie ciśnienia powietrza. Wszystkie te czynniki mogą wpłynąć na charakterystykę pracy ciągnika.

 

2. Jaki jest wpływ zużycia opon na synchronizację kół

Obliczanie synchronizacji jest bezpośrednio związane z obwodem toczenia opony, więc jeśli z jakiegokolwiek powodu ulegnie on zmianie, będzie to miało mniejszy lub większy wpływ na rezultat obliczeń.

Zużycie klocków bieżnika znacząco zmieni obwód opony, ponieważ skracają się one o kilka centymetrów w ciągu całego okresu eksploatacji ogumienia.

Jeśli przednie opony zużywają się mniej więcej w tym samym tempie co tylne, ustawienia kół mogą pozostać takie same.

Jeżeli jednak przy zmianie opon na osi tylnej lub na osi przedniej, zostaną założone nowe opony o tych samych wymiarach z dużymi klockami bieżnika, a na drugiej osi klocki będą zużyte lub znacznie mniejsze, wówczas należy sprawdzić synchronizację kół. Regulacja kół może nie być już odpowiednia, co prowadzi do powstawania anomalii podczas pracy.

 

3. Czy obciążenie i ciśnienie mogą wpływać na synchronizację

Nie tylko zużycie może zmienić obwód opony. Wpływa na niego także obciążenie, zwłaszcza jeśli jest ono spore, a także ciśnienie powietrza, jeśli jest bardzo niskie, do czego dochodzi zazwyczaj w celu ochrony gleby na działkach uprawnych. Obwód opony, powstający w warunkach pracy, nazywamy obwodem roboczym

Kiedy obciążenie jest znaczne lub kiedy pracuje się z niskim ciśnieniem, promień koła w obciążonej oponie także ulega zmianie. Dzieje się tak dlatego, że opona zostaje zgnieciona przy styku z podłożem, w związku z czym promień koła pomiędzy środkiem osi a podłożem ulega zmniejszeniu. Taka opona posiada zupełnie inny niż w spoczynku rzeczywisty obwód roboczy, który może mieć wpływ na synchronizację.

Obwód roboczy opony uwzględnia promień koła pod obciążeniem
Obwód roboczy opony uwzględnia promień koła pod obciążeniem


Synchronizację uważa się za prawidłową w zakresie procentowym od 0% do 5%. Jeśli parametry maszyny pozwalają na utrzymanie się w tym przedziale, nie powinno z nią być żadnych szczególnych problemów.

Jeżeli jednak po zamontowaniu opon synchronizacja od początku ledwo mieściła się w zalecanym zakresie, jest duża szansa, że w trakcie eksploatacji ogumienia może on zostać przekroczony. Warto wtedy obliczyć ponownie synchronizację z uwzględnieniem rzeczywistego obwodu opony, aby nie zużyć zbyt szybko swojego kompletu ogumienia.

 

4. Podczas wymiany opon unikaj mieszania technologii

Podczas wymiany przednich czy też tylnych opon należy unikać mieszania technologii, ponieważ na przykład dla technologii VF i opon standardowych nośność będzie inna.

Nawet jeśli użytkownik założył opony o takim samym wymiarze jak poprzedni komplet, myśląc, że jest to sposób na uniknięcie pomyłki, jest bardzo prawdopodobne, że ugięcie opony VF zmieni jej obwód roboczy i że nie zmieści się już ona w prawidłowych granicach synchronizacji.

Również mieszanie marek dla opon osi przedniej i tylnej może mieć wpływ na synchronizację kół nawet przy zachowanych wymiarach, ponieważ technologie stosowane przez dwóch producentów nie są w 100 procentach identyczne. Pojawia się więc podobny jak przy mieszaniu technologii problem.

Co się stanie, kiedy synchronizacja przekroczy 5%?

Jeśli przekroczysz 5%, oś tylna będzie zbyt mocno hamować oś przednią, przez co przednie opony będą zużywać się zdecydowanie szybciej.

Co się stanie, jeśli synchronizacja spadnie poniżej 0%?

Jeżeli synchronizacja osiągnie wartość niższą niż 0, oś przednia będzie hamować oś tylną. Przednie opony, zbyt mocno pchane przez tylne, szybko się zużyją. Wszystkie mechaniczne elementy układu napędowego i przeniesienia napędu (silnik, skrzynia biegów, mechanizmy różnicowe itp.) będą poddawane zbyt dużym obciążeniom, jazda stanie się niekomfortowa, układ kierowniczy nie będzie reagował dobrze na trudne tereny, a tylna oś będzie mieć tendencję do poślizgu.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:

Jak wykryć anormalne zużycie opon ciągnika

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Technika opon rolniczych

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ