Miesiące zimowe to idealny czas na przegląd floty pojazdów rolniczych pod kątem mechaniki, na naprawę tego, co nie jest już w dobrym stanie, na przeprowadzenie konserwacji, ale także na sprawdzenie stanu wszystkich opon rolniczych. Warto wiedzieć, że duża część uszkodzeń opon, dających o sobie znać na początku wiosny, jest związana z problemem, który można wykryć dużo wcześniej dzięki prostemu przeglądowi. Zimowa kontrola ogumienia może zapobiec tego typu sytuacjom, w tym wymuszonemu przestojowi w pracy, a co za tym idzie, niepotrzebnej utracie pieniędzy.
Sprawdzenie poziomu zużycia lub jakichkolwiek nieprawidłowości w oponach pozwoli Ci rozpocząć nowy sezon ze spokojem i w pełnej gotowości.
Większość poważnych uszkodzeń opon jest wynikiem problemów, które prawie że niezauważalnie przenoszą się z sezonu na sezon. Są nimi zwłaszcza przeciążenia i odkształcenia na oponach, uderzenia i małe wybrzuszenia.
Proste badanie kontrolne pozwoli Ci przewidzieć niejeden poważny problem, który może nagle ujawnić się na środku pola. Wizualne oględziny opon ciągnika są czymś tak oczywistym, że szkoda byłoby tego nie robić przynajmniej w sezonie zimowym.
W trakcie kontroli należy dokładnie sprawdzić bieżnik, ściany boczne oraz, jeśli to konieczne, osnowę opony ciągnika pod kątem śladów uderzeń lub przecięć.
Tego rodzaju oznaki zużycia są stosunkowo normalne, zwłaszcza jeśli pracujesz na trudnym terenie (np. krzemień) lub w rolnictwie mieszanym. Ewentualne lekkie nacięcia lub nieznaczne wyszczerbienia na klockach bieżnika nie są poważnym problemem i nie przeszkodzą w użytkowaniu opony aż do całkowitego zużycia. Jednak, jeśli je zauważysz, unikaj częstego użytkowania opon na zbyt abrazyjnych glebach.
Niemniej, głębsze nacięcia lub nawet niewielkie wybrzuszenia opony powinny cię zaalarmować, gdyż mogło dojść do uszkodzenia osnowy opony, co wiąże się ze znacznym ryzykiem uszkodzenia elementów osnowy. Taka sytuacja może spowodować nawet eksplozję opony przy pracy z ładunkiem pod ciśnieniem w kolejnym sezonie, dlatego też najlepiej zdecydować się wtedy na pogłębioną kontrolę karkasu, ponieważ wielkość zewnętrznego nacięcia niekoniecznie odzwierciedla uszkodzenia powstałe we wewnętrzu opony.
Jeśli zauważysz wyraźniejsze zużycie z przodu, z tyłu lub z boku klocków bieżnika, zazwyczaj świadczy to o powtarzającej się anomalii, która może mieć kilka przyczyn.
Najczęściej jest to spowodowane wadą geometrii kół, jazdą na drodze z dużym obciążeniem ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza lub niedopompowaniem opon podczas powrotu na drogę po pracy na niskim ciśnieniu w polu.
Kiedy zauważysz tego typu zużycie, powinieneś przeprowadzić kilka dodatkowych korekt lub kontroli, aby przedłużyć żywotność opony.
Warto regularnie sprawdzać zużycie opon rolniczych poprzez mierzenie wysokości klocków bieżnika.
Powinieneś wiedzieć, że przy 50% lub większym zużyciu klocków bieżnika opona zaczyna być mniej efektywna w przenoszeniu siły trakcyjnej, co zmniejsza wydajność twojej pracy.
Możesz sprzedać takie opony na rynku wtórnym za przyzwoitą cenę albo używać ich nadal, do momentu aż zużycie osiągnie punkt krytyczny. Oponę można uznać za całkiem zużytą, gdy wysokość klocków bieżnika osiągnie 15 mm w przypadku pracy w polu i 10 mm w przypadku użytkowania na drodze.
Zarówno podczas jazdy w polu, jak i na drodze należy zwracać uwagę na nietypowe drgania lub złe prowadzenie. Mogą być one oznaką niewłaściwego wyosiowania pojazdu, które prowadzi do przyspieszonego zużycia i tym samym zmusza cię do przedwczesnej wymiany opon ciągnika, dlatego najlepiej szybko to naprawić.
Jeśli podczas oględzin wzrokowych stwierdzisz, że ogólny stan opon ciągnika jest dobry, nie ma potrzeby przeprowadzania dalszych kontroli. Zawsze jednak pamiętaj o ustawianiu dobrych parametrów, stosując się do poniższych zasad:
Ustawianie ciśnienia jest czynnością, która powinna być wykonywana regularnie, niezależnie od tego, czy używasz standardowych opon technologicznych, czy opon technologicznych IF/VF, nawet jeśli te ostatnie mają większą tolerancję ciśnienia roboczego.
W zależności od tego, czy pracujesz w polu czy w gospodarstwie, na pusto czy z ładunkiem, przy niskiej czy wysokiej prędkości, optymalne ciśnienie nigdy nie będzie takie samo i konieczna będzie jego regulacja. Tylko ona pozwala ci zachować opony w dobrym stanie na długi czas.
W trakcie przewożenia ciężkich ładunków powinieneś podjąć niezbędne środki ostrożności, aby prawidłowo wyważyć zaczep:
Błąd mechaniki może spowodować nieprawidłowe zużycie opony rolniczej.
Jeśli zużycie koncentruje się tylko po jednej stronie opon, na jednej lub obu stronach pojazdu, może być spowodowane brakiem współosiowości lub niewłaściwym ustawieniem kół względem pionu.
Możesz przedłużyć żywotność opon, po prostu poświęcając chwilę na sprawdzanie pozycji kół, przedniego dyferencjału, luzu oraz zużycia przegubów kulowych układu kierowniczego.
Niektóre z oznak zużycia mogą występować bez bezpośredniego wpływu na stan opon. Inne powinny skłonić Cię do wymiany ogumienia.
Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji należy określić źródło problemu, aby móc skutecznie mu zaradzić. Będzie ono inne w zależności od tego, czy przyczyną zużycia jest usterka mechaniczna, złe ustawienie ciśnienia, elementy zewnętrzne (kamienie, ostre lub metalowe przedmioty itp.), a może także niewłaściwe użytkowanie na drodze.
Po zidentyfikowaniu problemu postaraj się znaleźć takie rozwiązania, które sprawią, że Twoje opony będą służyć ci dłużej. Oto kilka przykładów, jak poradzić sobie z danym problemem:
Problem ze współosiowością jest częstą przyczyną szybkiego zużycia opon. Współosiowość to nic innego, jak ustawienie osi dwóch kół wzdłuż osi pojazdu.
W idealnej sytuacji opony powinny być ustawione idealnie równolegle do osi maszyny rolniczej. Jednakże z powodu napięć mechanicznych występujących podczas pracy przedniej osi, zmiennych warunków pracy, kolein lub nierówności terenu, ustawienie kół często ulega zmianie, dlatego tak ważne jest przeprowadzanie regularnych kontroli przedniej osi.
Nachylenie drogi, którą codziennie dojeżdżasz do swoich pól, może powodować specyficzne zużycie opon ciągnika: występuje ono po stronie wewnętrznej lewej opony i po stronie zewnętrznej prawej opony.
Niskie ciśnienie powietrza może pogłębić ten efekt, jednak sposób na to jest prosty: wystarczy zamienić tylne i przednie opony miejscami, dzięki czemu posłużą ci o wiele dłużej.
W sytuacji stwierdzenia przecięcia lub sporego przebicia opony ciałem obcym (metal, korzeń, rozbite szkło itp.) na bieżniku lub w górnej części ścian bocznych, warto zamówić u fachowca naprawę opony na gorąco.
Niemniej, naprawa na zimno w zupełności wystarczy w przypadku prostych przebić, czy to na oponie dętkowej czy bezdętkowej. Pamiętaj, że naprawa na zimno nie nadaje się jednak do nacięć powstałych na bieżniku lub na ścianach bocznych, ponieważ taka łata nie wytrzyma wielokrotnego zginania i uginania tych miejsc.
Intensywne użytkowanie zardzewiałej lub zdeformowanej felgi może uszkodzić stopkę opony. Dokładnie sprawdź krawędź obręczy, aby upewnić się, że jest ona czysta i wolna od śladów uderzeń.
Jeśli obecne są ciała obce, należy je usunąć, aby uniknąć utraty uszczelnienia na początku następnego sezonu, kiedy opona zacznie na nowo pracować.
Dzięki temu nie będziesz musiał składać zamówienia w tym samym czasie, co inni rolnicy, czyli pod koniec marca, kiedy popyt na opony jest największy. Często dochodzi wtedy do przerw w dostawach.
Sporo rolników zauważa usterki w tym samym momencie, to znaczy podczas intensywnego wznawiania działalności z początkiem wiosny, ponieważ odzywają się wtedy drobne problemy z poprzedniego okresu. Opony zaczynają na nowo się poruszać, funkcjonować, zginać i uginać, pewne problemy stają się więc odczuwalne.
Dzięki Firestone masz gwarancję, że Twoje opony ciągnikowe przynoszą rzeczywiste korzyści, oraz że wybierając naszą markę, będziesz mógł pracować bez obaw.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: