;
Kontrola koncentryczności opony

Czy istnieje sposób na jajowatą oponę ciągnikową?

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 31 sierpnia 2022

Utrata stabilności i nietypowe drgania podczas jazdy, którym towarzyszy kołysanie się ciągnika na boki, mogą świadczyć o wadzie fabrycznej opony, zwanej potocznie jajowatością. Objawia się ona lekko owalnym kształtem opony. Jednak, ponieważ istnieje wiele różnych czynników, które mogą powodować tego typu drgania, to najpierw należy upewnić się, co jest źródłem problemu.
Aby móc stwierdzić, że mamy do czynienia z wadą fabryczną, należy zlecić sprawdzenie koncentryczności opon specjaliście, dysponującym odpowiednim sprzętem. Najpierw należy jednak wykluczyć następujące ewentualności:

1. Spróbuj ustalić, co jest przyczyną powstawania drgań

Drgania, pojawiające się w maszynach rolniczych, mogą mieć różnorakie przyczyny. Spora część niepożądanych wibracji związana jest z problemami mechanicznymi, ale niektóre z nich mogą mieć swoje źródło w ogumieniu.

Słabe drgania pochodzące od klocków bieżnika, bez ustanku wchodzących jedne po drugich w kontakt z podłożem, są zjawiskiem stosunkowo normalnym. Natomiast problem pojawia się wtedy, kiedy wibracje nasilają się na tyle, że zaczynają być odczuwalne w kabinie. Taka sytuacja może świadczyć o istotnym problemie związanym z oponami, niechybnie prowadzącym do ich szybszego zużycia i tym samym skracającym ich żywotność.

Aby upewnić się, że opona została zdeformowana podczas produkcji, należy najpierw wykluczyć następujące źródła powstawania drgań:

Wyklucz efekt kumulowania się wibracji opon i ciągnika

Od momentu uruchomienia maszyny wszystkie części układu napędowego zaczynają w normalny sposób wibrować w rytm pracy silnika. Podczas jazdy Twoje opony także wprawiają się w drgania, będące odzwierciedleniem rytmu, w jakim dochodzi do kontaktu klocków bieżnika z podłożem.

Jeśli opony i ciągnik wibrują dokładnie w tym samym czasie, może to generować rezonans i tym samym zwiększać efekt kołysania na boki, który z kolei wzmacnia wibracje.

Aby upewnić się, że problem rzeczywiście dotyczy opon, wystarczy porównać poziom wibracji odczuwanych podczas jazdy i podczas postoju z włączonym silnikiem.

 

Warto wiedzieć:
Możesz temu zaradzić poprzez zmniejszenie lub zwiększenie ciśnienia w oponach, co wpłynie na ich kształt i w rezultacie zmieni częstotliwość drgań opony, powstających podczas kontaktu z podłożem.

Jeżeli to rozwiązanie okaże się nieskuteczne, podczas wymiany opon zmień także ich serię, aby zmodyfikować rozmiar, a tym samym częstotliwość drgań.

 

Sprawdź, czy felga nie jest owalna

Niektóre rodzaje felg mogą mieć lekko owalny kształt, zwłaszcza te ze spawaną podstawą obręczy, co powoduje efekt wibracji podczas jazdy. Warto zatem sprawdzić, czy drgania nie pochodzą z obręczy.

Sprawdź, czy felga nie jest owalna

 

Kontrola koncentryczności felgi

Każdy sprzedawca opon posiada odpowiednie narzędzia, pozwalające określić punkt szczytowy i bazowy felgi. Jeśli wynik pomiaru przekroczy normę, to z pewnością deformacja felgi jest spowodowana wadą fabryczną. Oznacza to, że trzeba będzie wymienić koło.

Warto wiedzieć:
Jeżeli felga składa się z kilku elementów, należy sprawdzić, czy ich połączenia są idealnie wycentrowane względem siebie (obręcz i felga). Jeśli tak nie jest, poluzuj śruby, aby wyregulować centrowanie.

 

Sprawdź, czy opony zostały prawidłowo zamontowane

Jeśli opony nie są poprawnie zamontowane, może to powodować bardziej lub mniej odczuwalne wibracje. Zakładając opony ciągnikowe należy przede wszystkim sprawdzić, czy idealnie pasują do felg.

Niezależnie od tego, czy zakładasz opony ręczne czy mechaniczne, nie zapomnij o ich dokładnym smarowaniu. Niewystarczająco nasmarowana stopka nie będzie w stanie wejść całkowicie w obręcz. Konsekwencją tego są drgania podczas obrotu koła (z możliwą utratą powietrza), którym towarzyszy efekt kołysania na boki.

Warto wiedzieć:
Tego rodzaju problem można łatwo rozwiązać, odklejając stopki z felgi, a następnie ponownie je montując po uprzednim nasmarowaniu. Podczas demontażu warto sprawdzić, czy stopka nie jest przecięta, uszkodzona czy też za bardzo zdeformowana. Jeśli stwierdzisz tego rodzaju uszkodzenia, niestety musisz wymienić oponę.

 

Wyklucz ewentualne problemy z ustawieniem kół

Wada rozstawu kół może powodować drgania, które narastają wraz z przyspieszeniem. Wada rozstawu może występować w następujących konfiguracjach:

  • Wada ustawienia kół względem osi pojazdu: sprawdź ustawienie kół w płaszczyźnie podłużnej pojazdu w celu uzyskania czterech idealnie równoległych kół.
  • Nachylenie kół względem podłoża: sprawdź, czy oś koła jest zgodna z pionem, tak aby wszystkie koła ustawiały się prostopadle do podłoża lub do powierzchni drogi.
>Wyklucz ewentualne problemy z ustawieniem kół

Warto wiedzieć:
Ustawienie kół powinno być często sprawdzane, ponieważ koła maszyn rolniczych są poddawane ciągłym napięciom, które mogą wpływać na ich pozycję.

 

2. Kontroluj koncentryczność opon

Kiedy już wykluczysz wszystkie powyżej opisane ewentualności i jeśli nie znalazłeś innego źródła drgań, to z pewnością masz do czynienia z problemem jajowatości opony, spowodowanym wadą fabryczną.

Fabrycznie nowa opona nigdy nie jest idealnie okrągła, zazwyczaj ma nieco owalny kształt, z tolerancją około 2 mm. Odchylenie od normy w takich granicach nie ma wpływu na użytkowanie ogumienia.

Każdy sprzedawca opon dysponuje narzędziami pomiarowymi, które pozwalają sprawdzić, czy opona ma prawidłowy kształt. Pozwalają one na ustalenie, czy środek felgi lub koła znajduje się idealnie w tym samym miejscu, co środek opony.

Narzędzie do kontroli koncentryczności opon
Narzędzie do kontroli koncentryczności opon


W trakcie pomiaru promień koła powinien mieć w każdym miejscu tę samą długość w stosunku do środka koła. Jeśli odkształcenie przekroczy 5 mm, jego skutki będą odczuwalne w kabinie przy każdym obrocie koła i spowodują drgania narastające wraz z prędkością.

W takiej sytuacji deformacja opony jest zbyt duża, aby móc z nią pracować, i konieczna będzie wymiana.

 

3. Jak korygować jajowatość opon rolniczych

W niektórych przypadkach da się skompensować lub skorygować jajowatość opony, rzecz jasna w zależności od stopnia odkształcenia. Najlepiej, aby był on jak najbliżej granicy tolerancji, wynoszącej 2 mm.

Korekcja jajowatości opony za pomocą felgi

Niektóre standardowe felgi mogą także mieć lekko owalny kształt. Jeśli opona i felga są jajowate, można spróbować przemieścić oponę o pół obrotu na feldze.

Dzięki tej operacji da się z powodzeniem wycentrować koło, ponieważ wtedy opona skompensuje deformację felgi i odwrotnie.

 

Zlecenie korekty jajowatości opony w miejscu produkcji

Czasami, na przykład w przypadku, gdy jajowatość nowej opony jest nieznaczna, zwrócenie jej do fabryki pozwoli na skorygowanie wady na specjalnym urządzeniu do pomiaru i korekty kształtu ogumienia. Urządzenie to mierzy poziom deformacji opony i jednocześnie wbudowanym mechanizmem szlifującym nadaje jej odpowiednią koncentryczność.

 

Wybór wyższej jakości opon rolniczych

Na pierwszy rzut oka wszystkie opony rolnicze wyglądają tak samo: ten sam kolor, podobny wzór klocków bieżnika... Jednakże różnią się one między sobą pod względem jakości. W najprostszych modelach ogumienia materiały, które są mniej odporne na odkształcenia lub naprężenia, mogą prowadzić do znacznej jajowatości. Niestety, trudno ją zauważyć przed montażem i rozpoczęciem użytkowania.

Z kolei opony wysokiej jakości są wykonane tak, aby były trwałe: więcej kauczuku naturalnego, wysokiej jakości liczne tekstylne warstwy opasania, zwiększona odporność itp. Na przykład opony rolnicze FIRESTONE zostały stworzone w wyniku inwestycji w badania i rozwój produktu, wielu lat doświadczeń i rygorystycznego doboru wysokiej jakości materiałów. Przed wprowadzeniem na rynek są one za każdym razem poddawane ścisłym testom i kontrolom gwarantującym ich jakość, w tym kontrolom laserowym, służącym do wykrywania wszelkiego rodzaju wad fabrycznych.

ogumienie rolnicze FIRESTONE poddawane jest dodatkowej


W przeciwieństwie do najtańszych opon, ogumienie rolnicze FIRESTONE poddawane jest dodatkowej, ręcznej kontroli, wykonywanej przez pracowników. Nasz wyspecjalizowany personel przeprowadza dokładne kontrole pod kątem nawet najmniejszych wad, takich jak jajowatość.

Dzięki temu firma FIRESTONE oferuje Ci gwarancję na 10 lat, która obejmuje wszelkie wady fabryczne.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:

Jak wykryć anormalne zużycie opon ciągnika

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Technika opon rolniczych

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ