;
Zastosowanie opon rolniczych przy budowie drogi

Jakie prace rolne najmocniej niszczą opony

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 01 lutego 2023

Wykonywanie zbyt ciężkich prac z użyciem zwyczajnych opon rolniczych znacznie skraca ich żywotność. Oczywiście, obecnie na rynku istnieją modele opon tworzone specjalnie do każdego rodzaju zastosowania, ale nie jesteśmy w stanie zakładać nowego kompletu ogumienia zawsze wtedy, kiedy mamy wykonać jakieś nietypowe zadanie.
W praktyce standardowe opony są eksploatowane w sposób wielozadaniowy, przy czym ich użytkownicy niekoniecznie pamiętają o zmianie parametrów po zakończeniu danego typu pracy.
Przypominamy zatem, jakie warunki pracy są najbardziej szkodliwe dla żywotności opon rolniczych.

1. Rekultywacja gleby

Zadania, które prowokują opony do największego wysiłku, to prace wymagające dużego momentu obrotowego.

Dotyczy to zwłaszcza spulchniania ziemi, kiedy to narzędzie musi zagłębić się w glebę i mechanicznie rozbijać zlepione grudy. Ten rodzaj pracy wymaga sporej mocy silnika i masywnych opon, zdolnych do przeniesienia tej mocy na podłoże.

Wprawdzie nie sama opona jest źródłem mocy, ale to ona musi być w stanie wykorzystać w pełni moment obrotowy silnika po to, aby wprawić ciągnik w ruch.

Obroty silnika przenoszą jego moc na oponę, która działa niczym dźwignia poruszająca się pomiędzy osią a klockami bieżnika, mającymi kontakt z podłożem. W związku z tym podczas ruszania i przyspieszania ciągnika obciążenie opony następuje zwłaszcza na klockach bieżnika i na ścianach bocznych.

Spore obciążenie opon podczas spulchniania gleby
Spore obciążenie opon podczas spulchniania gleby
Za każdym razem, kiedy narzędzie znajduje się w kontakcie z podłożem, hamując przy tym ciągnik, silnik jeszcze mocniej napędza maszynę do przodu. W takiej sytuacji moment obrotowy znacznie wzrasta, ponieważ obie siły działają przeciwstawnie (narzędzie hamuje, a silnik ciągnie), natomiast opony działają swoją siłą trakcji po to, aby posuwać zaczep do przodu.
Podczas orki wilgotnej ziemi dochodzi do większego poślizgu
Podczas orki wilgotnej ziemi dochodzi do większego poślizgu
Ogumienie bywa również mocno narażone na zużycie podczas głębokiej orki, kiedy to pług zagłębia się w górne warstwy gleby na głębokość około 25 cm. Wymaga to niemałej mocy ze strony ciągnika. Podobnie jak w przypadku głęboszowania, im wyższy będzie moment obrotowy silnika, tym większa siła trakcyjna będzie potrzebna do posuwania się zaczepu do przodu.

Opony zużywają się wtedy najszybciej podczas pracy w mokrych warunkach, kiedy są poddawane dużym przeciążeniom na klockach bieżnika i ścianach bocznych z powodu utraty przyczepności, co może prowadzić do nadmiernego poślizgu i przedwczesnego zużycia ogumienia.

 

 

2. Praca na twardym lub ściernym podłożu

Przeciwnie do opon samochodowych przeznaczonych do eksploatacji na utwardzonych drogach, opony rolnicze są przeznaczone przede wszystkim do pracy w polu, czyli na mniej lub bardziej miękkiej glebie.

Dlatego też opony rolnicze, nawet te wykonane z najlepszej jakości wysoce odpornych materiałów, będą bardziej wrażliwe na ścierną nawierzchnię drogi: żwir, piasek czy też kawałki pokruszonych kamieni. Tego rodzaju nawierzchnie posiadają twarde wypustki, które drapią jednolitą powierzchnię gumy niczym papier ścierny.

Częste przejazdy drogami

Jeżeli poruszasz się sporo utwardzonymi drogami, narażasz swoje opony na intensywną eksploatację przy dużych prędkościach.

Dlatego też, chcąc uniknąć zbyt szybkiego zużywania się klocków bieżnika, będziesz musiał skompensować osiąganą na drodze prędkość poprzez zwiększenie ciśnienia powietrza.

Przejazdy drogami z ładunkiem powodują ścieranie się opon
Przejazdy drogami z ładunkiem powodują ścieranie się opon
Wykonując prace, wymagające przejazdów drogami przy dużych prędkościach z ciężkimi ładunkami, zwiększasz wibracje i tempo, w jakim opony poruszają się po podłożu. Przejazdy drogami nieuchronnie powodują nagrzewanie się karkasu opony i samego ogumienia, przez co guma na bieżniku staje się podatna na ścieranie.

Manewry w obejściu

W trakcie wykonywania manewrów w obejściu gospodarstwa, szczególnie na twardym podłożu, twoje opony będą poddawane dużym obciążeniom, które niestety z pewnością negatywnie wpłyną na ich żywotność.

W dodatku, poruszając się na betonowym podwórzu, opony ciągnika mogą uderzać w leżące tam przeszkody, co jeszcze bardziej naraża je na zużycie, a także stwarza ryzyko mechanicznego uszkodzenia klocków bieżnika lub karkasu.

Gospodarskie prace przeładunkowe, na przykład z użyciem ładowacza czołowego, wymagają od opon znacznie więcej niż standardowa praca na polu. Często wiążą się one bowiem z koniecznością stałego manewrowania tam i z powrotem, z częstymi zmianami biegów oraz ze skręcaniem w miejscu. Zwłaszcza stałe nawracanie w miejscu jest bardzo szkodliwe dla ogumienia i klocków bieżnika.

Dlatego też, zamiast ładowacza czołowego montowanego bezpośrednio na ciągniku, podczas pracy z którym dochodzi do sporego obciążenia przedniej osi, zaleca się używanie ładowaczy teleskopowych lub samojezdnych, wyposażonych w opony przystosowane do tego typu operacji.

Prace budowlano-drogowe

Jeżeli wykorzystujesz twój ciągnik do prac ziemnych czy też przeładunkowych na twardym, kamienistym lub gruzowatym podłożu, powinieneś wyposażyć go w odpowiednie opony ze specjalnymi wzmocnieniami bieżnika.

W przeciwnym wypadku, ponieważ twoje opony rolnicze nie są przeznaczone do tego rodzaju zastosowań, istnieje duże ryzyko uszkodzenia wewnętrznej struktury opony, zwłaszcza podczas pokonywania gruzowisk.

Opony rolnicze nie nadają się do robót budowlano-drogowych
Opony rolnicze nie nadają się do robót budowlano-drogowych

Szczególne rodzaje zastosowań

W zależności od regionu lub warunków klimatycznych istnieje wiele specyficznych prac rolnych, do których nie jest wskazane stosowanie standardowych opon rolniczych.

Praca w lesie

Na przykład praca w lesie jest szczególnie niebezpieczna dla zwykłych opon, ponieważ nie jesteś w stanie przewidzieć nierówności terenu, ani wystających z ziemi części roślin i drzew, jakie napotkają twoje opony, ponieważ często są one schowane w poszyciu leśnym.

To jeden z powodów, dla których naprawdę warto zainwestować w specjalny sprzęt do pracy w lesie.
Tylko ogumienie do prac leśnych posiada takie ściany boczne, które są w stanie oprzeć się wystającym z ziemi pniakom, ostrym gałęziom i kamieniom. Dlatego też najrozsądniej jest w miarę potrzeby zamontować specjalne ogumienie dostosowane do pokonywania terenów leśnych, by nie uszkodzić standardowych opon rolniczych, które są zbyt miękkie i o wiele delikatniejsze.

Opony rolnicze nie nadają się do prac leśnych
Opony rolnicze nie nadają się do prac leśnych

Do odśnieżania

Także używanie ciągnika do odśnieżania może okazać się dość niebezpieczne dla opon, ponieważ przy bardzo niskich temperaturach zamarznięte zaspy lub kawałki lodu mogą uszkodzić karkas opony dokładnie tak samo, jak ostre kamienie na placu budowy.

Odśnieżanie wiąże się z ryzykiem uszkodzenia opon
Odśnieżanie wiąże się z ryzykiem uszkodzenia opon

 

3. Praca z bardzo zmiennym obciążeniem

Karkas opon rolniczych jest wrażliwy na zmiany obciążenia, czyli także na wahania przewożonej masy produktów fitosanitarnych podczas pracy przy nawożeniu i opryskiwaniu. Ten typ prac cechuje się tak naprawdę bardzo dużymi amplitudami obciążenia.

Dzieje się tak dlatego, że na początku pracy zaczep jest bardzo ciężki, a następnie zbiornik stopniowo opróżnia się w miarę postępu pracy. Niemożliwe jest zatem dobranie odpowiedniego dla opon ciśnienia powietrza, ponieważ obciążenie jest zmienne, co może skutkować zbyt niskim ciśnieniem przy pełnym zbiorniku lub zbyt wysokim ciśnieniem pod koniec przejazdu.

Zmiany obciążenia wpływają w znacznym stopniu na opony
Zmiany obciążenia wpływają w znacznym stopniu na opony

Co więcej, jeśli transportujesz ciecze, w zbiorniku występuje efekt wahadła. Jeśli użyjesz standardowych opon rolniczych, będą one narażone na zbyt duże obciążenia, ponieważ ich ściany boczne nie zostały zaprojektowane tak, aby być w stanie wytrzymywać stałe wahania nacisku generowane przez poruszającą się ciecz.

 

 

4. Jakie opony najlepiej nadają się do najcięższych prac

Oto przegląd najbardziej odpowiednich modeli opon do najcięższych zadań na drodze lub w polu:

Gama Maxi Traction

Modele z gamy Maxi Traction charakteryzują się dużym śladem, dzięki czemu przekazują na podłoże optymalną siłę trakcyjną. Głębsze o 11%, dłuższe o 24% i szersze o 9% klocki bieżnika Dual Angle w oponie Maxi Traction zostały zaprojektowane tak, aby zmniejszyć ubicie gleby i zwiększyć siłę trakcyjną.

Wybierając ten model ogumienia do prac rekultywacyjnych, lepiej ochronisz twoją glebę, a to dzięki solidnemu i jednocześnie elastycznemu karkasowi, który jest w stanie pracować w zakresie od 0,8 do 1,6 bara. Z drugiej strony, w razie potrzeby przewożenia sporych ładunków, możesz napompować te opony do 3 barów.

Firma Firestone oferuje także opony w rozmiarze Extra Load do transportu ciężkich ładunków na drodze lub w terenie. Dzięki temu rozwiązaniu przy tym samym ciśnieniu i prędkości dość mocno zyskujesz na nośności w porównaniu do standardowych opon.

Model Maxi Traction Extra Load do pracy z dużymi ładunkami
Model Maxi Traction Extra Load do pracy z dużymi ładunkami

Opony specjalistyczne

Do najbardziej wymagających prac należy stosować opony o wyjątkowej odporności, które zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymywać ekstremalne obciążenia, o bardzo mocnej i wytrzymałej konstrukcji, karkasie i mieszance gumy.

Takie specjalistyczne opony mogą być używane zarówno w polu, jak i na twardym, mocno ściernym podłożu.

  • Cechują się one wytrzymałymi, specjalnie wzmocnionymi ścianami bocznymi, a ich bieżnik jest bardzo odporny na zużycie dzięki sześciu lub siedmiu warstwom stabilizującym.
  • Użyta do ich produkcji guma jest bardziej wytrzymała, dlatego doskonale chroni oponę przed przecięciami i przebiciem.

 

OPONA R8000 UTILITY

Model R8000 Utility jest bardzo wszechstronny i może być wykorzystywany do pracy w każdym terenie.

Dzięki dużym klockom bieżnika oferuje optymalną trakcję na miękkim podłożu. Klocki te mają zoptymalizowany kąt, który zapewnia lepszą przyczepność na wszystkich rodzajach powierzchni.

Opona R8000 Utility firmy Firestone
Opona R8000 Utility firmy Firestone

 

OPONA DURAFORCE UTILITY

Do pracy wyłącznie na twardym podłożu, w obejściu lub podczas robót budowlanych, zalecany jest model Duraforce Utility.

Zapewnia on ciągnikowi optymalną stabilność dzięki unikalnemu, solidnemu bieżnikowi o strukturze blokowej. Wzmocnione ściany boczne i solidny karkas doskonale chronią tę oponę przed skutkami uderzeń.

Opona Duraforce Utility firmy Firestone
Opona Duraforce Utility firmy Firestone

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:

Jak wykryć anormalne zużycie opon ciągnika

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Zużycie opon

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ