;
Jakie opony wybrać, aby poprawić moje plony?

Jak dobrze wybrać opony do ciągnika, aby zwiększyć plony?

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 12 lipca 2021

Gleba na Twoich działkach jest cennym dobrem, które należy chronić i pielęgnować, aby uzyskać maksymalne plony. Stosunkowo łatwo jest zauważyć, że nie ma sensu inwestować w regularne nakłady w celu zwiększenia plonów, a następnie niszczyć gleby poprzez jej nadmierne ugniatanie. Rozsądne jest zatem założenie, że opona, która jest głównym łącznikiem ciągnika z glebą, jest jednym z kluczowych elementów, które będą miały wpływ na poprawę lub zmniejszenie wydajności pracy.

Pewnie już zauważyłeś, jak trudno jest pracować na polu, na którym cały czas się ślizgasz...
A może zastanawiałeś się, dlaczego plony na tej samej działce spadają z roku na rok?
Albo dlaczego woda pozostaje na powierzchni, zamiast wsiąkać w glebę, itp.
To wszystko są problemy, które można zredukować poprzez pracę z bardziej technologicznym sprzętem, zaprojektowanym i opracowanym w celu zwiększenia wydajności.

Jak radzić sobie z nadmiarem wody w glebie

Oto najważniejsze kwestie związane z oponami, które powinieneś rozważyć, aby zwiększyć swoje zyski:

1. Jaki typ karkasu opony zapewni najlepsze osiągi?

Opony rolnicze mają dwa rodzaje konstrukcji:

  • Konstrukcja radialna: bardziej odpowiednia do pracy w terenie i na drodze

  • Konstrukcja diagonalna: ta starsza konstrukcja jest bardziej przystosowana do ciągników pracujących głównie w obejściu ze względu na swoją mocniejszą budowę.

Czym jest karkas radialny?

W sektorze rolniczym karkas radialny jest obecnie najczęściej stosowany zamiast struktury diagonalnej. Składa się on z plecionych warstw tekstylnych, które są dodawane do pierwszej warstwy konstrukcji poprzecznie do kierunku jazdy koła.

Ta podstawowa struktura jest wzmocniona na całej szerokości bieżnika przez warstwy stabilizujące, których liczba zależy od jakości opony. Oprócz większej wytrzymałości w obszarze bieżnika opona radialna zapewnia lepsze przyleganie do podłoża, co optymalizuje trakcję i zmniejsza ubicie gleby.
Opona ta lepiej tłumi wstrząsy i doskonale trzyma się drogi, ponieważ jej ściany boczne są bardziej miękkie i łatwo się odkształcają, dostosowując się do podłoża, co zapewnia optymalny komfort jazdy.

Czym cechuje się konstrukcja diagonalna?

Osnowa diagonalna składa się również z krzyżujących się warstw tekstylnych. Warstwy te są ułożone skośnie pomiędzy stopkami pod określonymi kątami.

Grubość i liczba warstw w ścianach bocznych są zatem identyczne na całej powierzchni opony, dlatego jest ona sztywna i nie może optymalnie reagować na takie wymagania jak: trakcja, ochrona podłoża, płynne zachowanie na drodze itp.

Ze względu na prostszą konstrukcję, opona diagonalna jest zazwyczaj tańsza, jej wytrzymałość jest równomierna i w dużym stopniu zależy od liczby ułożonych jedna na drugiej warstw opasania. Im więcej warstw, tym sztywniejsza i twardsza konstrukcja, tak jak w przypadku opon leśnych lub przemysłowych.

Co wybrać: karkas radialny czy diagonalny?

Specjalna struktura i skład radialnej opony rolniczej pozwala na połączenie sztywności i wysokiej wytrzymałości bieżnika z elastycznością jego ścian bocznych. W przeciwieństwie do opon diagonalnych konstrukcja radialna zapewnia większą powierzchnię styku z podłożem, co ogranicza ugniatanie gleby, zapewnia bardziej równomierny rozkład obciążenia i optymalny komfort jazdy dla rolnika.

W przypadku osnowy diagonalnej rozkład nacisku na podłoże nie jest równomierny, co powoduje powstanie dużej strefy nacisku w środkowej części bieżnika, a tym samym większe osiadanie opony w glebie. Ten typ opon nie jest zalecany do prac polowych, ponieważ nacisk na podłoże jest większy, co może być szkodliwe dla gleby i upraw.

 

2. Jak mogę poprawić swoją siłę uciągu, aby zaoszczędzić czas?

Głównym elementem, który zapewnia przenoszenie zdolności trakcyjnych maszyny rolniczej na podłoże, jest opona. Z tego powodu należy ją wybierać z największą starannością, w zależności od rodzaju gleby, na której będzie się pracować. Wybierając odpowiednie opony, możesz znacznie zwiększyć możliwości trakcyjne swojego zaczepu.

Zwiększenie trakcji i oszczędność czasu

Pytanie brzmi, jaki rodzaj opony wybrać. Wśród aktualnych rozwiązań zastosowanie szerokiej, niskociśnieniowej opony z technologią IF (Improve Flexion) okazuje się skuteczne w optymalizacji mocy trakcyjnej maszyny. Dzięki miękkim ścianom bocznym ta opona nowej generacji ma większą powierzchnię styku z podłożem, co zwiększa kontakt ziemi z klockami bieżnika, przenoszącymi siłę trakcji.
Wybór niskociśnieniowej opony rolniczej o większej pojemności powietrza pozwala zoptymalizować siłę uciągu, na przykład podczas orki.

Poprawiając kontakt opony z podłożem, zmniejszasz procent poślizgu opony podczas pracy, a w rezultacie mechanicznie zmniejszasz zużycie opony i paliwa, jednocześnie zyskując na wydajności, co znacznie zwiększa Twoje plony.

 

3. Jakie opony pomogą lepiej chronić moją glebę?

Dobra gleba jest złożoną mieszaniną materii organicznej i mineralnej, życia biologicznego, powietrza i wody w odpowiednich ilościach.
Zdolność rośliny do wzrostu i rozwoju, a tym samym wysoka jakość plonów, zależy bezpośrednio od jakości gleby.

Używanie nieodpowiednich opon prowadzi do stopniowego i zdradliwego zagęszczania gleby, powodując problemy, których być może nie kojarzysz z ubiciem. Możesz napotkać np.:

  • Problemy ze spływem wody z gleby i erozją, które są bezpośrednio związane z jej ubiciem, blokującym przenikanie wody do głębokich warstw gleby.
  • Utrata efektywności nakładów, które zostaną zmyte przy pierwszych opadach, co zmusi Cię do ich ponownego zwiększenia, aby uzyskać dobre wyniki.

Wybór odpowiedniej opony zmniejszy zagęszczenie gleby, a tym samym pomoże w jej ochronie.

Ochrona gleby poprzez zmniejszenie masy maszyn

Wybór opon niskociśnieniowych IF, takich jak Maxi Traction IF, pozwala na pracę przy bardzo niskim ciśnieniu 0,6 bara. W przeciwieństwie do opon standardowych lub diagonalnych, które wymagają wysokiego ciśnienia do przenoszenia obciążeń, opony rolnicze w technologii IF mają miękką, ale wzmocnioną strukturę ściany bocznej, która pozwala im pracować przy bardzo niskim ciśnieniu.

Ponieważ obciążenie rozkłada się na dużą powierzchnię gruntu: +40% przy ciśnieniu 0,6 bara, osiadanie gruntu jest w znacznym stopniu zredukowane, co widać na poniższym wykresie:

Opona IF = lepsze rozłożenie ciężaru na podłożu +40%.

Opony niskociśnieniowe Maxi Traction IF posiadają dwukątowe klocki, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ograniczyć naruszanie gleby przez bieżnik, a w połączeniu z niskim ciśnieniem w oponie chronić system korzeniowy roślin dla optymalnego rozwoju.

Opona niskociśnieniowa Firestone Maxi traction IF

Na pierwszy rzut oka, nawet jeśli zakup nowej opony rolniczej IF może wydawać się dużą inwestycją, należy mieć na uwadze ochronę w jak największym stopniu pierwotnego kapitału: TWOJEJ ZIEMII. Taki zakup będzie miał zdecydowanie pozytywny wpływ na Twoje plony i pozwoli na regularne uzyskiwanie plonów dobrej jakości.

 

4. Czy warto rezygnować z regulacji ciśnienia między polem a drogą, aby zaoszczędzić czas?

Stosowanie standardowych opon rolniczych wymaga regulacji ciśnienia w oponach pomiędzy polem a drogą, co jest czasochłonną czynnością. Należy zauważyć, że ciśnienie w oponach musi być dostosowane do kilku parametrów, m.in.

  • Przenoszony ładunek
  • Wybrana prędkość
  • Stan zużycia opony
  • Rodzaj podłoża: ziemia, droga, itp.

Jak uniknąć regulowania ciśnienia między polem a drogą

Ustawione zbyt nisko lub zbyt wysoko ciśnienie może mieć rozmaite konsekwencje:

  • Jeśli będziesz jeździć ze zbyt niskim ciśnieniem, opona będzie miała tendencję do nadmiernego rozpłaszczania się, co sprzyja zapadaniu się środkowej części bieżnika, powodując z kolei nieprawidłowe zużycie klocków i brzegów bieżnika. Podczas jazdy po drogach niedopompowanie powoduje między innymi zbytnie nagrzewanie się materiałów tworzących strukturę opony, co nieuchronnie prowadzi do oddzielenia się nylonu od gumy. O ile obniżenie ciśnienia w oponie jest dobrym rozwiązaniem dla ochrony gleby na polu, to w przypadku jazdy po drogach z niedopompowaną oponą należy się spodziewać przedwczesnego zużycia wewnętrznej struktury opony rolniczej.

  • Jeśli jeździsz ze zbyt wysokim ciśnieniem, zmniejszasz ślad opony na podłożu, powodując tym samym znacznie większe ubicie gleby. Z kolei podczas jazdy na drodze nadmierne ciśnienie w oponach zmniejsza powierzchnię styku, która pochłania drgania, co może prowadzić do zwiększonego zużycia bieżnika na środku opony, a w konsekwencji pogarsza także przyczepność pojazdu. Jazda z przepompowanymi oponami przy dużych prędkościach zwiększa ryzyko utraty przyczepności i wypadnięcia z drogi.

Obecnie istnieją interesujące alternatywy dla konieczności dostosowywania ciśnienia w oponach za każdym razem, gdy przejeżdżasz z pola na drogę. Jedną z nich są opony rolnicze w technologii IF.

Opony nowej generacji zostały zaprojektowane ze wzmocnionymi ścianami bocznymi, co pozwala im pracować na polu, na przykład przy ciśnieniu 1 bara, a następnie wykonać przejazd na drodze, zachowując to samo ciśnienie, czyli bez konieczności schodzenia z ciągnika w celu dokonania regulacji.

Opony IF = wzmocnione ściany boczne

Opony typu IF mają wzmocnione osnowy z mocniejszymi, miękkimi ścianami bocznymi. Ich struktura bieżnika i konstrukcja klocków zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepszą przyczepność do podłoża. W przeciwieństwie do opon standardowych, ciśnienie w oponach rolniczych IF może być zmniejszone w celu zwiększenia powierzchni styku z podłożem i lepszego rozłożenia obciążenia bez pogorszenia właściwości opony:

  • Opona IF może zejść do 0,6 bara, przy czym jej optymalne ciśnienie wynosi 0,8 bara, w porównaniu do 1,6 bara dla opony standardowej
  • Zapewnia ona optymalny poziom poślizgu pomiędzy 11% a 15%

  • Opony tej kategorii mogą przenosić do 20% większe obciążenia niż opony standardowe. Dokładniej rzecz ujmując, zyskujemy 17% nośności przy prędkości 50 km/h i ciśnieniu 1,6 bara i 16% nośności przy prędkości 50 km/h i ciśnieniu 0,8 bara. Jeśli prędkość jazdy nie przekracza 30 km/h, to przy ciśnieniu 0,8 bara zyskamy 13% nośności.
Opony IF = lepszy rozkład obciążenia na podłożu

Wszystkie wyżej wymienione cechy opon niskociśnieniowych zwiększają wydajność pracy i poprawiają plony. Ze względu na bezpośredni kontakt z podłożem jakość opony odgrywa ważną rolę w poprawie rentowności gospodarstwa, w ochronie gleby i upraw.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Dzięki Firestone masz gwarancję, że Twoje opony ciągnikowe przynoszą rzeczywiste korzyści, oraz że wybierając naszą markę, będziesz mógł pracować bez obaw.

Poznaj naszą ofertę produktów o wysokiej wydajności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Przewodnik zakupu opon

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ