BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
Warszawa 02-676
Polska
Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 28 sierpnia 2021
Zazwyczaj to zużycie opon jest głównym powodem, prowokującym konieczność ich wymiany, która stanowi znaczny koszt dla Twojego gospodarstwa.
Podobnie jak w przypadku pozostałych zużywających się części, tempo degradacji opon zależy od ich jakości, ale także od sposobu użytkowania: rzadko, często, na twardym podłożu, na polu, na drodze itp.
Przestrzegając kilku podstawowych zasad, możesz spowolnić zużycie opon ciągnika i odłożyć w czasie moment ich wymiany.
Nie ma przeciętnego ciśnienia, które pozwoliłoby na wszystko: na nadmierne obciążenie, na szybką jazdę, na jazdę na każdym podłożu itd.
Wielu z nas na wszelki wypadek zwiększa ciśnienie w oponach, aby nie musieć go sprawdzać w zależności od obciążenia, a tym samym zaoszczędzić czas.
Wysokie ciśnienie w oponach pomaga zmniejszyć stopień ich zgniatania, jednak w niektórych okolicznościach może także prowadzić do przedwczesnego zużycia.
Zużycie na skutek przepompowania podczas jazdy na drodze
W praktyce nieco przepompowane opony są bardziej sztywne, co jest bardziej odpowiednie do jazdy po drodze. Na polu przepompowana opona będzie miała za to zmniejszoną powierzchnię styku z podłożem, co obniży zdolność trakcyjną i spowoduje wzrost oporów toczenia, zwiększy ryzyko poślizgu, zagęszczenie gleby i jej ubicie: Ostatecznie doprowadzi to do znacznego zmniejszenia mocy produkcyjnych.
Jazda na niedopompowanych oponach niesie za sobą wiele niekorzyści, może również prowadzić do nadmiernego zużycia.
Wybór ciśnienia mniejszego niż 0,4 bara lub mniejszego niż zalecane przez producenta w celu uniknięcia ugniatania gleby może również powodować nadmierne zużycie opon. W przypadku wyboru tej opcji należy koniecznie określić ładowność zaczepu i odpowiednio dostosować prędkość jazdy.
Dlatego idealnym rozwiązaniem jest dostosowanie ciśnienia w oponach do obciążenia, terenu pracy i rodzaju gleby.
Podczas żniw i zbiorów opony rolnicze są narażone na duże obciążenia i zużycie. Wynika to z faktu, że muszą wtedy wytrzymać nie tylko ciężar ciągnika i jego narzędzi, ale także masę przyczep oraz samych plonów.
Tego typu obciążenia zwiększają naprężenia na bieżniku i karkasie opony, co z czasem może prowadzić do trwałych odkształceń.
Jeśli używasz przyczepy wieloosiowej, upewnij się, że plon jest dobrze rozłożony w zbiorniku, tak aby obciążenie przypadało po równo na każdą z osi.
Pomaga to wyrównać zużycie opon, zwiększając tym samym ich żywotność.
Przy zakupie opon ciągnikowych dobry wybór ma kluczowe znaczenie. Aby uniknąć przedwczesnego zużycia i zapewnić trwałość opon, upewnij się, że ich rozmiar i indeks nośności odpowiadają maksymalnemu obciążeniu wszystkich Twoich narzędzi i przyczep.
W każdym razie nigdy nie należy przeciążać opon, zwiększając maksymalnie przewożone ilości.
Jeżeli prawe opony zużywają się szybciej niż lewe lub odwrotnie, możesz je zamienić miejscami, pod warunkiem, że to zużycie nie jest spowodowane problemem mechanicznym (niewłaściwy dobór proporcji opon lub błąd montażu).
Rotacja opon może być dobrym sposobem na optymalizację ich zużycia w dłuższym przedziale czasu. Jest to metoda szczególnie skuteczna w przypadku przednich opon ciągnika.
Chociaż wysokiej jakości opony rolnicze są skonstruowane tak, aby wytrzymać ekstremalne użytkowanie na drodze i w polu, ich żywotność jest ograniczona.
Oprócz ciśnienia i obciążenia, żywotność opon zależy też od szybkości jazdy.
Ma ona znaczący wpływ na ich zużycie, które jest bezpośrednio związane z odpornością gumy opony.
Jeśli chcesz, aby Twoje opony służyły Ci dłużej, najlepszą radą, jakiej możemy Ci udzielić, jest:
Aby poprawnie określić indeks prędkości, wystarczy odnieść się do tabel prędkości dostarczonych wraz ze sprzętem w momencie zakupu.
Zbyt częsta jazda z prędkością wyższą niż wskazana przez producenta grozi szybkim uszkodzeniem gumowej warstwy bieżnika opony.
Zużycie opon nastąpi jeszcze szybciej, jeśli będziesz jeździł po drogach zbyt szybko i z dużym obciążeniem.
W istocie prędkość oraz nacisk wywierany przez ładunek prowadzą do nadmiernego nagrzewania się wewnętrznej struktury opony, która może osiągnąć temperaturę ponad 60 stopni. Dlatego, aby ograniczyć nagrzewanie i degradację karkasu, zdecydowanie zaleca się zmniejszenie prędkości.
Kolejną z częstych przyczyn zużycia opon rolniczych jest niewłaściwa geometria kół. Ten problem wynika z oddziaływania rozmaitych obciążeń, na jakie opony narażone są podczas użytkowania.
Ustawienia kątów, jakie należy sprawdzić, to między innymi:
Ustawienie kół to kąt utworzony przez oś kół w stosunku do kierunku jazdy ciągnika. W idealnym modelu opony powinny być ustawione całkowicie równolegle z ciągnikiem. W przeciwnym razie istnieje ryzyko szybkiego zużycia zewnętrznej (w przypadku zbieżności) lub wewnętrznej (w przypadku rozbieżności) strony opony.
W celu skompensowania naprężeń mechanicznych związanych z siłą trakcyjną, którym poddawana jest oś przednia w przypadku napędu na cztery koła, zaleca się zastosowanie maksymalnego kąta zbieżności od 1 do 1,5 mm.
Ustawienie nadwozia jest związane z pochyleniem kół w stosunku do podłoża. Dzięki dobrej regulacji opony powinny leżeć jak najbardziej płasko na podłożu, co pozwoli uniknąć ich szybkiego uszkodzenia.
Synchronizacja opon odpowiada stosunkowi obrotów między większymi kołami tylnymi a mniejszymi kołami przednimi w ciągnikach z napędem na cztery koła.
Dobre wyważenie kół umożliwia synchronizację pracy przedniej i tylnej osi ciągnika.
Jeśli jest ono prawidłowe, pozwoli uniknąć szybkiego zużycia opon. Nie zapominaj, że złe wyważenie kół objawia się wczesnym zużyciem obu opon osi przedniej w stosunku do obu opon osi tylnej lub odwrotnie.
Wadliwe wyważenie prowadzi również do zużycia mechanicznych elementów Twojego zaczepu.
Aby opony służyły dłużej, należy wybierać takie ich rozmiary, które zapewniają odpowiedni poziom synchronizacji, tak aby siła trakcyjna była nieco większa z przodu niż z tyłu, innymi słowy przód zaczepu musi być w stanie ciągnąć nieco mocniej niż tył.
Wśród wielu czynników, które mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia opon rolniczych, największe znaczenie ma sposób codziennego użytkowania.
Jeśli wybrałeś opony niskociśnieniowe do pracy w polu, a pracujesz z nimi w kamieniołomie lub w lesie, ich zużycie będzie znacznie szybsze, a ryzyko uszkodzenia znacznie wzrośnie. Wytrzymałość opon nie powinna być rozumiana jako gwarancja odporności na wszystkie możliwe warunki pracy.
W przeciwieństwie do opon samochodowych czy motocyklowych, opony rolnicze nie są przeznaczone do jazdy po drogach, lecz do użytku przede wszystkim na polu. Niestety, gospodarstwa rolne mają coraz bardziej oddalone od siebie działki, w rezultacie ciągniki muszą pokonywać długie trasy, aby dotrzeć do miejsca pracy lub przewieźć plony.
Istnieje kilka czynników, które mogą powodować szybkie zużycie opon podczas jazdy po drogach:
Praca w lesie to kolejna z najczęstszych przyczyn zużycia opon rolniczych. Nie są one przystosowane do pracy w trudnych warunkach leśnych.
Zużycie w wyniku intensywnego użytkowania przy wyrębie lasów
Jeśli zwozisz drewno lub wykonujesz prace przy wyrębie lasu, zalecane jest zamontowanie odpowiednich opon leśnych, które są zaprojektowane tak, aby były odporne na ostre krawędzie kamieni, sterczące z ziemi gałęzie, pniaki itp.
Staraj się unikać nadmiernego manewrowania w miejscu, ponieważ szybko uszkadza to gumę opon.
Częste obracanie się na betonie z ładowarką czołową w celu ładowania przyczep lub składowania paszy może prowadzić do pęknięć u podstawy klocków bieżnika, przez co opona szybko przestaje nadawać się do użytku.
Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
Odkryj naszą szeroką gamę opon rolniczych. Oferujemy opony o wysokich osiągach, które spełnią wszystkie Twoje potrzeby.
Porównanie standardowej wąskiej opony z wąską oponą ze stalowym opasaniem
CZYTAJ WIĘCEJPorady na temat montażu i demontażu opon ciągnikowych
CZYTAJ WIĘCEJJakie są główne zalety wąskich opon ze stalowym opasaniem?
CZYTAJ WIĘCEJ