;
Montaż opon ciągnikowych

Porady na temat montażu i demontażu opon ciągnikowych

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 28 października 2022

Montaż i demontaż opon rolniczych to ryzykowne operacje, nie tyle ze względu na trudności natury technicznej, co z powodu konieczności sprawnego manipulowania dużym ciężarem. Jeśli nowa opona ulegnie zniszczeniu podczas zakładania lub jeśli ciągnik nie będzie prawidłowo klinowany podczas demontażu, może cię to drogo kosztować.
Dlatego też kluczową rolę odgrywa tutaj dobre przygotowanie się. Konieczne są na pewno przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa i posiadanie odpowiednich narzędzi, dzięki którym oszczędzisz sobie niepotrzebnych, dodatkowych napraw.
Z naszego artykułu dowiesz się, jak zachowywać niezbędne środki ostrożności podczas demontażu i montażu opon ciągnikowych.

Zmiana opon rolniczych często uważana jest za czynność prostą i banalną, ponieważ wyobrażamy sobie, że jest podobna do wymiany opon samochodowych. Należy jednak podejść do tematu ostrożnie, gdyż czynność ta wbrew pozorom niesie za sobą wiele zagrożeń.

1. Stawiaj bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu

Niedobrany rozmiar opon, zlekceważony ciężar ciągnika, źle ustawiona stopka lub źle wykonany montaż mogą okazać się bardzo niebezpieczne, zarówno podczas przeprowadzania samej operacji, jak i w trakcie jazdy drogą. Zawsze warto zastanowić się, czy przeprowadzenie wymiany samodzielnie rzeczywiście będzie dla nas szybsze i tańsze.

Jeśli nie jesteś wprawiony w wykonywaniu tego typu pracy, bezpieczniej będzie zlecić ją profesjonalnemu monterowi opon (u dystrybutora lub w serwisie), który posiada niezbędny sprzęt i odpowiednie doświadczenie.

Zagrożenia związane z podnoszeniem ciągnika

Przed przystąpieniem do wymiany opon należy zabezpieczyć obszar wokół ciągnika i przygotować go do bezpiecznej pracy. Oto, co należy zrobić, aby mieć pewność, że opony zostaną zdjęte i zamontowane w optymalnych warunkach.

Wyznaczenie obszaru roboczego

Zdejmowanie i zakładanie opon powinno być wykonywane na przestronnym terenie wolnym od przeszkód, najlepiej o płaskim i stabilnym podłożu. Podstawowym środkiem ostrożności, jaki należy podjąć po zaciągnięciu hamulca postojowego, jest umieszczenie klinów pod wszystkimi oponami przednimi i tylnymi. Ciągnik będzie dzięki temu idealnie stabilny i nie będzie się przemieszczał podczas pracy.

Przed przystąpieniem do pracy należy zawsze zadbać o zasygnalizowanie planowanej operacji pachołkami lub odpowiednim oznakowaniem. Jeśli nie jesteś na miejscu sam, to dzięki sygnałom ostrzegawczym unikniesz tego, że inna osoba odpali ciągnik, nie zdając sobie sprawy, że montaż jest w toku.

Zastosowanie narzędzi do podnoszenia ciągnika

Ciężar nieobciążonego ciągnika, w zależności od modelu, może wynosić od 4 do 6 ton, a nawet więcej. Dlatego też konieczne jest posiadanie odpowiedniego sprzętu podnoszącego, który został zaprojektowany do tego typu działań.

 

Warto wiedzieć:
podnośnik nie nadaje się do podtrzymywania ciągnika, a jedynie do jego podnoszenia. Sprawdź, czy używany przez Ciebie podnośnik jest w dobrym stanie, ponieważ uszkodzone podnośniki mogą zawieść podczas pracy, powodując upadek ciągnika.

 

Podniesiony ciągnik należy zawsze zabezpieczyć klinami

Ponieważ ciągnik musi utrzymać się przez dłuższą chwilę w podniesionej pozycji, to aby wspomóc pracę podnośnika, niezbędne są kliny zabezpieczające.

Upewnij się, że są one idealnie podłożone w miejscach wyznaczonych przez producenta, a unikniesz upadku ciągnika podczas demontażu lub montażu ogumienia.

 

Zagrożenia dla zdrowia przy obsłudze ciężkiego sprzętu

Zazwyczaj przednia opona ciągnika waży około 100 kg, a opona tylna nawet do 350 kg. Ręczne przemieszczanie takich ciężarów może być przyczyną rozmaitych urazów, takich jak kontuzje kręgów, zapalenie ścięgien lub ból mięśni, spowodowany nadmiernym obciążeniem... Istnieje także ryzyko wypadków śmiertelnych w przypadku przygniecenia oponą lub ciągnikiem.

W każdym bądź razie powinno się stosować odpowiedni sprzęt:

  • Sprzęt do przemieszczania opon: wózki widłowe, paletowe, samojezdne itp
  • Sprzęt do podnoszenia opon: wózki do przewożenia kół, wciągniki, lewarki itp
Wózek do bezpiecznego pozycjonowania oponyWózek do bezpiecznego pozycjonowania opony

 

Zagrożenie związane z pompowaniem jest w dużym stopniu lekceważone

Z pozoru banalne, pompowanie opony jest najbardziej niebezpiecznym etapem operacji montażowych i przyczyną sporej ilości poważnych wypadków. Tak naprawdę opona może pęknąć podczas napełniania powietrzem w każdej chwili, i to z różnych powodów: z powodu zbyt małej ilości smaru lub nieodpowiedniego środka smarującego, z powodu nieuwagi pompującego, nieprawidłowego ustawienia opony, wadliwego montażu lub też przepompowania do 2,5 bara.

Przed pompowaniem ogumienia i zakładaniem stopek należy zaopatrzyć się w podstawowy sprzęt ochronny. Ważny jest zwłaszcza wąż do pompowania o długości co najmniej 3 metrów, pozwalający nam trzymać się w odpowiedniej odległości od opony, ale także okulary oraz nauszniki ochronne.

Podczas pompowania należy zwrócić uwagę na stopniowe umieszczanie stopek na gniazdach obręczy. Należy także przerwać proces pompowania przy ciśnieniu 0,8 bara i ponownie przy ciśnieniu około 1,2 bara, aby sprawdzić pozycję stopek.

Poniżej przedstawiono bazowe zasady bezpieczeństwa pozwalające uniknąć poważnych obrażeń, a nawet śmierci w przypadku wybuchu opony:

  • Nie należy ustawiać się bokiem przy obręczy, tylko w linii bieżnika.
  • Podczas pompowania nie wolno zostawiać opony samej. Całą operację trzeba za to uważnie obserwować.
  • Trzeba bezwzględnie przestrzegać maksymalnego ciśnienia podanego przez producenta na ścianie bocznej opony: zazwyczaj wynosi ono 2,5 bara.
Zagrożenie związane z pompowaniem jest w dużym stopniu lekceważone

 

Jeżeli dopompujesz już maksymalnie oponę i zorientujesz się, że stopki nie są prawidłowo zamontowane, powinieneś natychmiast spuścić z niej powietrze, aby uniknąć ryzyka wybuchu.

Następnie możesz ponownie napompować oponę, smarując wszystkie miejsca stykające się ze stopkami, pamiętając przy tym, że operację tę należy powtarzać dopóty, dopóki opona nie znajdzie się w odpowiednim ułożeniu.

 

2. Uważaj na to, żeby podczas montażu nie zepsuć nowych opon

Opona ciągnikowa kosztuje niemało pieniędzy. Do momentu umieszczenia w feldze i napompowania jest szczególnie narażona na uszkodzenia, dlatego też należy się z nią w tym momencie obchodzić ostrożnie.

Stopka: wrażliwy obszar, z którym należy obchodzić się delikatnie

Nowa opona może łatwo ulec uszkodzeniu, szczególnie w okolicach stopki, która po zamontowaniu zapewnia jej uszczelnienie na feldze.

Podczas montażu lub demontażu opony należy używać odpowiednich lewarków i bardzo powoli przesuwać ją po kole fragmentami po 10 cm, starając się na całym obwodzie nie wciskać nic na siłę.

Zgniecenie lub nawet nieznaczne przecięcie stopki nie nadaje się już do naprawy i oznacza konieczność wymiany ogumienia.

Smarowanie stopek to konieczność

 

Smarowanie stopek to konieczność, zarówno przy demontażu, jak i przy montażu, ale w żadnym wypadku nie należy tego robić za pomocą zwykłego smaru, oleju mineralnego czy wody z mydłem.

Te substancje mogą bowiem powodować problemy po montażu, takie jak obracanie się opony na feldze i degradacja gumy w wyniku działania węglowodorów.

Należy używać tylko i wyłącznie specjalnego smaru do opon.

Jak uniknąć złamania drutów wzmacniających stopkę?

Znajdujące się wewnątrz stopki druty wzmacniające są również wyjątkowo narażone w momencie, gdy opona nie jest jeszcze zamontowana i nie ma w sobie ciśnienia. Druty te utrzymują karkas i usztywniają stopkę, dlatego też należy zachować ostrożność podczas operacji demontażu i montażu, aby ich nie uszkodzić.

Kiedy opony są już zdemontowane, do ich transportu należy używać odpowiednich urządzeń dźwigowych. Z kolei do podnoszenia opony za jej zewnętrzny obwód najlepsze są wieszaki z płaskimi pasami lub okrągłe widłaki.

Jak uniknąć złamania drutów wzmacniających stopkę

 

Uwaga: Pod żadnym pozorem nie używaj do transportu opon lin, haków ani łańcuchów, ponieważ może to spowodować pęknięcie stopek, co spowoduje konieczność wymiany opony.

W tym celu korzystaj zawsze z następujących narzędzi:

  • Wózek do opon
  • Ładowacz czołowy
  • Wózek widłowy

 

Nie należy powierzać montażu osobom początkującym

Jeżeli na przykład pracujesz w warsztacie naprawy maszyn rolniczych, jest absolutnie konieczne, aby wszystkie osoby zaangażowane w proces wymiany opon były przeszkolone i świadome kwestii bezpieczeństwa.

Należy uważać, aby nie pozostawiać demontażu lub montażu opon praktykantom, ponieważ zazwyczaj nie mają oni uprawnień do wymiany opon. To szczególne zadanie wymaga dobrego przeszkolenia lub stałego nadzoru wykwalifikowanej osoby.

Nie należy lekceważyć tej kwestii, gdyż często zdarza się, że dochodzi do uszkodzenia opon podczas montażu, co pociąga za sobą znaczne konsekwencje finansowe.

 

3. Zleć montaż specjaliście

Jeśli nie posiadasz wszystkich niezbędnych narzędzi, zazwyczaj łatwiej jest zlecić specjaliście demontaż i montaż nowej opony ciągnikowej.

Posiada on umiejętności niezbędne do tego, aby zapewnić sprawny przebieg tego rodzaju interwencji.

Oprócz tego, że ekspert od ogumienia ma duże obycie z pracą na ciężkich oponach, posiada także odpowiedni sprzęt, dzięki któremu wszystkie czynności wykonuje w najlepszych warunkach i w najkrótszym czasie.

Interwencja profesjonalisty zapewne nie spowoduje uszkodzenia opony, daje za to gwarancję serwisową w przypadku wad powstałych podczas montażu, a także możliwość uzyskania porady na temat złożonych kwestii technicznych, takich jak synchronizacja, centrowanie, czy też koncentryczność i ustawienie kół.

 


Aby dowiedzieć się więcej,

pobierz nasz bezpłatny, kompleksowo opracowany poradnik: „Wszystko, co powinieneś wiedzieć o MONTAŻU i DEMONTAŻU opon ciągnikowych”

Jak zamontować i zdemontować opony ciągnikowe

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Technika opon rolniczych

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ