;
Naprawa przebitej opony rolniczej na miejscu zdarzenia

Wszystko, co warto wiedzieć o naprawianiu awarii opon rolniczych

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 17 sierpnia 2023

Naprawa wykrytej we wczesnych godzinach porannych awarii przed wyruszeniem w pole to zupełnie co innego niż pełna stresu naprawa opony rolniczej na środku pola. Jeszcze gorzej, gdy masz akurat sporo pracy w toku i przestój jest ostatnią rzeczą, na jaką możesz sobie pozwolić. To nieciekawy scenariusz, prawda? Możesz jednak zminimalizować to ryzyko.
Po pierwsze pamiętaj, że niektórych uszkodzeń możesz uniknąć, zwłaszcza tych spowodowanych nadmiernym zużyciem. Pozostałych nie da się wprawdzie uniknąć, ale można je przewidzieć. I zawsze warto mieć dobre relacje ze specjalistą od szybkich napraw.

Oto, co musisz wiedzieć, aby jak najlepiej reagować w sytuacji nagłej awarii:

1. Jak zaoszczędzić sobie unieruchomienia maszyny na środku pola?

Powstanie uszkodzenia w polu to niełatwa sytuacja, która generuje sporo stresu, opóźnienia w pracy i nieprzewidywane koszty naprawy.

Jednakże, dzięki byciu zapobiegawczym, wielu szkodom można z łatwością zapobiec, unikając tym samym związanych z nimi konsekwencji. Jeśli w porę zauważysz niepokojące zmiany, będziesz mógł je spokojnie naprawić na podwórzu.

Nie zapominaj, że zawsze lepiej jest nie doprowadzić do awarii, niż musieć naprawiać maszynę w środku dnia pracy.

Jakie znaki mogą zapowiadać awarię?

Nadmierne zużycie

Każdy z nas może ulec pokusie używania opon do samego końca, zaoszczędzając tym samym pieniądze na ich nieco wcześniejszej wymianie.

W praktyce nie jest to jednak aż tak sprytny pomysł, ponieważ ryzyko przebicia lub rozerwania gumy znacznie wzrasta w przypadku opon mocno zużytych, a jak wiemy, konsekwencje tego typu awarii mogą być katastrofalne.

Nagłe pęknięcie lub przebicie gumy może spowodować wypadek drogowy, zwłaszcza gdy ciągnik transportuje ciężkie ładunki, jadąc z wysokim ciśnieniem na zużytych oponach.

Wybrzuszenie ściany bocznej

Zauważyłeś wybrzuszenie w ścianie bocznej opony? Nawet, jeśli jest bardzo niewielkie, nie powinieneś go ignorować, ponieważ oznacza to, że wewnętrzna struktura ogumienia może być uszkodzona.

Takie wybrzuszenie może być spowodowane na przykład przez uderzenie bokiem opony w twarde gałęzie, wystające z ziemi korzenie lub kamienie.

W podobnej sytuacji zdejmij oponę i dokładnie sprawdź ją w środku, zwracając szczególną uwagę na stan warstw opasania karkasu:

  • Jeżeli stwierdzisz niewielkie pęknięcie zlokalizowane w centralnej części ściany bocznej: opona da się naprawić za pomocą wewnętrznej łatki i wulkanizacji na gorąco.
  • Jeżeli stwierdzisz spore pęknięcie wewnętrzne: Opona nie nadaje się do naprawy i będzie musiała zostać wymieniona.
Wybrzuszenie na ścianie bocznej opony, znajdujące się zbyt blisko stopki, niemożliwe do naprawienia
Wybrzuszenie na ścianie bocznej opony, znajdujące się zbyt blisko stopki, niemożliwe do naprawienia

Widoczne gołym okiem głębokie nacięcia

Nacięcia na powierzchni opony rolniczej, które dają się łatwo zaobserwować, są zazwyczaj spowodowane pracą na twardym ściernisku, na przykład po kukurydzy lub słoneczniku.

Wprawdzie część z nich nie stanowi poważnego zagrożenia, warto jednak znać wyjątki:

  • Niewielkie nacięcia najczęściej nie stanowią problemu, pod warunkiem, że znajdują się w dolnej części struktury opony lub w górnej części klocków bieżnika.
  • Jednakże głębokie, grube nacięcia w ścianie bocznej, a także uszkodzenia dosięgające do wewnętrznej struktury opony rolniczej mogą być podstawą do jej wymiany. Niosą za sobą bowiem ryzyko spowodowania wypadku drogowego, zwłaszcza jeśli będziesz jechał szybko z dużym ciśnieniem.

Sytuacje, które sprzyjają awariom

Zły stan opony w kombajnie na początku żniw

Większość przebić opon kombajnowych, przydarzających się na początku żniw, bierze się z drobnych uszkodzeń, do których doszło pod koniec poprzedniego sezonu zbiorów.

Rutynowa kontrola opon w zimie umożliwi ci wykrycie anomalii, takich jak pęknięcie w nietypowym miejscu lub ślad uderzenia. Choć mogą się wydawać nieistotne, w rzeczywistości to one leżą u źródła późniejszych awarii, ponieważ wskazują na możliwe uszkodzenie wewnętrznej struktury opony. Z kolei struktura opony jest w stanie ulec degradacji podczas zimy, gdy opony nie są używane przez dłuższy czas.

Naprawa przebitego kombajnu zbożowego
Naprawa przebitego kombajnu zbożowego

Praca z zaniżonym ciśnieniem

Kiedy opona jest niedopompowana, jej stopka może się odkleić, powodując utratę powietrza lub co gorsza wypadnięcie opony z felgi, co w każdym razie zmusi cię do natychmiastowej wymiany ogumienia.

Do wypadnięcia opony z felgi może dojść w dowolnym momencie:

  • W czasie pracy na pochyłym terenie: jeśli przeniesienie obciążenia na jedną z osi zaczepu będzie zbyt duże i nie zostanie skompensowane przez opony, ryzyko wypadnięcia opony z felgi znacznie wzrośnie.
  • Przy podjeździe pod górkę: całkowita masa zaczepu przygniecie tylną oś ciągnika podczas podjazdu pod górę. Z kolei przy zjeździe tylna oś zostanie całkowicie odciążona kosztem przedniej. Jeżeli opony będą zbyt słabo napompowane, to w momencie przeniesienia na nie zbyt dużego obciążenia mogą wypaść z felg przy pierwszym lepszym skręcie kół.
  • Przy hamowaniu: jeżeli twój zaczep jedzie pod obciążeniem, a opony mają zbyt niskie ciśnienie, istnieje ogromne ryzyko wypadnięcia opony z felgi podczas nagłego hamowania, kiedy to ciężar całego ładunku zostanie w jednej chwili przeniesiony na opony.
Interwencja naprawcza z powodu wypadnięcia opony z felgi na pochyłym terenie
Interwencja naprawcza z powodu wypadnięcia opony z felgi na pochyłym terenie

Rozwijanie dużej prędkości jazdy bez wcześniejszej regulacji ciśnienia

Dozwolone w danej oponie ciśnienie powietrza jest bezpośrednio skorelowane z indeksem prędkości, podanym na boku opony rolniczej.

W przypadku, w którym ciśnienie będzie zbyt niskie, a prędkość zbyt wysoka, grozi ci poważny wypadek drogowy.

  • Podczas przejazdów drogą: jadąc z dużą prędkością i z niskim ciśnieniem, powodujesz odkształcanie się opony pod obciążeniem na poziomie jej styku z podłożem. Jeżeli twoja opona nie będzie miała czasu na odzyskanie wyjściowego kształtu podczas pełnego obrotu koła dlatego, że rozwiniesz zbyt dużą prędkość, to jej odkształcenie będzie się zwiększać z każdym obrotem koła do momentu, aż któryś z jej elementów pęknie (opasanie karkasu, stopka, warstwy stabilizujące, bieżnik…)
  • W polu: jeśli przekroczysz normalną prędkość roboczą, narażasz się na spore ryzyko wypadnięcia opony z felgi na końcu rzędu, ponieważ przeniesienie obciążenia na jeden bok pojazdu podczas skręcania będzie z pewnością zbyt duże.

Zbyt duże obciążenie

Indeks nośności jest, podobnie jak indeks prędkości, podany na ścianie bocznej opony rolniczej.

Przekroczenie określonego progu grozi szybkim uszkodzeniem opony, zwłaszcza jeśli ustawienie ciśnienia będzie niewłaściwe.

Dlatego też, aby móc w pełni wykorzystać potencjał ciągnika, warto stale kontrolować obciążenie, a szczególnie podczas żniw.

Przeciążenie opony powoduje jej rozpłaszczanie się i tym samym może prowokować przebicie, ponieważ w takiej sytuacji ściany boczne, które są mniej odporne niż bieżnik, stykają się z podłożem.

Przebicie przeciążonej opony rolniczej
Przebicie przeciążonej opony rolniczej

 

2. Jeśli chcesz uniknąć awarii, bądź przezorny i kontroluj opony

Możesz uniknąć groźnych wypadków, a także zapobiec awarii maszyny rolniczej w trakcie pracy, poświęcając kilka minut dziennie na sprawdzanie stanu opon rolniczych.

Kontrola opon w pozycji statycznej

  • Obejrzyj uważnie ściany boczne, stopkę, obręcz i bieżnik: upewnij się, że w żadnym z tych miejsc nie ma śladów uderzeń ani wbitych ciał obcych.
  • Sprawdzaj mocowanie kół i zaworów: obejrzyj je pod kątem śladów korozji czy też poluzowanej nakrętki i upewnij się, że nakrętki zaworów są na swoich miejscach. Dzięki temu zmniejszasz ryzyko wycieku.
  • Badaj stan klocków bieżnika: ich nieregularne zużycie może świadczyć o niewspółosiowości kół.
  • Sprawdzaj ciśnienie powietrza: powinno być ono zawsze ustawione według tabeli producenta, w zależności od rodzaju wykonywanej pracy (pole/droga) i zadanego obciążenia. Częste, niewielkie spadki ciśnienia w oponie, także te ledwo zauważalne, mogą być oznaką przebicia.

Kontrola opon w czasie jazdy

  • Drgania odczuwalne wewnątrz kabiny: to częsta oznaka nieodpowiedniego napompowania, usterki mechanicznej lub źle zamontowanej opony.
  • Usterka układu kierowniczego: może wystąpić w przypadku nieprawidłowego ustawienia ciśnienia w oponach lub braku zbieżności kół.
  • Dziwne podskakiwanie lub kołysanie pojazdu: może to być oznaką nieprawidłowo zamontowanych lub za mocno napompowanych opon. Sprawdź także wyważenie zaczepu. Jeśli na tyle znajduje się duży ciężar, zdecydowanie warto pomyśleć o dociążeniu przodu.

Jeżeli podczas jazdy napotkasz którykolwiek z tych problemów, koniecznie skontaktuj się jak najszybciej z twoim sprzedawcą opon, aby zapobiec pogorszeniu się problemu i nagłej awarii.

 

3. Ile czasu trwa zazwyczaj naprawa awarii?

Idealną sytuacją jest oczywiście zapobieganie awariom i usuwanie ewentualnych usterek przed wyjazdem na pole.

W przypadku wystąpienia awarii w polu średni czas przybycia na miejsce serwisanta opon zależy rzecz jasna w pierwszej kolejności od odległości, jaka dzieli miejsce zdarzenia od jego bazy.
Jeśli znajdujesz się w miarę blisko warsztatu napraw, to sprawny profesjonalista poradzi sobie z przebiciem opony w czasie od 2 do 4 godzin.
Jeśli jednak twoja maszyna ugrzęzła naprawdę daleko w polu, trzeba do tego doliczyć czas przybycia serwisanta na miejsce.

 

WARTO WIEDZIEĆ

Mechanicy, specjalizujący się w ogumieniu, są zazwyczaj dosłownie rozrywani na początku sezonu żniwnego. Jak pisaliśmy wyżej, jest to moment, w którym wiele usterek daje o sobie znać.  

Jeśli w tym okresie przytrafi ci się awaria, najprawdopodobniej będziesz zmuszony uzbroić się w cierpliwość. Zwłaszcza mechanicy, obsługujący spore regiony rolnicze, mogą nie być w stanie interweniować od ręki w ciągu tego samego dnia. Wszystko będzie zależało od ilości zgłoszeń.

W razie konieczności przyspieszenia naprawy twój sprzedawca może zjawić się na miejscu z oponami zastępczymi
W razie konieczności przyspieszenia naprawy
twój sprzedawca może zjawić się na miejscu z oponami zastępczymi

 

4. Jak możesz przyspieszyć usunięcie awarii?

Podczas rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą lub serwisantem opon rolniczych wyjaśnij dokładnie szczegóły techniczne zdarzenia. Pomoże im to zaplanować pracę w optymalny sposób. Pamiętaj, aby podać wymiary uszkodzonej opony i doprecyzować, w jakim miejscu utknęła twoja maszyna rolnicza: koniecznie opisz ukształtowanie terenu oraz stan gleby. Dzięki temu serwisant będzie przygotowany na ewentualne trudności z dotarciem do twojego ciągnika.

Jeśli ma on akurat dany model w zapasie, będzie mógł udać się na miejsce z nową oponą, co jest zdecydowanie najszybszym rozwiązaniem.

ALTERNATYWNE ROZWIĄZANIE: Jeśli twój sprzedawca nie dysponuje odpowiednim modelem nowej opony, to może jest w stanie poratować cię używaną oponą w tym samym rozmiarze. Dzięki temu będziesz w stanie kontynuować pracę podczas naprawy uszkodzonej opony lub w oczekiwaniu na dostawę nowej.

Przebita opona może zostać bardzo szybko naprawiona na miejscu
Przebita opona może zostać bardzo szybko naprawiona na miejscu

Przebicia naprawia się bardzo szybko

Jeśli przebijesz oponę, naprawa na miejscu będzie zazwyczaj najszybszym rozwiązaniem. Zwykłe przebicie nie wymaga bowiem wymiany opony, a co za tym idzie, oczekiwania na jej dostawę. Na nowe opony o odpowiednim dla danej maszyny rozmiarze trzeba czasem trochę poczekać.

W dodatku, serwisant może udać się na miejsce bezzwłocznie, nie tracąc czasu na załadunek opony zastępczej.

UWAGA: jeśli chcesz łatwo naprawić tego typu awarię, to całkowicie odradzamy ci jazdę z przebitą oponą, niezależnie od sytuacji. Spowoduje to całkowite zniszczenie ogumienia, podczas gdy zwykłe przebicie często da się bardzo szybko naprawić.

 

5. Jak wygląda czas interwencji serwisanta w praktyce?

Kupując opony rolnicze, warto zadbać o dobre relacje handlowe z ich sprzedawcą. W takim razie zapewne będziesz mógł polegać na nim i na jego zespole techników, którzy udzielą ci szybkiej pomocy w przypadku awarii.

Dobre relacje ze sprzedawcą opon gwarantują ci wiele korzyści:

  • Sprzedawca, który dobrze cię zna i jest pewien twojej lojalności, będzie zawsze do twojej dyspozycji wtedy, kiedy będziesz go pilnie potrzebować.
  • Jeśli jesteś stałym klientem danego sprzedawcy, to naprawy będą szybkie, a rachunek pozostanie niski. Natomiast jeśli zamówisz naprawę awarii u nieznanego sobie mechanika, możesz boleśnie odczuć, że dostępność specjalisty i pilność sytuacji mają swoją cenę.
  • W przypadku poważniejszej awarii znajomy sprzedawca może udostępnić ci używaną oponę rolniczą, która poratuje cię w oczekiwaniu na dostawę nowego ogumienia.
  • Sprzedawca ogumienia może pomóc ci w wyborze odpowiedniej opony o dobrym stosunku ceny do jakości, dzięki czemu unikniesz uszkodzeń typowych dla modeli o średniej i niskiej jakości.
  • Może on również udzielić ci bezpłatnych porad dotyczących optymalizacji pracy z oponami rolniczymi oraz ich parametrowania.

 

PODSUMOWANIE

To, jak szybko zainterweniuje serwisant sprzedawcy opon, zależy w dużej mierze od jakości waszej relacji handlowej.

Pewne rodzaje uszkodzeń, takie jak małe nacięcia po bokach opony lub przebicia, można naprawić od ręki na miejscu.

Jednakże w ogromnej większości przypadków awariom można zapobiec poprzez regularne kontrole i użytkowanie ogumienia zgodnie z zaleceniami producenta.

Przeprowadzanie częstych inspekcji stanu opon wymaga narzucenia sobie dodatkowego rygoru, ale umożliwi ci uniknięcie straty sporej ilości czasu w najgorszym momencie.

 


Aby dowiedzieć się więcej,

pobierz nasz bezpłatny, kompleksowo opracowany poradnik: „Wszystko, co powinieneś wiedzieć o MONTAŻU i DEMONTAŻU opon ciągnikowych”

Jak zamontować i zdemontować opony ciągnikowe

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Technika opon rolniczych

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ