;
5 kluczowych zasad dotyczących zużycia opon ciągnika

5 kluczowych zasad, dzięki którym będę mógł lepiej kontrolować zużycie opon ciągnika

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 28 sierpnia 2021

Zazwyczaj to zużycie opon jest głównym powodem, prowokującym konieczność ich wymiany, która stanowi znaczny koszt dla Twojego gospodarstwa.
Podobnie jak w przypadku pozostałych zużywających się części, tempo degradacji opon zależy od ich jakości, ale także od sposobu użytkowania: rzadko, często, na twardym podłożu, na polu, na drodze itp.
Przestrzegając kilku podstawowych zasad, możesz spowolnić zużycie opon ciągnika i odłożyć w czasie moment ich wymiany.

Istnieje 5 kluczowych kwestii, o których wystarczy pamiętać, aby zyskać nieco ponad rok użytkowania opon ciągnika. W niniejszym artykule znajdziesz tych 5 zasad, które pomogą Ci zaoszczędzić pieniądze:

1. Częściej reguluj ciśnienie w oponach rolniczych

Nie ma przeciętnego ciśnienia, które pozwoliłoby na wszystko: na nadmierne obciążenie, na szybką jazdę, na jazdę na każdym podłożu itd.

Przepompowanie opon

Wielu z nas na wszelki wypadek zwiększa ciśnienie w oponach, aby nie musieć go sprawdzać w zależności od obciążenia, a tym samym zaoszczędzić czas.

Wysokie ciśnienie w oponach pomaga zmniejszyć stopień ich zgniatania, jednak w niektórych okolicznościach może także prowadzić do przedwczesnego zużycia.

Zużycie na skutek przepompowania podczas jazdy na drodzeZużycie na skutek przepompowania podczas jazdy na drodze


W praktyce nieco przepompowane opony są bardziej sztywne,
co jest bardziej odpowiednie do jazdy po drodze. Na polu przepompowana opona będzie miała za to zmniejszoną powierzchnię styku z podłożem, co obniży zdolność trakcyjną i spowoduje wzrost oporów toczenia, zwiększy ryzyko poślizgu, zagęszczenie gleby i jej ubicie: Ostatecznie doprowadzi to do znacznego zmniejszenia mocy produkcyjnych.

Ryzyko szybkiego zużycia przy wysokim ciśnieniu jest znaczne:
  • Im wyższe ciśnienie wewnątrz opony, tym większy nacisk wywiera ona na podłoże i tym głębiej zapada się w luźną glebę na Twoich polach, zwłaszcza w warunkach dużej wilgotności. Zapadanie się w glebę podczas pracy powoduje nadmierny poślizg kół i w konsekwencji szybkie zużycie bieżnika.
  • Podczas jazdy po drodze nadmiernie napompowana opona będzie wybrzuszona, a jej powierzchnia styku z podłożem zredukuje się do środkowej części bieżnika, co może prowadzić do szybszego zużycia tej części opony.

Niedopompowanie opon

Jazda na niedopompowanych oponach niesie za sobą wiele niekorzyści, może również prowadzić do nadmiernego zużycia.

Wybór ciśnienia mniejszego niż 0,4 bara lub mniejszego niż zalecane przez producenta w celu uniknięcia ugniatania gleby może również powodować nadmierne zużycie opon. W przypadku wyboru tej opcji należy koniecznie określić ładowność zaczepu i odpowiednio dostosować prędkość jazdy.

Jakie rodzaje zużycia są związane z niedopompowaną oponą rolniczą?
  • Niedopompowane opony będą miały tendencję do spłaszczania się podczas jazdy w charakterystyczny sposób. Karkas odkształca się wtedy nadmiernie na ścianach bocznych i opona nie jest w stanie powrócić do swojego pierwotnego kształtu. Powoduje to wzrost temperatury wewnętrznej, struktura opony stopniowo i nieodwracalnie ulega degradacji, co może prowadzić do nagłego przebicia lub nawet rozerwania karkasu. Sygnały zużycia nie pojawiają się od razu i mogą wystąpić nawet już po wyregulowaniu ciśnienia.
  • Żywotność opony zostanie skrócona o 25%, jeśli często będziesz jeździł po drogach z niedopompowanymi oponami, zwłaszcza że tego typu nawierzchnia jest bardzo ścierna. Dzieje się tak, ponieważ opona nagrzewa się, przez co guma staje się bardziej miękka i podatna na zużycie.

Dlatego idealnym rozwiązaniem jest dostosowanie ciśnienia w oponach do obciążenia, terenu pracy i rodzaju gleby.

 

2. Aby nie przeciążać opon, zmniejsz obciążenie

Podczas żniw i zbiorów opony rolnicze są narażone na duże obciążenia i zużycie. Wynika to z faktu, że muszą wtedy wytrzymać nie tylko ciężar ciągnika i jego narzędzi, ale także masę przyczep oraz samych plonów.

Tego typu obciążenia zwiększają naprężenia na bieżniku i karkasie opony, co z czasem może prowadzić do trwałych odkształceń.

Aby nie przeciążać opon, zmniejsz obciążenie

Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zmniejszyć zużycie opon spowodowane obciążeniem:

Jeśli to możliwe, lepiej rozłóż obciążenie

Jeśli używasz przyczepy wieloosiowej, upewnij się, że plon jest dobrze rozłożony w zbiorniku, tak aby obciążenie przypadało po równo na każdą z osi.

Pomaga to wyrównać zużycie opon, zwiększając tym samym ich żywotność.

Wybierz właściwy rozmiar opon

Przy zakupie opon ciągnikowych dobry wybór ma kluczowe znaczenie. Aby uniknąć przedwczesnego zużycia i zapewnić trwałość opon, upewnij się, że ich rozmiar i indeks nośności odpowiadają maksymalnemu obciążeniu wszystkich Twoich narzędzi i przyczep.

W każdym razie nigdy nie należy przeciążać opon, zwiększając maksymalnie przewożone ilości.

Zamieniaj opony miejscami

Jeżeli prawe opony zużywają się szybciej niż lewe lub odwrotnie, możesz je zamienić miejscami, pod warunkiem, że to zużycie nie jest spowodowane problemem mechanicznym (niewłaściwy dobór proporcji opon lub błąd montażu).

Rotacja opon może być dobrym sposobem na optymalizację ich zużycia w dłuższym przedziale czasu. Jest to metoda szczególnie skuteczna w przypadku przednich opon ciągnika.

 

3. Zmniejsz prędkość na drodze

Chociaż wysokiej jakości opony rolnicze są skonstruowane tak, aby wytrzymać ekstremalne użytkowanie na drodze i w polu, ich żywotność jest ograniczona.
Oprócz ciśnienia i obciążenia, żywotność opon zależy też od szybkości jazdy.

Ma ona znaczący wpływ na ich zużycie, które jest bezpośrednio związane z odpornością gumy opony.

Jeśli chcesz, aby Twoje opony służyły Ci dłużej, najlepszą radą, jakiej możemy Ci udzielić, jest:

  • Kiedy tylko możesz, zmniejszaj prędkość na drodze,
  • Zawsze przestrzegaj proporcji pomiędzy indeksem prędkości i nośności – oba są umieszczone na boku opony.

Aby poprawnie określić indeks prędkości, wystarczy odnieść się do tabel prędkości dostarczonych wraz ze sprzętem w momencie zakupu.

Zbyt częsta jazda z prędkością wyższą niż wskazana przez producenta grozi szybkim uszkodzeniem gumowej warstwy bieżnika opony.

Zużycie opon nastąpi jeszcze szybciej, jeśli będziesz jeździł po drogach zbyt szybko i z dużym obciążeniem.

W istocie prędkość oraz nacisk wywierany przez ładunek prowadzą do nadmiernego nagrzewania się wewnętrznej struktury opony, która może osiągnąć temperaturę ponad 60 stopni. Dlatego, aby ograniczyć nagrzewanie i degradację karkasu, zdecydowanie zaleca się zmniejszenie prędkości.

 

4. Dokonuj przeglądu stanu mechanicznego ciągnika

Kolejną z częstych przyczyn zużycia opon rolniczych jest niewłaściwa geometria kół. Ten problem wynika z oddziaływania rozmaitych obciążeń, na jakie opony narażone są podczas użytkowania.

Ustawienia kątów, jakie należy sprawdzić, to między innymi:

  • kąt między czterema oponami a nawierzchnią drogi,
  • kąt między oponami a ciągnikiem,
  • ustawienie opon względem siebie nawzajem.

Sprawdzaj ustawienie kół

Ustawienie kół to kąt utworzony przez oś kół w stosunku do kierunku jazdy ciągnika. W idealnym modelu opony powinny być ustawione całkowicie równolegle z ciągnikiem. W przeciwnym razie istnieje ryzyko szybkiego zużycia zewnętrznej (w przypadku zbieżności) lub wewnętrznej (w przypadku rozbieżności) strony opony.
W celu skompensowania naprężeń mechanicznych związanych z siłą trakcyjną, którym poddawana jest oś przednia w przypadku napędu na cztery koła, zaleca się zastosowanie maksymalnego kąta zbieżności od 1 do 1,5 mm.

  • W przypadku zbieżności kół: zużycie jest bardzo wyraźne po zewnętrznej stronie opony.

  • W przypadku rozbieżności kół: zużycie występuje zwłaszcza po wewnętrznej stronie opony, zwykle z powodu wybrzuszeń.

Wyreguluj nadwozie

Ustawienie nadwozia jest związane z pochyleniem kół w stosunku do podłoża. Dzięki dobrej regulacji opony powinny leżeć jak najbardziej płasko na podłożu, co pozwoli uniknąć ich szybkiego uszkodzenia.

  • Dodatni kąt pochylenia kół: górna część koła jest skierowana na zewnątrz. W tym przypadku zużycie pojawia się na zewnętrznej krawędzi opony.

  • Ujemny kąt pochylenia kół: górna część koła jest skierowana do wewnątrz. W tym przypadku zużycie pojawia się na wewnętrznej krawędzi opony.

Zwracaj uwagę na synchronizację opon

Synchronizacja opon odpowiada stosunkowi obrotów między większymi kołami tylnymi a mniejszymi kołami przednimi w ciągnikach z napędem na cztery koła.

Dobre wyważenie kół umożliwia synchronizację pracy przedniej i tylnej osi ciągnika.
Jeśli jest ono prawidłowe, pozwoli uniknąć szybkiego zużycia opon. Nie zapominaj, że złe wyważenie kół objawia się wczesnym zużyciem obu opon osi przedniej w stosunku do obu opon osi tylnej lub odwrotnie.

Wadliwe wyważenie prowadzi również do zużycia mechanicznych elementów Twojego zaczepu.

Aby opony służyły dłużej, należy wybierać takie ich rozmiary, które zapewniają odpowiedni poziom synchronizacji, tak aby siła trakcyjna była nieco większa z przodu niż z tyłu, innymi słowy przód zaczepu musi być w stanie ciągnąć nieco mocniej niż tył.

  • Jeśli synchronizacja jest większa niż 4 lub 5%, oś tylna hamuje oś przednią, poddając ją tym samym dużym naprężeniom mechanicznym, co spowoduje zużywanie się opon przednich.

  • Z drugiej strony, przy synchronizacji mniejszej niż 0% lub ujemnej, oś tylna zbyt mocno pcha oś przednią, zmniejszając efektywność jej pracy i powodując nieprawidłowy poślizg tyłu. Jazda w takich warunkach, oprócz zużycia opon, może doprowadzić do uszkodzenia przekładni ciągnika.

 

5. Zwracaj uwagę na to, w jaki sposób używasz Twoich opon

Wśród wielu czynników, które mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia opon rolniczych, największe znaczenie ma sposób codziennego użytkowania.

Jeśli wybrałeś opony niskociśnieniowe do pracy w polu, a pracujesz z nimi w kamieniołomie lub w lesie, ich zużycie będzie znacznie szybsze, a ryzyko uszkodzenia znacznie wzrośnie. Wytrzymałość opon nie powinna być rozumiana jako gwarancja odporności na wszystkie możliwe warunki pracy.

Zbyt częste przejazdy drogą

W przeciwieństwie do opon samochodowych czy motocyklowych, opony rolnicze nie są przeznaczone do jazdy po drogach, lecz do użytku przede wszystkim na polu. Niestety, gospodarstwa rolne mają coraz bardziej oddalone od siebie działki, w rezultacie ciągniki muszą pokonywać długie trasy, aby dotrzeć do miejsca pracy lub przewieźć plony.

Istnieje kilka czynników, które mogą powodować szybkie zużycie opon podczas jazdy po drogach:

  • Mikroskopijne nierówności podłoża: Sucha droga asfaltowa jest niezwykle twardą i ścieralną powierzchnią. Guma odkształca się, dopasowując się do kształtu powierzchni drogi, która przy pewnej prędkości działa jak papier ścierny na górną powierzchnię klocków bieżnika. Zmniejszenie prędkości pomoże złagodzić skutki tego zjawiska.

  • Stan nawierzchni drogi: kiedy jedziesz po zniszczonej lub źle utrzymanej drodze, pokrytej wybojami wypełnionymi wodą, która maskuje ich głębokość, Twoje opony są narażone na liczne uderzenia. W ich wyniku mikrocząsteczki gumy odrywają się od opony, co powoduje szybsze zużycie klocków oraz ścian bocznych, które są z natury mniej odporne. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do uderzeń czoła opony i spowodować wewnętrzne pęknięcie niektórych elementów karkasu, a nawet uszkodzenie bieżnika. Jeśli możesz wybrać mniej zniszczoną drogę, nawet jeśli jest ona nieco dłuższa, jest to najlepszy i najbardziej ekonomiczny wybór, ponieważ komplet nowych opon kosztuje znacznie więcej niż dodatkowy bak paliwa.

Użytkowanie opon w leśnictwie

Praca w lesie to kolejna z najczęstszych przyczyn zużycia opon rolniczych. Nie są one przystosowane do pracy w trudnych warunkach leśnych.

Zużycie w wyniku intensywnego użytkowania przy wyrębie lasówZużycie w wyniku intensywnego użytkowania przy wyrębie lasów

Jeśli zwozisz drewno lub wykonujesz prace przy wyrębie lasu, zalecane jest zamontowanie odpowiednich opon leśnych, które są zaprojektowane tak, aby były odporne na ostre krawędzie kamieni, sterczące z ziemi gałęzie, pniaki itp.

Użytkowanie opon w obejściu

Staraj się unikać nadmiernego manewrowania w miejscu, ponieważ szybko uszkadza to gumę opon.

Użytkowanie opon w obejściu

Częste obracanie się na betonie z ładowarką czołową w celu ładowania przyczep lub składowania paszy może prowadzić do pęknięć u podstawy klocków bieżnika, przez co opona szybko przestaje nadawać się do użytku.

Niektóre modele opon są specjalnie przeznaczone do tego typu manewrów i będą bardziej odpowiednie, jeśli pracujesz w ten sposób na co dzień.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:

Jak wykryć anormalne zużycie opon ciągnika

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Zużycie opon

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ