;
Naprawa opony ciągnika na gorąco

Naprawy na gorąco i na zimno w uszkodzeniach opon rolniczych

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 19 września 2023

Naprawa opony rolniczej bywa opłacalnym rozwiązaniem, które pozwala zaoszczędzić na kosztach wymiany ogumienia. Ważne jest jednak, aby poznać wszystkie dostępne opcje naprawy i wybrać optymalne dla siebie rozwiązanie.
I tak na przykład majsterkowanie przy pękniętym karkasie opony na zimno nie ma sensu, ponieważ tego typu reparacja wytrzyma tylko kilka dni i może skutkować kolejnym wypadkiem przy pracy, często gorszym w skutkach.
Pamiętaj także, iż mimo całego wachlarza dostępnych metod naprawy czasami najmądrzejszym rozwiązaniem jest i tak wymiana opony. Regularnie używane opony są stale poddawane próbie w związku z ciśnieniem powietrza, zadanym obciążeniem i ugięciem, przez co muszą być niezwykle wytrzymałe.

W poniższym artykule przyglądamy się różnym możliwościom naprawy na gorąco lub na zimno, w zależności od sytuacji.

1. Przebicia: naprawy na zimno

Naprawa na zimno to metoda powszechnie stosowana do naprawy przebić w oponach rolniczych.
Technika ta polega na nałożeniu łaty na wewnętrzną stronę uszkodzonej opony w miejscu przebicia.

Kolejne rozwiązanie na zimno jest skuteczne w przypadku uszkodzeń o bardzo małej średnicy. Polega ono na umieszczeniu kołka zaporowego wewnątrz perforacji.
Oponę należy jednak w tym celu zdemontować, aby sprawdzić, czy nie doszło do wewnętrznych uszkodzeń.

Naprawa na zimno jest bardzo skuteczna w określonych sytuacjach. Dlatego też ważne jest, aby wiedzieć, kiedy można ją zastosować z powodzeniem.

Jak naprawiamy małe przebicia

Naprawy na zimno są skuteczne zwłaszcza w przypadku małych przebić na bieżniku.

Mogą one być spowodowane przez gałąź, śrubę, gwóźdź, metalowy przedmiot itp.

Jeżeli podczas pracy podejrzewasz przebicie opony z powodu znacznego spadku ciśnienia lub jeśli opona straci powietrze w trakcie nocy, powinieneś szybko interweniować.

Pod żadnym pozorem nie należy jeździć z przebitą oponą lub pozostawiać jej bez powietrza przez kilka dni, ponieważ może to zdeformować lub zmienić wewnętrzną strukturę karkasu i uczynić tym samym ogumienie bezużytecznym.

Przebicie zlokalizowane na bieżniku, spowodowane najazdem na poroże jelenia
Przebicie zlokalizowane na bieżniku, spowodowane najazdem na poroże jelenia

Jaką część opony można naprawić na zimno?

Bieżnik jest jedyną częścią opony, którą można naprawić na zimno w przypadku niewielkiego przebicia.

Obszar ten jest grubszy niż ściany boczne ze względu na zbieganie się kilku warstw włókna i gumy.

Dzięki temu bieżnik jest bardziej odporny na uszkodzenia i przebicia, a ponieważ jest też najmniej elastyczny, ulega tylko nieznacznym ruchom podczas pracy i może być naprawiany przez wulkanizację na zimno.

Przeprowadzane na bieżniku naprawy zazwyczaj nie mają wpływu na jakość ani na trwałość opony.

Naprawa na zimno z załataniem wnętrza karkasu
Naprawa na zimno z załataniem wnętrza karkasu

Tylko przebicia, do których dochodzi w obszarze bieżnika, mogą być z powodzeniem naprawiane metodą na zimno.
Wynika to z faktu, że łaty stosowane w tej metodzie nie byłyby w stanie wytrzymać naprężenia wywieranego podczas pracy na elastyczne ściany boczne opony, w szczególności zginania i ugięcia spowodowanego jazdą po nierównym terenie lub zmianami ciśnienia.

Chcąc, by naprawa na zimno była skuteczna, należy stosować ją tylko na przebicia zlokalizowane na bieżniku, którego struktura jest bardziej solidna i mniej podatna na odkształcenia.

Czy przecięcia można naprawiać na zimno?

Ważne jest, aby być w stanie odróżnić przebicie od przecięcia. Naprawa na zimno jest zalecana tylko w przypadku przebicia, kiedy wewnętrzna struktura opony nie uległa znacznemu uszkodzeniu.

Przecięcie z kolei charakteryzuje się tym, że uszkadza kilka warstw włókien w osnowie na odcinku kilku centymetrów, powodując tym samym poważniejsze osłabienie struktury opony. Nawet niewielkie przecięcia wymagają zazwyczaj naprawy poprzez wulkanizację na gorąco.

 

2. Naprawa poważnych uszkodzeń na gorąco

Naprawa na gorąco polega na wypełnieniu uszkodzonego miejsca gumą, która jest następnie wulkanizowana pod wpływem ciepła, dzięki czemu całkowicie zlewa się z istniejącą strukturą ogumienia.

Naprawa poważnych uszkodzeń

Wulkanizacja na ciepło jest idealna w przypadku rozległych uszkodzeń, wymagających bardzo solidnej naprawy.

Naprawa na gorąco to najlepsza opcja w przypadku dużych przecięć bieżnika lub ściany bocznej opony. Pozwala ona zachować giętkość i elastyczność oraz ogólne osiągi opony.

Wiedz, że przy naprawach na gorąco wychodzi na jaw jakość karkasu. Jeśli spójność materiałów, w tym nylonu i gumy, jest idealna w momencie produkcji, będzie można spoić je na nowo bez żadnych problemów.

Z kolei poprawny sposób połączenia warstw opasania podczas produkcji sprawi, że naprawy będą łatwiejsze w przeprowadzeniu i będą dłużej trzymać.

Przygotowanie opony do naprawy na gorąco
Przygotowanie opony do naprawy na gorąco

Naprawa małych pęknięć karkasu na gorąco

Naprawa na gorąco może być przeprowadzana także przy małych pęknięciach karkasu w środkowej lub górnej części ścian bocznych, na barkach opony, a nawet na bieżniku.

Technika ta przedłuża żywotność opony, pozwalając uniknąć ich przedwczesnej wymiany.

 

Naprawa małych wybrzuszeń na gorąco

Naprawa na gorąco sprawdza się także w przypadku małych wybrzuszeń, zlokalizowanych daleko od stopki opony. Wygładza ona uszkodzony obszar i przywraca odpowiednią spoistość osnowie.

Metoda wulkanizacji na gorąco zapewnia optymalną przyczepność nowej gumy i minimalizuje ryzyko przecieków powietrza czy też oderwania się łaty.

Znaczenie wulkanizacji podczas napraw na gorąco

Wulkanizacja jest niezbędnym etapem naprawy na gorąco i Polega na podgrzaniu dodanej w miejscu uszkodzenia gumy do 120 stopni w celu przekształcenia jej struktury molekularnej.

Ściśnięcie wulkanizowanego obszaru opony podczas utwardzania gumy
Ściśnięcie wulkanizowanego obszaru opony podczas utwardzania gumy

Utwardzanie gumy powoduje powstawanie mostków między łańcuchami cząsteczek, które ją tworzą. Zmiana stanu molekularnej sprawia, że guma jest znacznie mocniejsza, ale zachowuje przy tym swoją naturalną elastyczność.

Ta metoda zapewnia doskonałą przyczepność między gumą a oponą, tworząc solidną, długotrwałą łatę.

 

Naprawa na gorąco z wulkanizacją gumy
Naprawa na gorąco z wulkanizacją gumy

3. Uszkodzenia, których nie da się już naprawić

Niestety trzeba przyznać, że niektórych uszkodzeń nie da się naprawić, ponieważ nieumiejętna naprawa mogłaby spowodować poważne problemy nie tylko na poziomie opon rolniczych, ale także całej maszyny.
Powinieneś nauczyć się rozpoznawać takie sytuacje, aby wiedzieć, jak uniknąć wykonywania nieskutecznych lub nawet niebezpiecznych dla sprzętu i zdrowia użytkowników napraw.

Poważne uszkodzenia struktury opony

Nadmierne uszkodzenie, powstałe w wyniku jazdy z przebitą oponą, jest jedną z tych sytuacji, w których naprawa nie jest już możliwa.

Przejechanie długiego dystansu bez powietrza powoduje nieodwracalne uszkodzenie wewnętrznej struktury ogumienia.

Aby zagwarantować sobie bezpieczeństwo i wydajność sprzętu, będziesz zmuszony kupić nową oponę.

Stan opony po przejeździe bez powietrza
Stan opony po przejeździe bez powietrza

Liczne lub źle umiejscowione pęknięcia

Liczne pęknięcia bieżnika, a także pęknięcia w pewnych częściach opony spowodowane na przykład gwałtownym uderzeniem osłabią karkas zbyt mocno, aby można było rozważyć naprawę.

Uszkodzenia zlokalizowane na poziomie stopki lub na ścianie bocznej, ale bardzo blisko stopki, nie nadają się do naprawy.

Obszar stopki, który zawiera metalowe druty, jest szczególnie wrażliwy i nigdy nie powinien być naprawiany. Takie uszkodzenie zagraża integralności całej konstrukcji opony, a próba jego naprawy może doprowadzić do poważnych wypadków podczas użytkowania sprzętu, na przykład podczas pompowania.

Nienaprawialne uszkodzenie na poziomie stopki
Nienaprawialne uszkodzenie na poziomie stopki

Spore wybrzuszenia

Pojawienie się dużych wybrzuszeń to kolejna sytuacja, w której naprawa nic nie pomoże.

Zazwyczaj wskazują one na znaczne osłabienie wewnętrznej struktury opony, przez co jej użytkowanie staje się niebezpieczne.

Tego rodzaju uszkodzenia powstają, gdy wewnętrzne warstwy opony rozklejają się, tworząc wypukłość lub wybrzuszenie związane z utratą ciśnienia powietrza. Powietrze ucieka wtedy pod gumę na zewnętrznej powierzchni opony, co objawia się tym typem deformacji.

Wybrzuszenie nie nadające się do naprawy
Wybrzuszenie nie nadające się do naprawy

Jakie ryzyko wiąże się z nieumiejętną naprawą?

W przypadku nieudanej naprawy na zimno istnieje ryzyko, że łata odpadnie po kilku dniach, a ciągnik ponownie utknie w szczerym polu, co ostatecznie pociągnie za sobą koszty.

Z kolei, gdy opona wykazuje zmniejszoną wytrzymałość po poważnych uszkodzeniach, ryzyko wypadku z powodu nieodpowiedniej naprawy na gorąco lub na zimno znacznie wzrasta.

W niektórych przypadkach trzeba naprawiać uszkodzony ciągnik, ponieważ próbowało się prowizorycznej naprawy opon, która niestety minęła się z celem.  Oczywiście, narażamy też wtedy na niebezpieczeństwo siebie i innych użytkowników dróg.

 

4. Nie każdy karkas nadaje się do naprawy

Skuteczną naprawę można przeprowadzić jedynie na dobrej jakości karkasie. Nieprawidłowo zbudowany karkas będzie bardzo trudny do reparacji, a jak już uda się go naprawić, to tylko na jakiś czas.

Dla przypomnienia, opona wysokiej jakości składa się z materiałów, takich jak kauczuk naturalny, kauczuk syntetyczny, sadza, włókno nylonowe itp.
Każdy z tych materiałów występuje w odpowiedniej proporcji i odgrywa określoną rolę.

  • Kauczuk naturalny zapewnia doskonałą elastyczność
  • Kauczuk syntetyczny poprawia odporność
  • Sadza zwiększa trwałość
  • Włókno nylonowe wzmacnia strukturę karkasu opony rolniczej.

Wszystkie te elementy gwarantują oponie wytrzymałość niezbędną do przeprowadzenia skutecznej naprawy na gorąco.

Karkas opon firmy Firestone jest szczególnie podatny na naprawę

Będąc od ponad 100 lat jednym z wiodących producentów opon rolniczych, Firestone opracował wyjątkową konstrukcję karkasu, która jest stosowana we wszystkich gamach opon, takich jak Maxi Traction, Performer i Utility.

Wyróżnia się ona doskonałą wytrzymałością i solidnością, zaprojektowaną specjalnie z myślą o zapewnieniu maksymalnej trwałości, dzięki czemu idealnie nadaje się do napraw.

Łatwy do naprawy, wzmocniony karkas od Firestone
Łatwy do naprawy, wzmocniony karkas od Firestone

Wybierając opony rolnicze z gamy Firestone, inwestujesz w jakość karkasu, która może odegrać kluczową rolę w przypadku uszkodzenia.

Wytrzymałość i niezawodność struktury opony oznacza, że w zdecydowanej większości przypadków naprawy kończą się sukcesem, wydłużając żywotność opon i oszczędzając twoje pieniądze.

Marka i gama opon rolniczych mogą mieć znaczący wpływ na powodzenie ich naprawy w przypadku uszkodzenia.

Decydując się na opony z wysokiej jakości karkasem, takie jak opony rolnicze Firestone, możesz być spokojny. Masz przecież naszą gwarancję, że taka opona da się spokojnie naprawić.

 

PODSUMOWANIE

Naprawy na zimno będą idealne do małych przebić i nigdy nie powinny być stosowane w przypadku większych uszkodzeń.

Naprawy na gorąco oferują znacznie więcej możliwości, są one jednak możliwe tylko wtedy, gdy struktura opony jest wystarczająco mocna, aby je wytrzymać.

Inwestowanie w opony wysokiej jakości może być zatem znacznie bardziej opłacalne, ponieważ można je naprawiać. Z kolei opony z niżej półki źle znoszą naprawy, które dają u nich słabe rokowania.

 


Aby dowiedzieć się więcej,

pobierz nasz bezpłatny, kompleksowo opracowany poradnik: „Wszystko, co powinieneś wiedzieć o MONTAŻU i DEMONTAŻU opon ciągnikowych”

Jak zamontować i zdemontować opony ciągnikowe

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Technika opon rolniczych

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ