;
Odpowiednie ciśnienie w oponach przyczynia się do ochrony gleby

Jak dobrać właściwe ciśnienie w oponach ciągnikowych?

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 02 lutego 2021

Na pewno wiesz, że poprawne ustawienie ciśnienia w oponach ciągnika zmniejsza zużycie opon i wydłuża ich żywotność. Może jednak ono również pomóc w ochronie gleby Twoich pól, a tym samym w zwiększeniu wydajności, a także poprawić Twoje bezpieczeństwo na drodze.

Mimo wszystko, ustawienie ciśnienia w oponach tak, aby niezależnie od sytuacji było ono zawsze odpowiednie, wcale nie jest takie oczywiste. Oto kilka ważnych zasad i pomysłowych rozwiązań, które umożliwią Ci pracę z dobrze dobranym ciśnieniem.

 

1. Jaka jest zależność między obciążeniem a ciśnieniem?

Opona rolnicza jest jedynym łącznikiem pomiędzy ciągnikiem a podłożem. Aby była ona w stanie utrzymać ciężar maszyny i narzędzi przy danej prędkości, konieczne jest ustawienie odpowiedniego ciśnienia, oczywiście z zachowaniem limitu nośności, a więc maksymalnego obciążenia zalecanego przez producenta.

Najważniejsza jest ilość powietrza w oponach

Ciężar, jaki mogą utrzymać opony ciągnikowe, zależy wprawdzie od technologii, struktury danej opony oraz od materiałów użytych przez producenta, ale przede wszystkim od poziomu ciśnienia powietrza. Innymi słowy, bez wystarczającej ilości powietrza opony nie są w stanie utrzymać ciężaru osi ciągnika.

Aby poprawić osiągi pojazdu, należy ustawić ciśnienie w oponach, biorąc pod uwagę kilka parametrów:

  • Informacje od producenta opony: dopuszczalne ciśnienie w zależności od obciążenia i prędkości, podane w tabelach indeksów nośności i ciśnienia
  • Ciężar wywierany na każdą z osi pojazdu
  • Optymalny indeks poślizgu
  • Pożądany stopień ochrony gleby w celu uniknięcia strat plonów
  • Prędkość jazdy

Jak zwiększyć nośność opon?

Aby opony mogły wytrzymać większe obciążenie (masa ciągnika i jego narzędzi), znajdująca się w nich ilość powietrza musi być proporcjonalna do dźwiganego ciężaru. Istnieją dwa sposoby na zwiększenie ilości powietrza:

Zwiększ ciśnienie w oponach

Możesz zwiększyć ciśnienie w oponach rolniczych, wtłaczając do nich więcej powietrza, dzięki czemu będą mogły przenosić większe obciążenia.
Niezmiennie przestrzegaj tabel indeksów nośności i ciśnienia producenta opon. Jeśli zależy Ci na zwiększeniu nośności, dostosowanie ciśnienia powietrza i prędkości jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

dopasowanie ciśnienia do obciążenia

Pamiętaj jednak, że wyższe ciśnienie powietrza może zmniejszyć styk opony z podłożem, przez co nacisk pojazdu jest wywierany na mniejszą powierzchnię i tym samym ugniata mocniej glebę. Przy mniejszej powierzchni styku opona będzie się zapadać, a tym samym ubijać podłoże, aż do osiągnięcia punktu równowagi pomiędzy ciśnieniem w oponach i oporem podłoża.

Na miękkim podłożu zbyt duże ciśnienie w oponach powoduje:

  • Nadmierne ubicie, a tym samym głębokie ugniatanie gleby,
  • Zwiększony poślizg,
  • Tworzenie się kolein,
  • Zwiększenie oporu toczenia.

Dlatego też zbyt wysokie ciśnienie w oponach ma negatywny wpływ na glebę, wzrost roślin i osiągi maszyny, a tym samym na wydajność Twojego gospodarstwa.

właściwie dobrane ciśnienie chroni glebę

Zwiększ wymiar opon i objętość powietrza w oponach

Możesz zwiększyć nośność Twojej maszyny, wybierając opony o większej objętości powietrza lub wykonane w zaawansowanej technologii.
Zmieniając serię opon na wyższą lub wymieniając wszystkie koła i opony na takie, które są w stanie pomieścić większą ilość powietrza, poprawiasz osiągi Twojego ciągnika: pionowy nacisk na glebę zmniejsza się, ponieważ powierzchnia styku opony z podłożem jest szersza. Równocześnie zmniejsza się poślizg i zużycie paliwa.

poprawa osiągów poprzez zwiększenie rozmiaru opony

Podczas pracy z ciężkim pojazdem na miękkim lub kamienistym terenie, w każdych warunkach pogodowych, należy zwiększyć powierzchnię styku opon z podłożem, ograniczając tym samym ich zgubny wpływ na stan gleby.

Inną opcją jest wybór opon w zaawansowanej technologii IF lub VF.
W starszych generacjach opon VF średnica obręczy była zminimalizowana, co pozwalało na zwiększenie objętości powietrza w oponie.
Dziś, dzięki nowej generacji opon VF i opcji wąskiej felgi (NRO) można tak samo zwiększyć nośność bez konieczności zmiany obręczy. Inaczej mówiąc, już sama konstrukcja opon VF pozwala na uzyskanie większej nośności.

 

2. Jak prawidłowo obliczać ciśnienie w oponach?

Aby określić właściwe ciśnienie w oponach ciągnika, musisz najpierw określić obciążenie przenoszone przez każdą z osi, stosując jedną z trzech poniższych metod.
Dla każdej metody konieczne jest uwzględnienie prędkości jazdy. Oczywiście, będzie się ona różnić w zależności od zastosowania pojazdu na drodze i w polu.

KROK 1: Prawidłowo rozłóż obciążenie

Zoptymalizowanie rozkładu obciążenia przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, komponentów układu napędowego i opon, mniejsze ubicie gleby i tym samym większą wydajność pracy.

Idealny rozkład ciężaru to 60% z tyłu i 40% z przodu, niezależnie od tego, czy pracujemy z narzędziem, czy bez. Jeśli na przykład doczepisz do ciągnika narzędzie tylne, spowoduje to zwiększenie ciężaru z tyłu zaczepu i będziesz musiał zrównoważyć jego rozkład poprzez dodanie masy na przodzie zaczepu.

rozkład obciążenia: tył 60% - przód 40%.

Najdokładniejszą metodą jest użycie wagi, która pozwala określić rzeczywiste obciążenie przenoszone przez każdą z osi ciągnika.

Ważenie tylnej osi

Zważ każdą oś ciągnika wraz z osprzętem, po czym podziel wynik przez dwa, aby uzyskać ciężar przenoszony przez każdą oponę.
Następnie zapoznaj się z tabelą indeksów obciążenia i ciśnienia, aby określić optymalne ciśnienie dla przedniej i tylnej osi.

Oto kilka wskazówek, jak prawidłowo ważyć ciągnik:

  • Ważenie osi przedniej: ważenie odbywa się z narzędziem tylnym opartym na podłożu
  • Ważenie osi tylnej: ważenie odbywa się przy podniesionym narzędziu tylnym.
Waga elektroniczna
10 010 kg to masa przypadająca na tylną oś ciągnika
(narzędzie tylne podniesione do jazdy na drodze)

W przypadku intensywnej eksploatacji na drogach należy pamiętać o dodaniu 0,4 bara do wartości podanych w tabeli ciśnień, aby ograniczyć przedwczesne zużycie gumy, spowodowane kontaktem z powierzchnią drogi.

KROK 2: Użyj specjalnej aplikacji

Darmowa aplikacja Firestone do obliczania ciśnienia

Wielu producentów, także Firestone, oferuje aplikacje mobilne, z których można korzystać na smartfonach i tabletach. Pozwalają one szybko obliczyć właściwe ciśnienie opon rolniczych.

Aby skorzystać z aplikacji online, wystarczy znać niezbędne parametry, w tym masę ciągnika i narzędzi.

Kilka kliknięć pozwoli Ci uzyskać przybliżone obciążenie dla optymalnego ciśnienia w Twoich oponach ciągnikowych.

› Pobierz darmową aplikację Firestone Agriculture na Android lub iPhone

 

3. Najlepsze narzędzia do kontroli ciśnienia w oponach: TPMS i CTIS

Doskonale wiesz, że niskie ciśnienie jest odpowiednie do pracy w polu, ponieważ optymalizuje komfort pracy, ograniczając jednocześnie ubicie gleby i poślizg.

Z drugiej strony, wyższe ciśnienie jest zdecydowanie zalecane w przypadku jazdy drogą, ponieważ zmniejsza opór toczenia, a tym samym zużycie paliwa i opon, jednocześnie zwiększając stabilność ciągnika.

Problem, który się tutaj pojawia, to pytanie jak wybrać ciśnienie do mieszanego zastosowania na drodze i w polu.
Niezależnie od warunków użytkowania ciągnika, istnieją systemy, które pomagają w codziennej pracy wymagającej zmian ciśnienia w oponach.

  • TPMS: System kontroli ciśnienia w oponach. System ten monitoruje ciśnienie w oponach w czasie rzeczywistym i ostrzega, gdy ciśnienie jest dalekie od zalecanego.
  • CTIS: Centralny System Pompowania Opon. System ten pozwala na kontrolę i regulację ciśnienia w czasie rzeczywistym.

Jak działa system TPMS?

System ten instaluje się bezpośrednio na oponach rolniczych, aby łatwo kontrolować i regulować ich ciśnienie i temperaturę podczas pracy maszyny.

instalacja czujnika ciśnienia do zdalnego pompowania

System ten jest sterowany z kabiny ciągnika za pomocą elektronicznego panelu sterującego, który wyświetla poziomy ciśnienia i temperatury, a także alarmy ostrzegawcze w przypadku, gdy wartości te przekraczają minimalne lub maksymalne limity.

System stanowi inwestycję w wysokości około 400 do 500 € bez VAT.
Jest on dostępny dla ciągników z czterema kołami, ale istnieje możliwość dostosowania go do ciągników z kołami bliźniaczymi i do przyczep.

Elektroniczny panel sterujący TPMS

Jak działa centralny system pompowania opon (CTIS)?

System CTIS nie tylko kontroluje, ale również reguluje ciśnienie powietrza w trakcie jazdy, dzięki czemu można łatwo przejechać z pola na drogę bez zatrzymywania ciągnika: ciśnienie jest zmniejszane na polu i zwiększane na drodze, bez konieczności opuszczania kabiny przez kierowcę. System ten, łatwy w instalacji i obsłudze, stale wyświetla informacje o ciśnieniu, wykrywa także niezauważalne gołym okiem uszkodzenia opon.

zdalne pompowanie: kompresor i moduł kołowy

Montaż zdalnego systemu pompowania zależy od typu układu hamulcowego Twojego ciągnika:
  • Pneumatyczny układ hamulcowy: zwykle posiada wbudowany kompresor, który może być podłączony do zdalnego systemu pompowania. Należy przy tym zwrócić uwagę na zainstalowanie zaworu zwrotnego, aby umożliwić przepływ powietrza do hamulców w pierwszej kolejności.

  • Hydrauliczny układ hamulcowy: nie ma wbudowanego kompresora, dlatego zachodzi konieczność zainstalowania kompresora o odpowiednich wymiarach, tak aby instalacja była dostosowana do specyficznych zastosowań zdalnego pompowania (ciągnik + np. przyczepa).

W obu przypadkach powietrze przepływa do obracających się kół przez szczelny obieg z obracającymi się uszczelkami.

Czas pompowania/opróżniania opon zależy od kilku czynników: posiadanego kompresora, objętości każdej opony i liczby kół do napompowania.

Ogólnie rzecz biorąc, aby zwiększyć ciśnienie o 1 bar, potrzeba średnio 3 minut, natomiast aby zmniejszyć ciśnienie o 1 bar, potrzebujemy około minuty.

System zdalnego pompowania zwraca się w 12 miesięcy

System zdalnego pompowania może zwrócić się już w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy, dzięki czemu będzie przynosił same korzyści już od drugiego roku użytkowania.

Urządzenie to pozwala zaoszczędzić nie tylko czas, ale także do 30% paliwa na drodze przy ciśnieniu 2 bary zamiast 0,8 bara, co pozwala na zmniejszenie zużycia opon oraz poprawia komfort i sterowność jazdy.

Poza poprawą trakcji ciągnika nawet o 35% zastosowanie systemu zdalnego pompowania zmniejsza także ubicie gleby, tym samym zwiększając plony i wydajność pracy.

System zdalnego pompowania jest inwestycją długoterminową, która zaczyna przynosić korzyści w drugim roku użytkowania.

 


Aby dowiedzieć się więcej i przedłużyć żywotność opon, pobierz nasz bezpłatny, kompleksowo opracowany poradnik: „Jak powinienem ustawić ciśnienie opon ciągnikowych, aby pracować na nich o wiele dłużej”

Jak powinienem ustawić ciśnienie opon ciągnikowych, aby pracować na nich o wiele dłużej

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Ciśnienie w oponach

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ