BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
Warszawa 02-676
Polska
Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 22 marca 2024
Model ogumienia ciągnikowego determinuje nośność twojej maszyny. Opony rolnicze są z natury mocne, ale nie na tyle, aby zawsze wytrzymać wszystkie poziomy obciążenia, dlatego też musisz wziąć to pod uwagę przy wyborze balastu.
Dodanie zbyt dużego obciążenia może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, więc najpierw powinieneś upewnić się, czy dodatkowy balast na pewno jest niezbędny do poprawy osiągów maszyny. Jeśli już zdecydujesz się na dociążanie, to dostępnych jest kilka opcji: balastowanie opon wodą, dociążenie kół lub dodanie ciężaru do przedniego lub tylnego podnośnika.
Wszystkie te metody mogą się wzajemnie uzupełniać, zapewniając ci prawidłowe wyważenie całego zaczepu. Jeśli chcemy równoważyć ciężar tylnego narzędzia, obciążając przód, musimy skupić się na kołach i spróbować określić, co będzie bardziej skuteczne: balastowanie opon wodą czy też balastowanie samych kół za pomocą dodatkowych obciążników.
W poniższym artykule porównujemy te dwa sposoby balastowania, abyś mógł wybrać ten, który będzie najkorzystniejszy i najlepiej dostosowany do twoich potrzeb.
Głównym celem balastowania jest sprowadzenie masy zaczepu i mocy ciągnika do wspólnego mianownika. W zależności od mocy ciągnika i od rodzaju zamontowanego na nim narzędzia uzupełnienie ciężaru przedniej osi dodatkowym obciążnikiem umieszczanym na kołach może okazać się zbawienne.
Dążymy wtedy do osiągnięcia maksymalnej równowagi zaczepu poprzez jak najlepsze rozłożenie mas.
Gdy osiągniemy już pożądany poziom stabilności, ciągnik może skutecznie pożytkować swoją moc, wywierając siłę na podłoże przy takim samym wysiłku ze strony wszystkich czterech kół napędowych, bez przeciążania opon i układów mechanicznych.
Stosowanie zoptymalizowanego balastu zapewnia bardziej wydajne wykorzystanie sprzętu rolniczego, jednocześnie zwiększając twoje bezpieczeństwo pracy. Oto główne zalety dobrego balastu:
Pamiętaj, że nieodpowiednie balastowanie może być przyczyną poważnych problemów: zmniejsza wydajność pracy, przyczynia się do degradacji gleby i zwiększa zużycie paliwa.
Jeżeli balast jest zbyt duży, ciągnik zapada się w glebę, a opór toczenia wzrasta, co prowadzi do wyższego zużycia paliwa. Co gorsza, przeciążone opony będą przygniatane przez ciężar maszyny i szybko się zniszczą z powodu deformacji karkasu.
Jeżeli balast będzie zbyt mały, to przednia oś nie będzie wystarczająco dobrze trzymać się podłoża, układ kierowniczy zacznie źle reagować, a przednie opony mogą zacząć zużywać się szybciej. Na przykład, na poniższym zdjęciu widać ciągnik pracujący z narzędziem tylnym i z niewystarczającym balastem. Ponieważ masa maszyny jest proporcjonalnie zbyt mała w stosunku do masy narzędzia, koła ciągnika będą miały tendencję do obracania się w miejscu.
Balast wodny polega na napełnianiu opon wodą w celu dodania dodatkowej masy, aby poprawić stabilność i przyczepność ciągnika do podłoża.
WYMIAR OPONA |
WYMIAR OBRĘCZ |
ILOŚĆ WODY PRZY 75% OBJĘTOŚCI |
480/70 R28 | W15L | 250 litrów |
540/65 R28 | DW16L | 300 litrów |
600/65 R28 | DW18L | 380 litrów |
650/65 R38 | DW23B | 630 litrów |
710/70 R42 | DW25B | 800 litrów |
750/75 R46 | DW25B | 1100 litrów |
900/65 R46 | DW30B | 1400 litrów |
Zalewanie opon wodą ma niestety także swoje wady, które rzadko są brane pod uwagę. Najczęściej skupiamy się bowiem na oszczędnościach, jakie daje nam ta metoda. Warto uświadomić sobie jednak wszystkie aspekty, także te negatywne:
Inna technika balastowania polega na dociążeniu kół ciągnika metalowymi obciążnikami. Metoda ta poprawia przyczepność każdej z osi do podłoża, uskutecznia trakcję i zwiększa ogólną stabilność maszyny rolniczej, zwłaszcza gdy jest ona poddawana dużym obciążeniom lub pracuje akurat na trudnym podłożu.
Balastowanie za pomocą dodatkowych obciążników kół polepsza ogólne osiągi maszyny ze względu na precyzyjność tej metody. Obciążniki umożliwiają bowiem bardzo dokładne rozłożenie ciężaru na poszczególnych kołach, poprawiając tym samym przyczepność i trakcję ciągnika w zależności od zamontowanych narzędzi i rodzaju gleby.
Dodatkowe obciążniki kół można zdejmować i dociążać lub odciążać. Oznacza to, że możesz łatwo dostosować ilość balastu w zależności od narzędzi, wykonywanej akurat pracy i warunków pogodowych. Możliwość modyfikacji balastu optymalizuje wydajność operacyjną twojego ciągnika przez cały rok, zapewniając najlepsze możliwe osiągi w każdych warunkach.
Mimo licznych zalet balastowanie za pomocą dodatkowych obciążników kół ma także kilka wad.
Po wzięciu pod uwagę wszystkich argumentów możemy stwierdzić, że balastowanie opon ciągnika wcale nie jest banalną kwestią. Przy wyborze rodzaju balastu warto zatem rozważyć zalety i wady każdej z metod.
Balastowanie przednich opon wodą może wydawać się praktycznym rozwiązaniem, ale w rzeczywistości oferuje niewielką skuteczność ze względu na małą objętość wody, którą można dodać.
Balastowanie poprzez dodanie obciążników do przednich kół ciągnika jest znacznie skuteczniejsze, ponieważ dodasz dzięki niemu więcej masy. Poza tym metoda ta pozwala na bardziej precyzyjne rozłożenie mas, co poprawia trakcję i ogólną stabilność ciągnika.
Ponadto oferuje ona więcej możliwości w zakresie regulacji ciężaru, a także na zdjęcie balastu wtedy, kiedy dociążenie nie jest już konieczne.
Balastowanie tylnych opon jest zawsze bardzo skutecznym sposobem na zwiększenie osiągów ciągnika. W tym przypadku także balastowanie kół za pomocą dodatkowych obciążników wygrywa i jest najbardziej interesującą opcją.
Inaczej niż przy balaście wodnym, który raz dodany zabiera 75% objętości opony, stosowanie obciążników pozwala na dołożenie odpowiedniej ilości dodatkowego balastu bez nadmiernego usztywniania opon.
Balastowanie kół za pomocą obciążników ma również tę zaletę, że można je zdejmować i łatwo regulować, a także łączyć z obciążnikami przymocowanymi do przedniego podnośnika. Dzięki temu można łatwo dodawać lub odejmować kilogramy w zależności od potrzeb i ciężaru narzędzi, co sprzyja lepszej ogólnej wydajności roboczej ciągnika.
Nie jest to możliwe w przypadku balastowania wodą, przy którym potrzebujesz średnio od 2 do 3 godzin na napełnienie ogumienia, jeśli masz specjalną pompę, i tyle samo czasu na jego opróżnienie.
Tymczasem dociążanie za pomocą obciążników zawsze będzie lepiej dostosowane do rzeczywistej masy twojego zaczepu, dzięki czemu zapewni ci lepszą przyczepność w polu, skuteczniejszą redukcję poślizgu i wydajniejszą pracę.
Odpowiedni balast zwiększy twoją produktywność przy jednoczesnym przedłużeniu żywotności opon.
Na pierwszy rzut oka balastowanie opon ciągnika wodą może wydawać się prostą i tanią opcją, jednakże balastowanie kół za pomocą dodatkowych obciążników wygrywa z nim pod względem wydajności, możliwości modyfikowania i szybkiego zdjęcia balastu.
Tego rodzaju dociążanie zapewnia lepszy i bardziej precyzyjny sposób optymalizacji osiągów twojego ciągnika.
Nie zapominaj jednak o tym, że wybór między poszczególnymi metodami balastowania zależy w ostateczności od konkretnych potrzeb danego rolnika i od bieżących warunków pracy na roli.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
Odkryj naszą szeroką gamę opon rolniczych. Oferujemy opony o wysokich osiągach, które spełnią wszystkie Twoje potrzeby.
Porównanie standardowej wąskiej opony z wąską oponą ze stalowym opasaniem
CZYTAJ WIĘCEJPorady na temat montażu i demontażu opon ciągnikowych
CZYTAJ WIĘCEJJakie są główne zalety wąskich opon ze stalowym opasaniem?
CZYTAJ WIĘCEJ