;
Demontaż opon ciągnikowych

Jak uniknąć 10 pułapek, które czyhają na ciebie podczas montażu i demontażu opon

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 05 kwietnia 2023

Samodzielna wymiana opon w ciągniku jest jak najbardziej możliwa, jeśli posiadasz odpowiednie narzędzia i choćby minimum doświadczenia. Jest jednak sporo pułapek, które czyhają na ciebie zarówno podczas demontażu, jak i montażu opon ciągnikowych. W niniejszym artykule opisujemy typowe przykre niespodzianki, na które natyka się większość osób, dokonujących samodzielnie tego typu napraw.
Rzecz jasna, że szkoda byłoby stracić całkiem nową oponę przy jej montażu. Dlatego też najlepiej jest zapoznać się wcześniej z naszymi poradami, które pomogą ci uniknąć może i niepozornych błędów, które jednakże mogą spowodować, że ogumienie stanie się bezużyteczne w kilka chwil po montażu.
Opisujemy 10 największych pułapek, których zdecydowanie warto unikać.

1. Przed przystąpieniem do wymiany opon

Przede wszystkim, zanim zabierzemy się do wymiany opon rolniczych, upewnijmy się, że posiadamy właściwą kombinację opon i obręczy, zgodną z charakterystyką techniczną ciągnika. Rzecz jasna, należy wybrać rozmiary zgodne z parametrami posiadanego pojazdu rolniczego.

PUŁAPKA 1: Niedopasowanie opony do felgi

Dzięki wywieranej przez siebie sile nacisku to właśnie stopki i ściany boczne utrzymują oponę na feldze.

Jeżeli zamontujesz szeroką oponę na zbyt wąskiej feldze, stopki nie będą w stanie spełnić swojej funkcji. Za to niestety odkształcą się, powodując albo utratę ciśnienia, albo zniszczenie gumy na stopce i w konsekwencji przedwczesne zużycie całej opony.

Jeśli opona zostanie zamontowana na nieodpowiedniej feldze, możesz liczyć się z:

  • Obrotem opony na obręczy

  • Uszkodzeniem stopki

  • Nietypowym zachowaniem bieżnika

  • Nierównomiernym zużyciem bieżnika

  • Utratą szczelności opony: szczególnie w przypadku jazdy przy niskim ciśnieniu, kiedy to ryzykujesz wypadnięcie opony z felgi

  • Utratą przyczepności, spowodowaną obrotem opony na obręczy, w przypadku, gdy maszyna używa momentu obrotowego.

Chcąc uniknąć tego rodzaju kłopotów, wystarczy zapoznać się z danymi technicznymi w dokumentacji producenta i sprawdzić, czy nowa opona jest odpowiednia do danego rozmiaru felgi.

 

PUŁAPKA 2: Niedopasowanie opony do ciągnika

Pułapką, na którą powinieneś szczególnie uważać podczas wymiany opon rolniczych, jest wybór modelu ogumienia o wymiarach nieodpowiadających parametrom technicznym ciągnika.

Dlatego przy każdym zakupie opon warto sprawdzić, czy wybrane przez ciebie wymiary ogumienia są dopuszczalne przez producenta pojazdu. Jeśli twój ciągnik ma napęd na cztery koła, to z powodu ich nieprawidłowej synchronizacji może dojść do uszkodzenia przekładni.

Jeżeli zaś synchronizacja kół będzie bez zarzutu, ale opona okaże się zbyt duża dla danego modelu ciągnika, to w trakcie jazdy będzie ocierać się o nadkole, czyli o błotniki. Może to doprowadzić do szybkiego zużycia gumy bieżnika lub ścian bocznych opony.

 

 

2. Podczas demontażu opon

Demontaż opon ciągnika to skomplikowana i ryzykowna operacja, zwłaszcza ze względu na konieczność podnoszenia dużych ciężarów o sporych rozmiarach.

Przed każdą wymianą opon należy się zatem odpowiednio przygotować, aby uniknąć wypadków lub ryzyka uszkodzenia nowego kompletu ogumienia już na etapie zakładania go.

PUŁAPKA 3: Nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa

  • Podczas tego rodzaju czynności niezwykle ważne jest, aby stworzyć sobie bezpieczny obszar roboczy, to znaczy dobrze ustabilizować ciągnik poprzez zaciągnięcie hamulca postojowego oraz umieszczenie klinów pod kołami pozostającymi na podłożu. Odpowiednie oznakowanie ostrzegawcze dla osób trzecich jest także podstawą przestrzegania zasad bezpieczeństwa pracy.

  • Po podniesieniu ciągnika podnośnikiem nie wolno zapominać o ustawieniu podpór, zapobiegających upadkowi maszyny, który mógłby skończyć się tragicznie.

  • Podnoszenie sprzętu o dużej masie, takiego jak opony rolnicze, wymaga użycia odpowiednich narzędzi. Ręczne przenoszenie opon wiąże się z dużym wysiłkiem dla organizmu i może prowadzić do urazów kręgosłupa, ale także do nadwyrężenia ścięgien oraz bólów przeciążeniowych mięśni.
Ręczny transport opon rolniczych zagraża twojemu zdrowiu
Ręczny transport opon rolniczych
zagraża twojemu zdrowiu

PUŁAPKA 4: Niewłaściwe użycie narzędzi lub źle dobrane narzędzia

Ponieważ zazwyczaj waży on kilka ton, to podnoszenie ciągnika wymaga specjalnych przyrządów. Najlepiej jest wyposażyć się w specjalny sprzęt do podnoszenia:

  • Podnośnik: jego użycie nie zwalnia cię z obowiązku podłożenia klina pod koła. Zadaniem podnośnika nie jest bowiem podtrzymywanie ciągnika, ale tylko i wyłącznie jego podniesienie. Podnośnik, zwłaszcza nieumiejętnie dobrany, może pęknąć, a nawet złamać się, powodując upadek ciągnika.

  • Podpory bezpieczeństwa są także niezbędne, aby zapewnić stabilność uniesionej maszyny i uniknąć jej upadku w sytuacji, gdyby zawiódł podnośnik. Przed zdjęciem opony upewnij się, że podpory bezpieczeństwa są mocno zaklinowane i że zostały umiejscowione zgodnie z instrukcją obsługi.
Ustaw podpory bezpieczeństwa, aby wyeliminować ryzyko związane z pęknięciem podnośnika
Ustaw podpory bezpieczeństwa,
aby wyeliminować ryzyko związane z pęknięciem podnośnika

Do wymiany opon używaj przyrządów w dobrym stanie, bez ostrych, tnących krawędzi. Muszą być one dostosowane do felg i opon tak, abyś nie mógł uszkodzić nimi nowego ogumienia:

  • Zbijak do stopek oraz lewarki ręczne przystosowane i przeznaczone do demontażu i montażu opon
  • Urządzenia podnoszące dostosowane do pracy z oponami: wciągarka łańcuchowa, wózek na koła itp.
Przy montażu opon należy zwracać szczególną uwagę na stopkę, ponieważ jej uszkodzenia są często spowodowane niedbałym posługiwaniem się przyrządami podczas przenoszenia, demontażu i montażu opon. Pamiętaj, że stopka to część opony, której nie da się naprawić.
Stopka uszkodzona przy montażu
Stopka uszkodzona przy montażu

 

3. Podczas pierwszego lub ponownego montażu opon

Zakładając opony rolnicze, unikaj poniżej wymienionych błędów, jeśli nie chcesz uszkodzić nowych opon i jednocześnie pragniesz zapobiec ryzyku ich wybuchu, który może spowodować poważne obrażenia ciała.

PUŁAPKA 5: Nieoczyszczanie gniazda felgi

Jedną z rzeczy, na którą należy uważać po zdjęciu opony z ciągnika, jest sprawdzenie oraz ewentualne oczyszczenie gniazda stopki na felgach.

Kiedy felgi są stare lub jeśli zamontowane na nich opony były często balastowane wodą, mogą mieć na sobie sporo rdzy, która przyczyni się do szybszej degradacji nowych opon.

Dlatego upewnij się, że felga jest idealnie czysta, a jeśli nie, to użyj szczotki drucianej, aby usunąć wszystkie zanieczyszczenia i rdzę.

Rowki na feldze muszą być czyste, bez śladów rdzy i farby
Rowki na feldze muszą być czyste, bez śladów rdzy i farby

Zawsze sprawdzaj, czy rowki na feldze są czyste, ponieważ nadmiar rdzy w tym miejscu może wpłynąć na rozmiar jej średnicy lub powodować niestabilność stopki.

Pamiętaj o tym, aby nie zakładać nowej opony na starą felgę, zwłaszcza jeśli wykazuje ona oznaki zniszczenia i widać na niej pęknięcia, złamania, poważne odkształcenia lub ślady spawania.

 

PUŁAPKA 6: Niesprawdzenie zaworu

Żeby uniknąć niezamierzonej utraty powietrza z koła, to po założeniu nowej opony i ustawieniu pożądanego ciśnienia należy sprawdzić, czy korpus i nakrętka zaworu są prawidłowo uszczelnione.

W każdym bądź razie wymiana zaworu w momencie montażu pozwoli ci uniknąć późniejszych problemów.

W zależności od rodzaju opony proponujemy następujące rozwiązania:

  • Dla opony z dętką: zaleca się wymianę dętki razem z oponą, oczywiście dobierając ich kompatybilne rozmiary. Informacje o dozwolonych rozmiarach opon znajdują się na oznaczeniu danej dętki.
  • Dla opony bezdętkowej: w przypadku opony bezdętkowej przy każdym montażu należy bezwzględnie wymieniać wentyl.

PUŁAPKA 7: Brak smarowania lub niewłaściwy środek smarny

Zbyt skąpe smarowanie może powodować nieprawidłowe układanie się stopki podczas wtłaczania opony na felgę, przez co utrudniasz sobie pracę.

Dlatego przed montażem upewnij się, że nałożyłeś odpowiednią ilość smaru na obie stopki opony, a także na gniazdo i brzegi obręczy. Dzięki temu opona i felga będą mogły idealnie do siebie przylegać.

Smarowanie stopek przed montażem opony
Smarowanie stopek przed montażem opony

Jeśli jednak użyjesz słabej jakości lub nieodpowiedniego smaru, który pozostanie tłusty po skończonym montażu, opona zacznie obracać się na feldze, powodując przedwczesne zużycie stopki z powodu nadmiernego tarcia.

Wbrew powszechnej opinii poniższe produkty nie powinny być w ogóle stosowane do smarowania opon ciągnika:

  • Środki na bazie węglowodorów, środki przeciw zamarzaniu, silikony
  • Mineralny olej silnikowy
  • Woda z mydłem
  • Tłuszcz

Smary i inne środki na bazie węglowodorów są niekompatybilne z oponami z kauczuku naturalnego, atakują bowiem strukturę chemiczną polimeru.

Chcąc zaoszczędzić sobie nieprzyjemnych niespodzianek, należy używać tylko takich smarów, które są przeznaczone do opon i nie są dla nich agresywne. Jeśli naprawdę nie możesz użyć specjalistycznego smaru, wybierz raczej spożywczy olej roślinny.

 

PUŁAPKA 8: Mechaniczne uszkodzenie właśnie montowanej stopki

Stopka jest wprawdzie strukturą specjalnie wzmocnioną, ale może zostać uszkodzona podczas przenoszenia, montażu lub demontażu opony. Może na przykład zostać rozdarta lub przecięta w wyniku nieprawidłowego ustawienia lewarka ręcznego czy też niewłaściwego użycia lewarka automatycznego. Poza tym, w niektórych przypadkach narzędzia używane do osadzania stopki są w stanie spowodować jej rozdarcie.

Co gorsza, opona może ustawić się niepoprawnie, czyli pod kątem w stosunku do brzegu obręczy, co spowoduje ściśnięcie stopki i utratę przez nią szczelności.

Zdejmowanie stopki opony
Zdejmowanie stopki opony

Pamiętaj, iż stopka opony, choć wzmocniona metalowym drutem, jest mimo to taką częścią ogumienia, której nie można naprawiać. Odgrywa ona jednak główną rolę w zapewnieniu uszczelnienia opony na obręczy, więc z zepsutą stopką nie da się już pracować.

Ponieważ oderwanie każdego, nawet bardzo małego kawałka gumy może spowodować wyciek powietrza z opony, to stopka, która została uszkodzona, zgnieciona lub ściśnięta podczas montażu (zarówno ręcznego, jak i maszynowego) dyskwalifikuje oponę z użytku, nawet jeśli jej bieżnik jest bez zarzutu. Uszkodzenie stopki może bowiem doprowadzić do wybuchu opony podczas pompowania lub jazdy ciągnika.

Stopka uszkodzona podczas montażu maszynowego
Stopka uszkodzona podczas montażu maszynowego

 

PUŁAPKA 9: Brak kontroli prawidłowego ułożenia stopki

Błędy osadzenia stopki na obręczy w momencie pompowania mogą być niewielkie i niezauważalne gołym okiem. Prowadzą jednak do deformacji stopki, a tym samym do złego zachowania się opony w trakcie wykonywanej pracy. Złe osadzenie stopki prowadzi nieuchronnie do powstawania wibracji, wynikających z niezrównoważonego obrotu koła.

W czasie montażu opony należy zatem przeprowadzić dokładną kontrolę wzrokową i w razie jakichkolwiek wątpliwości natychmiast spuścić powietrze, aby skorygować położenie opony na obręczy. Pamiętaj też o nasmarowaniu stopek i gniazd obręczy przed ponownym napompowaniem opony, a także o bezwzględnym przestrzeganiu maksymalnego ciśnienia powietrza wyznaczonego przez producenta.

 

PUŁAPKA 10: Przekroczenie maksymalnego progu lub brak kontroli poziomu ciśnienia powietrza

Z pozoru proste, pompowanie opon jest bez wątpienia jedną z najbardziej niebezpiecznych czynności. Rozerwanie opony w trakcie pompowania może spowodować poważne obrażenia. Dlatego też, pompując opony, musisz być niezwykle ostrożny.

Nie możesz po prostu pompować i czekać na wypchnięcie stopek do ich ostatecznej pozycji bez skrupulatnego sprawdzania poziomu ciśnienia na bieżąco.

Jeśli zależy ci na bezpieczeństwie, upewnij się, że nigdy nie przekraczasz maksymalnego ciśnienia (2,5 bara) podanego na boku opony.

Bezpieczna pozycja pompowania za oponą
Bezpieczna pozycja pompowania za oponą

Wybuch pompowanej opony może być spowodowany kilkoma czynnikami, takimi jak:

  • Przekroczenie maksymalnego ciśnienia powietrza,
  • brak wysmarowania stopki lub obręczy,
  • niewłaściwe ustawienie opony,
  • lub błędy czysto montażowe.

W czasie pompowania sprawdzaj, czy stopki układają się prawidłowo i stopniowo na całej długości obręczy i przerwij pompowanie przy ciśnieniu wynoszącym 0,8 bara oraz 1,2 bara, aby skontrolować ułożenie opony na feldze.

Jeśli osiągniesz maksymalny poziom ciśnienia w oponie, a stopki nadal się nie osadzą, lepiej spuść powietrze i poszukaj usterki, zamiast przekraczać limit ciśnienia.

Po prawidłowym zamontowaniu opony należy unikać utrzymywania tego samego ciśnienia powietrza. Zawsze dostosowuj ciśnienie w zależności od obciążenia, prędkości i rodzaju wykonywanej pracy, aby uniknąć przedwczesnego zużycia twoich opon.

 

PODSUMOWANIE

Jeśli nie chcesz ryzykować i kłaść na szalę pieniędzy, które właśnie zainwestowałeś w nowe opony, powierz montaż ogumienia specjaliście od opon, który ma więcej odpowiedniego sprzętu i doświadczenia niż jakikolwiek rolnik. Ryzyko błędów znacznie maleje w przypadku wykonania pracy przez osobę, która zawodowo para się demontażem i montażem opon.

Zaangażowanie profesjonalisty to gwarancja ochrony dokonanej przez ciebie inwestycji. Dodatkowo zyskujesz gwarancję wymiany w przypadku niezgodności montażu, a także możliwość uzyskania porady na tematy związane z dalszym użytkowaniem opon, takie jak synchronizacja, centrowanie, koncentryczność, geometria i rozstaw kół.

 


Aby dowiedzieć się więcej,

pobierz nasz bezpłatny, kompleksowo opracowany poradnik: „Wszystko, co powinieneś wiedzieć o MONTAŻU i DEMONTAŻU opon ciągnikowych”

Jak zamontować i zdemontować opony ciągnikowe

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Technika opon rolniczych

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ