;
Balast przedni

Czy Twój balast jest naprawdę dostosowany do opon ciągnikowych?

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 04 października 2022

Opony mają za zadanie przede wszystkim utrzymać ciężar ciągnika. Często jest to masa maszyny plus masa narzędzi, co stanowi obciążenie, które musi zostać skompensowane ciśnieniem w oponach. Jeżeli zamontowane narzędzie wywiera swoim ciężarem nacisk na tylną oś maszyny, logiczne wydaje się wyrównanie tego obciążenia poprzez dodanie balastu na przednią oś w celu prawidłowego wyważenia całego zaczepu. Co może się stać, jeśli balast będzie nadmierny w stosunku do możliwości opon lub do zalecanego ciśnienia? Jak można mieć pewność, że stosując balast nie uszkodzi się opon? W jaki sposób nie przekroczyć przewidzianych limitów nośności?

Chcąc wykonywać swoją pracę z perfekcyjną wydajnością, musisz wiedzieć, jak kontrolować i dostosowywać balast do możliwości opon i w ten sposób zyskać na sile trakcyjnej i produktywności, nie przeciążając przy tym niepotrzebnie swojego zaczepu...

1. Jakie konsekwencje dla opon ma niewystarczający balast?

Dany ciężar jest niezbędny w celu przeniesienia mocy silnika na podłoże i uzyskania optymalnej siły trakcyjnej, na przykład podczas orki. To prawda, że zdolność trakcyjna Twojej maszyny jest bezpośrednio związana z jej wagą, a balast jest skutecznym rozwiązaniem zwiększającym przyczepność.

Jednak podczas pracy z tylnym narzędziem, jeśli przedni balast będzie niewystarczający, można spodziewać się nadmiernego poślizgu przednich kół. Dzieje się tak, ponieważ klocki bieżnika nie spełniają wtedy swojej roli trakcyjnej, gdyż z powodu niewystarczającego nacisku nie trzymają się mocno podłoża.

W takiej sytuacji układ kierowniczy nie będzie dobrze reagował, a przednie opony szybko się zużyją. Niedobór trakcji z przodu da się odczuć w tylnej części zaczepu, doprowadzając do nadmiernego poślizgu tylnych kół.

Poślizg można uznać za nadmierny, jeśli jego wskaźnik przekracza 15%.
Można to łatwo rozpoznać, obserwując ślady pozostawione przez opony na ziemi.
Poślizg jest zbytni, gdy ślady opony są znacznie grubsze niż normalna grubość klocków bieżnika. Zbyt duży poślizg jest przyczyną straty czasu i obniżenia wydajności pracy, zwiększonego zużycia paliwa, zużycia klocków bieżnika i uszkodzenia struktury gleby.

 

2. Jak Twoje opony zachowują się przy nadmiernym balaście?

Jeśli potrzebujesz dużej masy, aby zrównoważyć swoje narzędzie, ale Twoje opony zostaną mocno ugięte przez zastosowany balast, możliwe jest zrekompensowanie tej sytuacji poprzez zwiększenie ciśnienia powietrza. To rozwiązanie ma jednak swoje konsekwencje. Nadmierne napompowanie opon może zwiększać poślizg, szczególnie podczas pracy na miękkim podłożu (gliniasta lub mokra gleba). Im wyższe ciśnienie powietrza, tym głębiej opona będzie musiała wejść w podłoże, aby napotkać wystarczający opór, utrzymać ładunek i zapewnić pożądaną trakcję.

Choć opony rolnicze są zaprojektowane po to, aby wytrzymywać duże obciążenia, to w przypadku przeciążenia istnieje ryzyko nieodwracalnego odkształcenia karkasu. Zgniecenie opony w połączeniu z działaniem siły trakcyjnej ostatecznie prowadzi do zniszczenia jej wewnętrznej struktury. Dlatego niezwykle ważnym jest to, aby przestrzegać limitów obciążenia określonych przez producenta, co zdecydowanie przedłuży żywotność opon. Każdy model opony ma swój indeks nośności widoczny na ścianach bocznych. Określa on maksymalne obciążenie, jakie opona może wytrzymać przy danej prędkości. Wartość ta odnosi się do wspólnej masy ciągnika, narzędzia i balastu.

Przykład indeksu nośności
Przykład indeksu nośności: 173 = 6500 kg dla prędkości D = 65 km/h.
Maksymalnie: indeks 170 = 6000 kg dla prędkości E = 70 km/h

Jeżeli Twoje opony nie mają wystarczającej nośności, aby utrzymać ciężar narzędzi oraz balastu potrzebnego do zrównoważenia zaczepu, to znaczy, że powinieneś zmienić model ogumienia. Jeśli zaś chcesz zachować posiadane opony, będziesz musiał pracować z lżejszymi narzędziami. Pamiętaj, że możesz także wymienić opony na analogiczny model w technologii IF, dzięki czemu będziesz mógł zwiększyć obciążenie nawet o 20% w stosunku do standardowego.

 

3. Odpowiedni rozkład obciążenia

Dobrze przemyślane balastowanie nie polega na obciążaniu zaczepu do momentu, gdy przednia część ciągnika zostanie wbita w ziemię. Naprawdę warto poszukać dobrego rozkładu mas pomiędzy przednią i tylną osią, co pozwoli na uniknięcie przedwczesnego zużycia opon, a nawet może uchronić przed uszkodzeniami przedniej osi.

Chcąc określić limit balastu, którego nie należy przekraczać, należy wziąć pod uwagę maksymalną nośność opon.

W przypadku ciągników z napędem na cztery koła należy balastować przednią część zaczepu proporcjonalnie do masy narzędzia, tak aby uzyskać rozkład masy 40% z przodu i 60% z tyłu.

Następnie trzeba zważyć osie z osprzętem i balastem, aby upewnić się, że całość odpowiada dopuszczalnej nośności Twojego sprzętu.

Ważenie przedniej osi zbalastowanego ciągnika z zamontowanym narzędziem
Ważenie przedniej osi zbalastowanego
ciągnika z zamontowanym narzędziem

Warto pamiętać, że podczas pracy z takimi narzędziami, które wymagają dużej trakcji, w wyniku działania siły trakcyjnej zwiększa się przenoszenie obciążenia na tylną oś.
Zmienia to uzyskany wcześniej w pozycji statycznej prawidłowy rozkład ciężaru. Aby skompensować obciążenie dynamiczne, należy uwzględnić przeniesienie obciążenia poprzez nieznaczne zwiększenie balastu przedniego w pozycji statycznej.

 

Odpowiednie rozłożenie obciążenia pozwoli na lepsze wyważenie Twojego zaczepu, co zapewni Ci doskonałą trakcję.

 

4. Przy każdej zmianie sprzętu sprawdź obciążenie i balast

Balastowanie służy wprawdzie do wyrównania wagi narzędzia, jednak przy doborze balastu należy wziąć pod uwagę zarówno jego rodzaj, jak i charakter wykonywanej z nim pracy.

Balast powinien zostać dobrany w zależności od tego, czy narzędzie jest ciągnięte czy zamontowane na ciągniku. Innymi słowy, jeśli wykonujesz spulchnianie lub orkę, nie będzie on taki sam jak w przypadku siewu lub orki ścierniskowej.

Ciężki balast sprawdzi się przy głębokiej uprawie, co pozwoli Ci zyskać większy moment obrotowy i tym samym pewność, że maksymalna moc silnika zostanie przeniesiona na ziemię. Dzięki wyposażeniu ciągnika w opony z serii Maxi Traction IF, będziesz mógł zwiększyć obciążenie bez zbytniego zwiększania ciśnienia, korzystając przy tym z zalet dużego śladu, który zoptymalizuje Twoją trakcję.

Ciągnik Fendt 939 wyposażony w czterometrowe urządzenie spulchniające z walcem

Ciągnik Fendt 939 wyposażony w czterometrowe urządzenie spulchniające z walcem.

  • Balast przedni plus koła = 2000 kg, dla masy całkowitej załadowanego zaczepu 16 960 kg (6500 kg z przodu i 10 460 kg z tyłu).
  • Koło przednie: 650/65 R34 IF 161 D napompowane do 1 bara (65 km/h) dla maksymalnego obciążenia na oponę 3500 kg
  • Koła tylne: 710/75 R42 IF 176 D napompowane do 1,2 bara (65 km/h) dla maksymalnego obciążenia na oponę 5810 kg

Kiedy najlepiej zastosować lekki balast

Lekki balast przedni dla zrównoważenia tyłu i przodu zaczepu będzie idealny do orki ścierniskowej, która nie wymaga dużej trakcji. W tym przypadku dodatkowe kilogramy balastu będą stanowić jedynie ciężar własny maszyny. Warto jednak przy tym uważać na prędkość jazdy, ponieważ może ona prowadzić do nadmiernego poślizgu kół. Pracując z lekkim balastem, należy pozostać w dobrej proporcji między obciążeniem, ciśnieniem i prędkością.

W niektórych przypadkach balastowanie nie jest konieczne, np. podczas holowania drogą dwuosiowej przyczepy, kiedy to masa powinna być ograniczona do minimum, aby zmniejszyć zużycie paliwa.

 

5. Znalezienie złotego środka: moc / masa / jakość opon

Nie ma sensu inwestować w ciągnik o dużej mocy, jeśli nie chcemy go wyposażać w opony zdolne do przenoszenia ciężkich ładunków.
Żeby jak najlepiej korzystać z możliwości swojego sprzętu, należy znaleźć odpowiednią równowagę między mocą, masą i jakością opon rolniczych. Dziś na rynku istnieje szeroka gama opon technologicznych, które potrafią kompensować obciążenia, jednocześnie pozwalając na ograniczanie ciśnienia.

Jeśli chcesz uniknąć ubijania gleby na polach i szukasz opony, która poradzi sobie z dużym obciążeniem przy niskim ciśnieniu, Firestone Maxi Traction IF jest doskonałym wyborem. Ta najwyższej klasy opona, wyposażona w technologię IF (Improved Flexion), posiada solidny karkas z mocnymi, elastycznymi ścianami bocznymi, które pozwalają na większe ugięcie i dadzą Ci nawet o 20% większą nośność niż standardowe ogumienie rolnicze.

Opony bliźniacze Maxi Traction IF
Opony bliźniacze Maxi Traction IF

Zdecydowanie warto poświęcić czas na sprawdzenie i ewentualną regulację balastu oraz kontrolę prawidłowego rozłożenia obciążenia dla różnych konfiguracji roboczych Twojego ciągnika.

 

Odpowiedni balast w połączeniu z dobrze dobranym modelem opony i poprawnym ustawieniem ciśnienia zmniejszy wydatki na wszystkich poziomach: dzięki temu czekają Cię mniejszy poślizg i mniejsze zużycie paliwa, a tym samym spore oszczędności.

 


Aby dowiedzieć się więcej i przedłużyć żywotność opon, pobierz nasz bezpłatny, kompleksowo opracowany poradnik: „Jak powinienem ustawić ciśnienie opon ciągnikowych, aby pracować na nich o wiele dłużej”

Jak powinienem ustawić ciśnienie opon ciągnikowych, aby pracować na nich o wiele dłużej

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Jak obciążać opony

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ