;
Przy podniesionym narzędziu dochodzi do zwiększenia obciążenia na tylną oś

W jaki sposób obciążenie narzędziem wpływa na tylne opony ciągnika?

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 09 maja 2023

Kiedy zaczep ciągnie narzędzie, jego waga kumuluje się rzecz jasna z wagą samego ciągnika i jego balastu. W jaki sposób sprawdzić zatem, że z narzędziem obciążenie tylnych opon ciągnika nie będzie zbyt duże?
Czy nie ulegną one przez to uszkodzeniu?
Jak ustawić ciśnienie powietrza, które prawidłowo skompensuje to obciążenie, nie będąc jednocześnie na tyle dużym, by zaszkodzić glebie?
Jeśli na co dzień wybierasz średnie ciśnienie w oponach, to znaczy, że nie zadałeś sobie do tej pory żadnego z postawionych wyżej pytań. Tymczasem ma to istotne konsekwencje zarówno w postaci szybszego zużycia opon, jak i spadku jakości wykonywanej przez ciebie pracy.

Oto, co warto wiedzieć o przeniesieniu obciążenia na tylną oś ciągnika:

1. Najpierw trzeba znać dokładną masę ciągnika i narzędzia

W przeciwieństwie do opon przednich, opony tylne są narażone na duże obciążenia w polu i na drodze, a także podlegają zwykle dużym naprężeniom wynikającym z ciężaru ciągnika i narzędzia.

Nieprawidłowe rozłożenie obciążenia czy też przewożenie zbyt ciężkiego narzędzia może prowadzić do szybkiego zużycia tylnych opon i spowodować przestój w pracy. Dlatego właśnie przy każdej zmianie narzędzia niezbędna jest kontrola obciążenia i regulacja ciśnienia.

Pozwoli ci to zachować opony na dłużej. Należy także rozróżnić przejazdy drogami z podniesionym narzędziem i prace polowe z opuszczonym narzędziem, ponieważ przeniesienie obciążenia na opony będzie zupełnie inne w tych dwóch sytuacjach.
Ponieważ każda opona posiada swój indeks nośności (podany przez producenta), którego nie wolno przekroczyć, musisz określić maksymalne obciążenie z narzędziem, jakie będzie w stanie wytrzymać tylna oś bez szkody dla opon.

W jaki sposób zważyć tylną oś?

Obliczeń obciążenia należy dokonywać z podniesionym narzędziem, ponieważ odzwierciedla to maksymalny poziom obciążenia na tylnej osi podczas transportu drogowego.

Jeśli nie posiadasz specjalnych urządzeń ważących, możesz zawsze dokonać obliczeń samemu, znając masę narzędzia i ciągnika.

Oto wzór obliczeniowy:

wzór do obliczania obciążenia dla każdej osi


Dane i wymiary potrzebne do dokonania obliczeń

  • M1 = Masa balastu przedniego lub narzędzia przedniego.
  • M2 = Masa narzędzia tylnego.
  • d1 = Odległość od środka przedniego balastu do środka przedniej osi.
  • E = Odległość między środkiem osi przedniej a środkiem osi tylnej.
  • d2 = Odległość między środkiem tylnej osi a środkiem narzędzia tylnego.
  • Masa osi przedniej = Dane producenta.
  • Masa osi tylnej = Dane producenta.

ciągnik FENDT o mocy z siewnikiem

PRZYKŁAD: ciągnik FENDT o mocy 930 - 305 KM - z siewnikiem
Masa ciągnika Ciężar siewnika (na pusto) Całkowita waga zaczepu
12 260 kg 7 440 kg 19 700 kg

 

Przeniesienie obciążenia na tylną z siewnikiem

Przeniesienie obciążenia na tylną oś w zaczepie z siewnikiem wynosi 6 300 kg

 

Dopiero po dokładnym obliczeniu obciążenia osi z narzędziem, można określić optymalne ciśnienie robocze w oponach.

W podanym przykładzie optymalne ciśnienie do pracy w polui wynosi 0,8 bara dla osi tylnej i 1,0 bara dla osi przedniej.

Dzięki temu uzyskujesz duży ślad opon, czyli zerowe zagęszczenie gleby, i to pomimo dużego ciężaru całego zaczepu i wysokiej wartości przeniesienia obciążenia z narzędzia na oś tylną.

 

Aby odciążyć tylną oś, możesz balastować przód

Po obliczeniu obciążenia osi ciągnika z narzędziem, można balastować przód zaczepu, odciążając w ten sposób tył. Należy jednak pamiętać o maksymalnej dopuszczalnej nośności każdej z opon.

Obciążniki balastujące przód ciągnika są dodawane proporcjonalnie do wagi narzędzia, tak aby rozkład masy wynosił 40% z przodu i 60% z tyłu. Balastowanie może być wykonane za pomocą metalowych obciążników lub za pomocą narzędzia umieszczanego na przednim podnośniku.

Równoważenie obciążenia tyłu dzięki balastowi przedniemuRównoważenie obciążenia tyłu dzięki balastowi przedniemu


 

2. Dopasowanie ciśnienia powietrza i prędkości jazdy

Ponieważ obliczenie obciążenia osi z narzędziem nie wystarczy do ustalenia właściwego ciśnienia, to aby uniknąć przedwczesnego uszkodzenia opony powinieneś wziąć pod uwagę przewidywaną prędkość jazdy.

Podobnie jak w przypadku nośności, warto przestrzegać maksymalnego limitu prędkości opon zalecanego przez producenta (znajdziesz go na ścianie bocznej opon).

Jeśli go przekroczysz, guma na bieżniku opony może bardzo szybko ulec degradacji ze względu na drastyczny wzrost temperatury pod wpływem prędkości. Może to również prowadzić do degradacji wewnętrznej struktury opony oraz jej ścian bocznych, co zmusi cię do przedwczesnej wymiany ogumienia w wyniku skrócenia jego żywotności o kilka setek godzin.

Zmniejszaj prędkość podczas transportowania większych obciążeń, nawet jeśli nie zmieniasz ciśnienia powietrza

Jeśli przewozisz ciężkie ładunki drogami, często jesteś zmuszony dopompować opony, aby wyrównać obciążenie osi.

Jeśli zdecydujesz się obniżyć ciśnienie powietrza, aby uniknąć ubijania ziemi na polu, ale po drodze pojedziesz z dużą prędkością i to z niedopompowanymi oponami, zaczną się one bardzo szybko zużywać pod ciężarem. Grozi to uszkodzeniem wnętrza karkasu, a tym samym całkowitym zniszczeniem opony.

Zmniejszenie prędkości na drodze zapobiegnie zbytnim uszkodzeniom gumy spowodowanym przegrzaniem, ponieważ bieżnik opony będzie na nie zdecydowanie mniej narażony.

W każdym bądź razie warto zapamiętać, iż mała prędkość jazdy pozwoli na zrównoważenie obciążenia osi bez potrzeby radykalnego zwiększania ciśnienia.

Jeśli chcesz uchronić ziemię na polach, staraj się utrzymywać niewielką prędkość w przypadku, kiedy obciążenie tylnej osi z narzędziem jest spore. Dzięki temu nie będziesz musiał podnosić ciśnienia powietrza w oponach i zmniejszysz ryzyko ubicia gleby.

PRZYKŁAD: dla opony IF 710/70 R42 - 179D
Ciśnienie: 2,4 bara
Prędkość: 65 km/h
Nośność = 7 750 kg
Ciśnienie: 2,4 bara
Prędkość: 10 km/h
Nośność = 9 840 kg, czyli o 25% większa
Ciśnienie: 0,8 bara
Prędkość: 65 km/h
Nośność = 4 210 kg
(przy tym ciśnieniu taka prędkość nie jest zalecana)
Ciśnienie: 0,8 bara
Prędkość: 10 km/h
Nośność = 5 345 kg, czyli o 25% większa

 

WARTO WIEDZIEĆ:

Nieprzekraczanie limitu prędkości ma znaczenie i pozwala zachować oponę przez dłuższy czas, zwłaszcza w przypadku jazdy z obciążeniem.

Natomiast przekroczenie tego limitu nie wpłynie w istotny sposób na strukturę opony, jeśli masz niewielkie obciążenie lub jedziesz drogą na pusto, pod warunkiem przestrzegania pozostałych zasad bezpieczeństwa.

 

 

3. System zdalnego pompowania pozwala na kompensację obciążenia tylnej osi

System zdalnego pompowania to urządzenie, które umożliwia regulację ciśnienia powietrza w oponach podczas pracy bez konieczności opuszczania kabiny przez kierowcę.

Wystarczy kilka minut, aby zwiększyć lub zmniejszyć zdalnie ciśnienie opon ciągnika, dostosowując je do masy ładunku i rodzaju wykonywanej pracy.

Zdalne pompowanie jest ciekawym rozwiązaniem, pozwalającym na kompensację obciążenia tylnej osi maszyny, gdy narzędzie jest uniesione podczas jazdy drogą.

Nie mając tego systemu regulacji ciśnienia, jesteś zmuszony pompować lub spuszczać powietrze ręcznie lub za pomocą dodatkowego kompresora (bardzo rzadko na wyposażeniu nowego ciągnika) przy każdej zmianie terenu pracy.

Poza tym, system zdalnego pompowania daje wiele innych korzyści.

 

System zdalnego pompowania Sodijantes pozwala na dostosowanie ciśnieniaSystem zdalnego pompowania Sodijantes pozwala na dostosowanie ciśnienia

Ustawienie odpowiedniego ciśnienia w zależności od gleby

Zamontowanie w oponach rolniczych urządzenia do zdalnego pompowania pozwala na regulację ich ciśnienia w zależności od prędkości jazdy i rodzaju uprawianej gleby.

  • W polu: jeśli masa zaczepu wraz z narzędziem na to pozwala, możesz jechać z prędkością 10 km/h redukując ciśnienie do 0,8 bara, aby chronić glebę.

  • Na drodze: z podniesionym narzędziem możesz jechać z prędkością do 50 km/h przy ciśnieniu podniesionym do około 1,6 bara (dokładną wartość ustal w zależności od rozmiaru i obciążenia sprzętu). Zmniejsza to opory toczenia, ogranicza zużycie gumy opony i zmniejsza zużycie paliwa.

Chcąc uniknąć konieczności ustawiania pośredniego ciśnienia powietrza, obniżającego jakość pracy i zwiększającego stopień ubicia gleby, postaw na system zdalnego pompowania. Pozwala on na regulację ciśnienia w dowolnym momencie.
Dzięki niemu zyskasz na czasie, nie musząc już manualnie dopompowywać opon przed wyruszeniem w drogę, ponieważ zrobisz to, naciskając przycisk z kabiny ciągnika.

Obręcze Tank Air Wheel i kompletny system zdalnego pompowaniaObręcze Tank Air Wheel i kompletny system zdalnego pompowania

Szybki zwrot z inwestycji i mniejsze zużycie opon

System zdalnego pompowania to opłacalna inwestycja, która przyniesie ci zyski już w pierwszym roku po zakupie i szybko zwróci się w całości (w ciągu 3 lat).

Jak wynika z badań producentów, system ten może znacznie zmniejszyć zużycie paliwa, zwiększyć żywotność opon poprzez zmniejszenie ich zużycia, poprawić trakcję i zredukować ubicie gleby.

Twoje plony i ogólna wydajność gospodarstwa znacznie wzrosną.

 

4. Podsumowanie

Wzięcie pod uwagę obciążenia tylnej osi przez narzędzie pozwala lepiej wyważyć zaczep, a także ustawić najniższe możliwe ciśnienie, aby uniknąć ubicia gleby i zmniejszyć poślizg, oszczędzając czas na każdym z uprawianych pól.

Jeśli zamontujesz system zdalnego pompowania, zawsze będziesz miał odpowiednie ciśnienie na tylnej osi, nawet jadąc drogą z bardzo ciężkim narzędziem. Zmniejszy to zużycie, a tym samym zwiększy żywotność opon rolniczych, ułatwi ci pracę i poprawi trakcję zaczepu.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:

Jak wykryć anormalne zużycie opon ciągnika

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Technika opon rolniczych

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ