;
Balastowanie wodne kontra obciążniki na koła

Co warto wybrać: opony balastowane wodą czy obciążniki na koła

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 22 marca 2024

Model ogumienia ciągnikowego determinuje nośność twojej maszyny. Opony rolnicze są z natury mocne, ale nie na tyle, aby zawsze wytrzymać wszystkie poziomy obciążenia, dlatego też musisz wziąć to pod uwagę przy wyborze balastu.
Dodanie zbyt dużego obciążenia może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, więc najpierw powinieneś upewnić się, czy dodatkowy balast na pewno jest niezbędny do poprawy osiągów maszyny. Jeśli już zdecydujesz się na dociążanie, to dostępnych jest kilka opcji: balastowanie opon wodą, dociążenie kół lub dodanie ciężaru do przedniego lub tylnego podnośnika.
Wszystkie te metody mogą się wzajemnie uzupełniać, zapewniając ci prawidłowe wyważenie całego zaczepu. Jeśli chcemy równoważyć ciężar tylnego narzędzia, obciążając przód, musimy skupić się na kołach i spróbować określić, co będzie bardziej skuteczne: balastowanie opon wodą czy też balastowanie samych kół za pomocą dodatkowych obciążników.

W poniższym artykule porównujemy te dwa sposoby balastowania, abyś mógł wybrać ten, który będzie najkorzystniejszy i najlepiej dostosowany do twoich potrzeb:

1. Po co balastuje się koła i opony ciągnika?

Głównym celem balastowania jest sprowadzenie masy zaczepu i mocy ciągnika do wspólnego mianownika. W zależności od mocy ciągnika i od rodzaju zamontowanego na nim narzędzia uzupełnienie ciężaru przedniej osi dodatkowym obciążnikiem umieszczanym na kołach może okazać się zbawienne.

Dążymy wtedy do osiągnięcia maksymalnej równowagi zaczepu poprzez jak najlepsze rozłożenie mas.

Gdy osiągniemy już pożądany poziom stabilności, ciągnik może skutecznie pożytkować swoją moc, wywierając siłę na podłoże przy takim samym wysiłku ze strony wszystkich czterech kół napędowych, bez przeciążania opon i układów mechanicznych.

Korzyści płynące z umiejętnego balastowania

Stosowanie zoptymalizowanego balastu zapewnia bardziej wydajne wykorzystanie sprzętu rolniczego, jednocześnie zwiększając twoje bezpieczeństwo pracy. Oto główne zalety dobrego balastu:

  • Poprawa trakcji
    Prawidłowo obciążony ciągnik zyska na osiągach, a w szczególności na trakcji. Ma to zasadnicze znaczenie podczas transportu ciężkich ładunków przy pracach polowych lub w trakcie wykonywania prac z dużym momentem obrotowym na wymagającym terenie.
  • Redukcja poślizgu
    Prawidłowe balastowanie zmniejsza poślizg kół, zapewniając lepszą przyczepność wszystkich czterech opon do podłoża. Dzięki prawidłowemu balastowaniu kół i opon możesz uniknąć utraty mocy i paliwa z powodu nadmiernego poślizgu, jednocześnie dbając o strukturę gleby.
  • Mniejsze opory toczenia
    Poprawne balastowanie pomaga zmniejszyć opory toczenia. Prawidłowo wyważone opony nie wbijają się w podłoże, generując mniejsze tarcie, co zmniejsza zapotrzebowanie na paliwo i hamuje tempo zużycia gumy.
Dobry balast zmniejsza poślizg na błotnistym podłożu
Dobry balast zmniejsza poślizg na błotnistym podłożu

Skutki niepoprawnego balastowania

Pamiętaj, że nieodpowiednie balastowanie może być przyczyną poważnych problemów: zmniejsza wydajność pracy, przyczynia się do degradacji gleby i zwiększa zużycie paliwa.

Jeżeli balast jest zbyt duży, ciągnik zapada się w glebę, a opór toczenia wzrasta, co prowadzi do wyższego zużycia paliwa. Co gorsza, przeciążone opony będą przygniatane przez ciężar maszyny i szybko się zniszczą z powodu deformacji karkasu.

Jeżeli balast będzie zbyt mały, to przednia oś nie będzie wystarczająco dobrze trzymać się podłoża, układ kierowniczy zacznie źle reagować, a przednie opony mogą zacząć zużywać się szybciej. Na przykład, na poniższym zdjęciu widać ciągnik pracujący z narzędziem tylnym i z niewystarczającym balastem. Ponieważ masa maszyny jest proporcjonalnie zbyt mała w stosunku do masy narzędzia, koła ciągnika będą miały tendencję do obracania się w miejscu.

Nieprawidłowo wybalastowane opony ciągnika
Nieprawidłowo wybalastowane opony ciągnika

 

2. Balastowanie opon ciągnikowych wodą

Balast wodny polega na napełnianiu opon wodą w celu dodania dodatkowej masy, aby poprawić stabilność i przyczepność ciągnika do podłoża.

Jakie są zalety balastu wodnego?

  • Jest to najtańszy balast
    Balastowanie wodą to bardzo tanie rozwiązanie poprawiające przyczepność opon twojego ciągnika. Ta metoda, która jest tańsza niż stosowanie żeliwnych obciążników, pozwala na balastowanie ciągnika bez obciążania budżetu.
  • Łatwość balastowania
    Napełnianie opon wodą jest stosunkowo proste i nie wymaga użycia specjalnego sprzętu. Potrzeba do niego tylko wody i płynu przeciw zamarzaniu, a sama procedura jest dziecinnie prosta.
  • Balast, który nie spowoduje przeciążeń
    Ciężar balastu wodnego rozkłada się równomiernie na obie osie ciągnika. Ponieważ ten rodzaj dociążenia jest ograniczony rozmiarem opon, to możesz mieć pewność, że zawsze będzie proporcjonalny do mocy twojej maszyny. Innymi słowy, z tym balastem nie ryzykujesz przeciążenia.

 

Ilość balastu wodnego w zależności od rozmiaru opony

WYMIAR
OPONA
WYMIAR
OBRĘCZ
ILOŚĆ WODY
PRZY 75% OBJĘTOŚCI
480/70 R28 W15L 250 litrów
540/65 R28 DW16L 300 litrów
600/65 R28 DW18L 380 litrów
650/65 R38 DW23B 630 litrów
710/70 R42 DW25B 800 litrów
750/75 R46 DW25B 1100 litrów
900/65 R46 DW30B 1400 litrów

 

Słabe strony balastu wodnego:

Zalewanie opon wodą ma niestety także swoje wady, które rzadko są brane pod uwagę. Najczęściej skupiamy się bowiem na oszczędnościach, jakie daje nam ta metoda. Warto uświadomić sobie jednak wszystkie aspekty, także te negatywne:

  • Ciężar dodany na stałe
    Balastowanie wodą jest zazwyczaj wykonywane raz na cały sezon. Jeśli na przykład regularnie używasz ciągnika do transportu drogowego, będziesz jeździł drogami z dodatkowym ciężarem, nawet wtedy, gdy nie jest on potrzebny. Powoduje to nadmierne zużycie opon, które może stanowić niemałą stratę pieniędzy w skali roku.
  • Brak elastyczności
    Balast wodny jest niezmienny. Znaczy to, że jest to stałe obciążenie proporcjonalne do rozmiaru opon, ale nie do rzeczywistej masy narzędzi w zaczepie. Może zatem okazać się nadmierny, jeśli narzędzia są lekkie, lub niewystarczający w przypadku cięższych narzędzi.
  • Pogorszenie komfortu jazdy
    Ta metoda balastowania może sprawić, że opona stanie się mniej wygodna w użytkowaniu. Woda jest mniej ściśliwa niż powietrze, przez co opona sztywnieje i traci swoje naturalne właściwości pochłaniania wstrząsów. Może to prowadzić do dyskomfortu podczas jazdy, szczególnie na nierównym terenie.
  • Zmniejszenie bezpieczeństwa na drodze
    Podczas jazdy drogą balast wodny może powodować problemy ze względu na efekt kołysania spowodowany przemieszczaniem się mas wody wewnątrz opon. Takie kołysanie może upośledzać przyczepność i zwrotność ciągnika, szczególnie przy dużej prędkości, podczas gwałtownego hamowania i na zakrętach.
  • Problemy z ciśnieniem powietrza
    W sytuacji zalewania opon wodą regulacja ciśnienia powietrza staje się bardziej problematyczna ze względu na małą ilość powietrza w oponie. Nawet najmniejsza utrata powietrza ma wtedy konsekwencje w postaci wahań ciśnienia w oponie. Dlatego też w oponach z balastem wodnym musisz przeprowadzać znacznie częstsze kontrole ciśnienia, aby utrzymać je na właściwym poziomie.

 

3. Balastowanie za pomocą dodatkowych obciążników na koła

Inna technika balastowania polega na dociążeniu kół ciągnika metalowymi obciążnikami. Metoda ta poprawia przyczepność każdej z osi do podłoża, uskutecznia trakcję i zwiększa ogólną stabilność maszyny rolniczej, zwłaszcza gdy jest ona poddawana dużym obciążeniom lub pracuje akurat na trudnym podłożu.

Ciągnik Fendt 939 z narzędziem i z balastem kół, który pozwala zaczepowi na uzyskanie 10 460 kg na tylnej osi, zapewniając silną trakcję
Ciągnik Fendt 939 z narzędziem i z balastem kół, który pozwala zaczepowi na uzyskanie 10 460 kg na tylnej osi,
zapewniając silną trakcję.

Korzyści z balastowania za pomocą dodatkowych obciążników na koła

Lepsze osiągi

Balastowanie za pomocą dodatkowych obciążników kół polepsza ogólne osiągi maszyny ze względu na precyzyjność tej metody. Obciążniki umożliwiają bowiem bardzo dokładne rozłożenie ciężaru na poszczególnych kołach, poprawiając tym samym przyczepność i trakcję ciągnika w zależności od zamontowanych narzędzi i rodzaju gleby.

Balast, który da się zdjąć i modyfikować

Dodatkowe obciążniki kół można zdejmować i dociążać lub odciążać. Oznacza to, że możesz łatwo dostosować ilość balastu w zależności od narzędzi, wykonywanej akurat pracy i warunków pogodowych. Możliwość modyfikacji balastu optymalizuje wydajność operacyjną twojego ciągnika przez cały rok, zapewniając najlepsze możliwe osiągi w każdych warunkach.

Jakie są wady stosowania dodatkowych obciążników na koła?

Mimo licznych zalet balastowanie za pomocą dodatkowych obciążników kół ma także kilka wad.

  • Wyższy koszt
    Metoda ta jest zazwyczaj droższa niż inne metody balastowania, takie jak zalewanie opon wodą. Z tego powodu jest rzadziej stosowana przez rolników, którzy muszą liczyć się z ograniczeniami budżetowymi.
  • Nadmierne zużycie paliwa
    Jeśli nie poświęcisz czasu na usunięcie obciążników kół na czas, kiedy nie będą one potrzebne, będziesz jeździć z nieprawidłowo obciążonymi osiami, co doprowadzi do nadmiernego zużycia paliwa.
  • Zbytnie ubicie gleby
    Nieumiejętne balastowanie przy użyciu dodatkowych obciążników kół może spowodować nadmierne ubijanie gleby na twoich polach. Gdy osie są przeciążone, nacisk wywierany na glebę jest większy, co powoduje zagęszczenie płytszych i głębszych warstw gleby.

 

4. Balastowanie opon ciągnikowych wodą a obciążniki na koła: co warto wybrać?

Po wzięciu pod uwagę wszystkich argumentów możemy stwierdzić, że balastowanie opon ciągnika wcale nie jest banalną kwestią. Przy wyborze rodzaju balastu warto zatem rozważyć zalety i wady każdej z metod.

Wewnętrzny i zewnętrzny balast kół
Wewnętrzny i zewnętrzny balast kół

Balastowanie wodą przednich opon jest mało skuteczne

Balastowanie przednich opon wodą może wydawać się praktycznym rozwiązaniem, ale w rzeczywistości oferuje niewielką skuteczność ze względu na małą objętość wody, którą można dodać.

Balastowanie poprzez dodanie obciążników do przednich kół ciągnika jest znacznie skuteczniejsze, ponieważ dodasz dzięki niemu więcej masy. Poza tym metoda ta pozwala na bardziej precyzyjne rozłożenie mas, co poprawia trakcję i ogólną stabilność ciągnika.

Ponadto oferuje ona więcej możliwości w zakresie regulacji ciężaru, a także na zdjęcie balastu wtedy, kiedy dociążenie nie jest już konieczne.

Jaki balast będzie idealny dla tylnych opon?

Balastowanie tylnych opon jest zawsze bardzo skutecznym sposobem na zwiększenie osiągów ciągnika. W tym przypadku także balastowanie kół za pomocą dodatkowych obciążników wygrywa i jest najbardziej interesującą opcją.

Dlaczego obciążniki są lepsze niż woda?

Inaczej niż przy balaście wodnym, który raz dodany zabiera 75% objętości opony, stosowanie obciążników pozwala na dołożenie odpowiedniej ilości dodatkowego balastu bez nadmiernego usztywniania opon.

Balastowanie kół za pomocą obciążników ma również tę zaletę, że można je zdejmować i łatwo regulować, a także łączyć z obciążnikami przymocowanymi do przedniego podnośnika. Dzięki temu można łatwo dodawać lub odejmować kilogramy w zależności od potrzeb i ciężaru narzędzi, co sprzyja lepszej ogólnej wydajności roboczej ciągnika.

Nie jest to możliwe w przypadku balastowania wodą, przy którym potrzebujesz średnio od 2 do 3 godzin na napełnienie ogumienia, jeśli masz specjalną pompę, i tyle samo czasu na jego opróżnienie.

Tymczasem dociążanie za pomocą obciążników zawsze będzie lepiej dostosowane do rzeczywistej masy twojego zaczepu, dzięki czemu zapewni ci lepszą przyczepność w polu, skuteczniejszą redukcję poślizgu i wydajniejszą pracę.

 

PODSUMOWANIE

Odpowiedni balast zwiększy twoją produktywność przy jednoczesnym przedłużeniu żywotności opon. Na pierwszy rzut oka balastowanie opon ciągnika wodą może wydawać się prostą i tanią opcją, jednakże balastowanie kół za pomocą dodatkowych obciążników wygrywa z nim pod względem wydajności, możliwości modyfikowania i szybkiego zdjęcia balastu. Tego rodzaju dociążanie zapewnia lepszy i bardziej precyzyjny sposób optymalizacji osiągów twojego ciągnika. Nie zapominaj jednak o tym, że wybór między poszczególnymi metodami balastowania zależy w ostateczności od konkretnych potrzeb danego rolnika i od bieżących warunków pracy na roli.

 

 


Aby dowiedzieć się więcej i przedłużyć żywotność opon, pobierz nasz bezpłatny, kompleksowo opracowany poradnik: „Jak powinienem ustawić ciśnienie opon ciągnikowych, aby pracować na nich o wiele dłużej”

Jak powinienem ustawić ciśnienie opon ciągnikowych, aby pracować na nich o wiele dłużej

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Jak obciążać opony

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ