;
Przegląd opon rolniczych

Zimowy przegląd opon rolniczych, by dobrze przygotować się na wiosnę

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 21 grudnia 2022

Miesiące zimowe to idealny czas na przegląd floty pojazdów rolniczych pod kątem mechaniki, na naprawę tego, co nie jest już w dobrym stanie, na przeprowadzenie konserwacji, ale także na sprawdzenie stanu wszystkich opon rolniczych. Warto wiedzieć, że duża część uszkodzeń opon, dających o sobie znać na początku wiosny, jest związana z problemem, który można wykryć dużo wcześniej dzięki prostemu przeglądowi. Zimowa kontrola ogumienia może zapobiec tego typu sytuacjom, w tym wymuszonemu przestojowi w pracy, a co za tym idzie, niepotrzebnej utracie pieniędzy.
Sprawdzenie poziomu zużycia lub jakichkolwiek nieprawidłowości w oponach pozwoli Ci rozpocząć nowy sezon ze spokojem i w pełnej gotowości.

Proponujemy Ci szybki przegląd opon, który możesz wykonać samodzielnie:

1. Jakie elementy sprawdzić w ramach kontroli opon rolniczych?

Większość poważnych uszkodzeń opon jest wynikiem problemów, które prawie że niezauważalnie przenoszą się z sezonu na sezon. Są nimi zwłaszcza przeciążenia i odkształcenia na oponach, uderzenia i małe wybrzuszenia.

Proste badanie kontrolne pozwoli Ci przewidzieć niejeden poważny problem, który może nagle ujawnić się na środku pola. Wizualne oględziny opon ciągnika są czymś tak oczywistym, że szkoda byłoby tego nie robić przynajmniej w sezonie zimowym.

Największą uwagę powinieneś zwrócić na:

Ślady uderzeń lub przecięcia

W trakcie kontroli należy dokładnie sprawdzić bieżnik, ściany boczne oraz, jeśli to konieczne, osnowę opony ciągnika pod kątem śladów uderzeń lub przecięć.

Tego rodzaju oznaki zużycia są stosunkowo normalne, zwłaszcza jeśli pracujesz na trudnym terenie (np. krzemień) lub w rolnictwie mieszanym. Ewentualne lekkie nacięcia lub nieznaczne wyszczerbienia na klockach bieżnika nie są poważnym problemem i nie przeszkodzą w użytkowaniu opony aż do całkowitego zużycia. Jednak, jeśli je zauważysz, unikaj częstego użytkowania opon na zbyt abrazyjnych glebach.

Niemniej, głębsze nacięcia lub nawet niewielkie wybrzuszenia opony powinny cię zaalarmować, gdyż mogło dojść do uszkodzenia osnowy opony, co wiąże się ze znacznym ryzykiem uszkodzenia elementów osnowy. Taka sytuacja może spowodować nawet eksplozję opony przy pracy z ładunkiem pod ciśnieniem w kolejnym sezonie, dlatego też najlepiej zdecydować się wtedy na pogłębioną kontrolę karkasu, ponieważ wielkość zewnętrznego nacięcia niekoniecznie odzwierciedla uszkodzenia powstałe we wewnętrzu opony.

Une hernie correspond souvent à une rupture de la structure interneWybrzuszenie na powierzchni opony może świadczyć o pęknięciu jej wewnętrznej struktury

 

Nietypowe lub nieregularne zużycie klocków bieżnika

Jeśli zauważysz wyraźniejsze zużycie z przodu, z tyłu lub z boku klocków bieżnika, zazwyczaj świadczy to o powtarzającej się anomalii, która może mieć kilka przyczyn.

Najczęściej jest to spowodowane wadą geometrii kół, jazdą na drodze z dużym obciążeniem ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza lub niedopompowaniem opon podczas powrotu na drogę po pracy na niskim ciśnieniu w polu.

Kiedy zauważysz tego typu zużycie, powinieneś przeprowadzić kilka dodatkowych korekt lub kontroli, aby przedłużyć żywotność opony.

Wysokość klocków bieżnika pod kątem równomiernego zużycia

Warto regularnie sprawdzać zużycie opon rolniczych poprzez mierzenie wysokości klocków bieżnika.

Powinieneś wiedzieć, że przy 50% lub większym zużyciu klocków bieżnika opona zaczyna być mniej efektywna w przenoszeniu siły trakcyjnej, co zmniejsza wydajność twojej pracy.

Możesz sprzedać takie opony na rynku wtórnym za przyzwoitą cenę albo używać ich nadal, do momentu aż zużycie osiągnie punkt krytyczny. Oponę można uznać za całkiem zużytą, gdy wysokość klocków bieżnika osiągnie 15 mm w przypadku pracy w polu i 10 mm w przypadku użytkowania na drodze.

Wysokość klocków bieżnika pod kątem równomiernego zużycia

Zachowanie opon na drodze (drgania, jakość kierowania)

Zarówno podczas jazdy w polu, jak i na drodze należy zwracać uwagę na nietypowe drgania lub złe prowadzenie. Mogą być one oznaką niewłaściwego wyosiowania pojazdu, które prowadzi do przyspieszonego zużycia i tym samym zmusza cię do przedwczesnej wymiany opon ciągnika, dlatego najlepiej szybko to naprawić.

 

2. Jeśli twoje opony rolnicze wyglądają dobrze, wystarczy im podstawowa konserwacja

Jeśli podczas oględzin wzrokowych stwierdzisz, że ogólny stan opon ciągnika jest dobry, nie ma potrzeby przeprowadzania dalszych kontroli. Zawsze jednak pamiętaj o ustawianiu dobrych parametrów, stosując się do poniższych zasad:

Kontroluj ciśnienia powietrza

Ustawianie ciśnienia jest czynnością, która powinna być wykonywana regularnie, niezależnie od tego, czy używasz standardowych opon technologicznych, czy opon technologicznych IF/VF, nawet jeśli te ostatnie mają większą tolerancję ciśnienia roboczego.

W zależności od tego, czy pracujesz w polu czy w gospodarstwie, na pusto czy z ładunkiem, przy niskiej czy wysokiej prędkości, optymalne ciśnienie nigdy nie będzie takie samo i konieczna będzie jego regulacja. Tylko ona pozwala ci zachować opony w dobrym stanie na długi czas.

  • Jeśli dużo jeździsz, a Twoja opona jest często niedopompowana, będzie rozpłaszczać się na podłożu, co spowoduje nieprawidłowe zużycie klocków bieżnika i barków opony, a także duże naprężenia na połączeniu stopki opony z felgą. Taka opona szybko się zużyje i straci około 25% swojej normalnej żywotności. Poza tym, jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, elementy gumowe i konstrukcyjne opony mogą się nagrzewać i pękać.
  • Jeśli użyjesz zbyt dużego ciśnienia w terenie, możesz również szybko uszkodzić opony. Na miękkim lub mokrym podłożu nadmiernie napompowana opona powoduje wzrost oporów toczenia, a tym samym wysoki współczynnik poślizgu. Powoduje to szybkie zużywanie się klocków bieżnika.

Sprawdzaj regularnie rozkład obciążenia

W trakcie przewożenia ciężkich ładunków powinieneś podjąć niezbędne środki ostrożności, aby prawidłowo wyważyć zaczep:

  • Należy zawsze przestrzegać wskaźnika obciążenia podanego przez producenta. Przekroczenie maksymalnych dopuszczalnych przez producenta obciążeń może prowadzić do przedwczesnego uszkodzenia karkasu opony.
  • Warto zmniejszyć prędkość na drodze: szybka jazda po asfalcie, zwłaszcza kiedy masz duże obciążenie, powoduje przeciążenie bieżnika, nagrzewanie się gumy i jej degradację. Ograniczaj więc prędkość jazdy, kiedy tylko możesz.

Sprawdzaj regularnie ustawienie osi

Błąd mechaniki może spowodować nieprawidłowe zużycie opony rolniczej.

Jeśli zużycie koncentruje się tylko po jednej stronie opon, na jednej lub obu stronach pojazdu, może być spowodowane brakiem współosiowości lub niewłaściwym ustawieniem kół względem pionu.

Możesz przedłużyć żywotność opon, po prostu poświęcając chwilę na sprawdzanie pozycji kół, przedniego dyferencjału, luzu oraz zużycia przegubów kulowych układu kierowniczego.

 

3. Kiedy twoje opony rolnicze wykazują oznaki nieprawidłowego zużycia

Niektóre z oznak zużycia mogą występować bez bezpośredniego wpływu na stan opon. Inne powinny skłonić Cię do wymiany ogumienia.

Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji należy określić źródło problemu, aby móc skutecznie mu zaradzić. Będzie ono inne w zależności od tego, czy przyczyną zużycia jest usterka mechaniczna, złe ustawienie ciśnienia, elementy zewnętrzne (kamienie, ostre lub metalowe przedmioty itp.), a może także niewłaściwe użytkowanie na drodze.

Po zidentyfikowaniu problemu postaraj się znaleźć takie rozwiązania, które sprawią, że Twoje opony będą służyć ci dłużej. Oto kilka przykładów, jak poradzić sobie z danym problemem:

Problem z ustawieniem osi:
potrzebna szybka korekta

Problem ze współosiowością jest częstą przyczyną szybkiego zużycia opon. Współosiowość to nic innego, jak ustawienie osi dwóch kół wzdłuż osi pojazdu.

W idealnej sytuacji opony powinny być ustawione idealnie równolegle do osi maszyny rolniczej. Jednakże z powodu napięć mechanicznych występujących podczas pracy przedniej osi, zmiennych warunków pracy, kolein lub nierówności terenu, ustawienie kół często ulega zmianie, dlatego tak ważne jest przeprowadzanie regularnych kontroli przedniej osi.

Istnieją dwa rodzaje wad związanych z osiami:

  • Zbieżność kół: Występuje, gdy przód opon zamyka się do wewnątrz w stosunku do osi ciągnika, powodując zużycie zewnętrznej strony opon.
  • Rozbieżność kół: Występuje, gdy przód opon otwiera się na zewnątrz w stosunku do osi ciągnika, co nieuchronnie powoduje zużycie wewnętrznej strony opon.
Zużycie opon związane z ustawieniem kółZużycie opon związane z ustawieniem kół

Zużycie w wyniku nachylenia terenu:
zamiana opon miejscami

Nachylenie drogi, którą codziennie dojeżdżasz do swoich pól, może powodować specyficzne zużycie opon ciągnika: występuje ono po stronie wewnętrznej lewej opony i po stronie zewnętrznej prawej opony.

Niskie ciśnienie powietrza może pogłębić ten efekt, jednak sposób na to jest prosty: wystarczy zamienić tylne i przednie opony miejscami, dzięki czemu posłużą ci o wiele dłużej.

Przebicie lub przecięcie bieżnika:
naprawa na gorąco czy na zimno?

W sytuacji stwierdzenia przecięcia lub sporego przebicia opony ciałem obcym (metal, korzeń, rozbite szkło itp.) na bieżniku lub w górnej części ścian bocznych, warto zamówić u fachowca naprawę opony na gorąco.

Przebicie opony naprawiane na gorącoPrzebicie opony naprawiane na gorąco

Niemniej, naprawa na zimno w zupełności wystarczy w przypadku prostych przebić, czy to na oponie dętkowej czy bezdętkowej. Pamiętaj, że naprawa na zimno nie nadaje się jednak do nacięć powstałych na bieżniku lub na ścianach bocznych, ponieważ taka łata nie wytrzyma wielokrotnego zginania i uginania tych miejsc.

Zardzewiała lub zdeformowana felga:
kontrola uszczelnienia opony i obręczy

Intensywne użytkowanie zardzewiałej lub zdeformowanej felgi może uszkodzić stopkę opony. Dokładnie sprawdź krawędź obręczy, aby upewnić się, że jest ona czysta i wolna od śladów uderzeń.

Jeśli obecne są ciała obce, należy je usunąć, aby uniknąć utraty uszczelnienia na początku następnego sezonu, kiedy opona zacznie na nowo pracować.

 

4. Jeśli opony rolnicze wymagają wymiany, najlepiej zrobić to już zimą

Dzięki temu nie będziesz musiał składać zamówienia w tym samym czasie, co inni rolnicy, czyli pod koniec marca, kiedy popyt na opony jest największy. Często dochodzi wtedy do przerw w dostawach.

Sporo rolników zauważa usterki w tym samym momencie, to znaczy podczas intensywnego wznawiania działalności z początkiem wiosny, ponieważ odzywają się wtedy drobne problemy z poprzedniego okresu. Opony zaczynają na nowo się poruszać, funkcjonować, zginać i uginać, pewne problemy stają się więc odczuwalne.

Jeśli uważasz, że Twoje opony rolnicze wymagają wymiany, warto zaplanować zakup w okresie zimowym, planując termin dostawy na okres, który Ci odpowiada.
Dystrybutorzy będą mieli czas na przygotowanie zamówienia, które zapewne zostanie zrealizowane w terminie, gwarantując Ci dostawę przed wszystkimi innymi. Zapłacisz tyle samo, dostaniesz za to odpowiedni sprzęt w odpowiednim momencie.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Dzięki Firestone masz gwarancję, że Twoje opony ciągnikowe przynoszą rzeczywiste korzyści, oraz że wybierając naszą markę, będziesz mógł pracować bez obaw.

Poznaj naszą ofertę produktów o wysokiej wydajności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Przewodnik zakupu opon

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ