;
Ciągnik FENDT 930 305CV wyposażony w siewnik 7 440 kg

Ważne informacje o obciążeniu ciągnika i balastowaniu opon rolniczych

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 13 sierpnia 2021

Opony ciągnika są zaprojektowane w sposób zapewniający utrzymanie znacznego obciążenia, w tym oczywiście ciężaru ciągnika, ale też ciężaru narzędzi, jest to więc solidny i szczególnie wytrzymały typ opon. Niemniej jednak wiadomo, że żadne opony nie pozwalają na montowanie narzędzi o dowolnych rozmiarach ani na dokładanie obciążeń w nieskończoność, przy czym limity obciążenia i balastowania opon są ściśle związane z modelem opon.
Limity te muszą być przestrzegane przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa, a także by przedłużyć żywotność sprzętu, chronić ziemię i oszczędzać pieniądze, nie rezygnując jednocześnie z najlepszej możliwej konfiguracji sprzętu.

Oto co musisz wiedzieć, by właściwie panować nad obciążeniem i osiągnąć najlepszą konfigurację w celu optymalizacji Twojej efektywności:

1. Wyrównać ciężar, zwiększając ciśnienie opon

Obciążenie i ciśnienie w oponach mają bezpośredni związek: ponieważ ciężar ciągnika wraz z jego narzędziami rozpłaszcza opony do pewnego stopnia, to ilość mieszczącego się w nich powietrza (czyli ciśnienie) umożliwia wyważenie tego rozpłaszczenia.

Jeśli przewozisz znaczne ciężary, musisz zwiększyć ciśnienie opon, by wytrzymały one dane obciążenie. Z drugiej strony, jeśli w oponie jest niewiele powietrza, na przykład z powodu jej małego rozmiaru, nie może ona wytrzymać wysokiego ciężaru. Istnieje bezpośredni związek między objętością powietrza, jaka może zmieścić się w oponie, a jej ciśnieniem.

By określić właściwe ciśnienie, wystarczy skorzystać z narzędzia do ważenia osi przedniej i tylnej. Umożliwi to sprawdzenie wagi, którą faktycznie wytrzymują Twoje opony i skontrolowanie, czy odpowiada ona indeksowi nośności podanemu na oponie.

Nie wolno przekraczać tego wskaźnika, gdyż wiąże się to z ryzykiem szybkiego uszkodzenia opon, a wręcz spowodowania pęknięcia opony z przegrzaniem podczas jazdy, jeśli limity te zostaną przekroczone zbyt drastycznie.

Niemniej jednak trzeba mieć na uwadze fakt, że zwiększenie ciśnienia wiąże się z kilkoma niedogodnościami. Jeśli pracujesz na miękkim podłożu z nadmiernie napompowanymi oponami, skutki mogą być bardzo niekorzystne:

  • Nadmierne ubicie gleby
  • Wzrost stopnia poślizgu kół
  • Zwiększenie oporu toczenia, a więc zużycia opon
  • Powstawanie kolein

Przeniesienie znacznego obciążenia na tylną ośPrzeniesienie znacznego obciążenia na tylną oś

Zwiększenie ciśnienia opon rolniczych jest dobrym rozwiązaniem w przypadku korzystania z ciężkich narzędzi, ale powyżej pewnego limitu ma to negatywny wpływ na wydajność mechaniczną maszyny i w dłuższej perspektywie spowalnia także rozwój korzeni upraw.

 

2. Możesz zwiększyć obciążenie dzięki oponom o dużych rozmiarach, które oferują większą objętość powietrza

Do możliwości przewozu ciężkich obciążeń, na przykład ciągnięcia większych narzędzi lub przyczep wypełnionych zbiorami, bardziej niż ciśnienie liczy się objętość powietrza w oponach.

Przy okazji wymiany opon masz więc możliwość zwiększenia felgi, by rozpocząć użytkowanie większych opon o znaczniejszej objętości. Wybierając opony o dużych rozmiarach, zyskujesz więcej powietrza do wytrzymania ciężaru bez konieczności zbytniego zwiększenia ciśnienia.

Na przykład dla prędkości 30 km/h:

  • Z oponami o rozmiarach 580/70 R 42 przy ciśnieniu 1,6 bar, dla prędkości 30 km/h, uzyskamy nośność 4890 kg,

  • Przy zastosowaniu opony o nieco większej objętości powietrza, ale z tym samym obwodem toczenia, czyli 710/70 R 38 IF Maxi Traction, uzyskamy, przy ciśnieniu 1,6 bar, dla prędkości 30 km/h, nośność 6555 kg.

Zwiększone rozmiary opon do ciągnięcia większych narzędziZwiększone rozmiary opon do ciągnięcia większych narzędzi

Dzięki większej powierzchni styku z podłożem, opony o większych rozmiarach charakteryzują się licznymi zaletami:

  • Zwiększenie obciążenia bez ryzyka ubicia gleby
  • Zmniejszenie stopnia poślizgu kół
  • Zmniejszenie zużycia paliwa
  • Poprawie wydajności
  • Skuteczniejsza ochrona gleby

 

3. Dlaczego warto stosować balastowanie opon masą metalową?

Zdolność trakcyjna sprzętu rolniczego jest bezpośrednio związana z jego wagą i ze zrównoważonym rozłożeniem obciążeń na obie osie. W zakresie prac wymagających maksymalnej trakcji, takich jak orka, zdecydowanie zaleca się stosowanie balastowania ciągnika, zwłaszcza jeśli jest on lekki, co pozwala zwiększyć jego zdolność trakcyjną, jednocześnie równoważąc obciążenie przypadające na oś przednią i tylną.

By zoptymalizować zdolność motoryczną całego zaczepu, można stosować następującą zasadę: jego masa nie może być mniejsza niż 50 kg na konia mechanicznego.

Przykład: jeśli korzystamy z ciągnika o mocy 190 KM, masa niezbędna do zapewnienia właściwej motoryki będzie wynosić przynajmniej 9500 kg (190 x 50 = 9500 kg).

Jakie są zalety balastowania masą żeliwną?

Balastowanie masą metalową jest względnie proste i szybkie do zastosowania, jeśli dysponujesz stosownym sprzętem dźwigowym. Jak wszystkie inne systemy balastowania, ma ono liczne zalety:

  • Zwiększenie przyczepności do podłoża skutkujące lepszą trakcją
  • Zmniejszenie stopnia poślizgu kół
  • Optymalizacja wydajności pracy (zmniejszenie czasu pracy)
  • Zmniejszenie zużycia klocków bieżnika (dłuższa żywotność opon)

Najlepszą techniką rozłożenia obciążeń między oś przednią i tylną ciągnika jest właśnie balastowanie masą metalową.

Możesz zwiększyć lub zmniejszyć balast w zależności od wagi podczepianych narzędzi, by zoptymalizować przyczepność ciągnika do podłoża.

Balastowanie przednie masą metalowąBalastowanie przednie masą metalową

Podstawowe zasady balastowania masą metalową

Szczegółowo rzecz ujmując, balastowanie poprzez dodatkowe masy polega na założeniu mas metalowych (często żeliwa) na maszynę lub na koła (piasty lub osie). Z powodu znacznej wagi obciążeń, musisz wyposażyć się w narzędzia dźwigowe do instalacji balastu.

By uzyskać optymalne balastowanie, warto przestrzegać paru podstawowych zasad:

  • Zbyt duża waga na osi tylnej obniża zwrotność ciągnika. Oś przednia będzie miała tendencję do łatwiejszego podnoszenia się, co spowoduje zmniejszenie przyczepności z przodu i w efekcie trudności w zakresie sterowania sprzętem, zwłaszcza przy dużej wilgotności środowiska pracy. Z drugiej strony, im większe obciążenie na tylnych oponach, tym większy opór toczenia i nadmierny poślizg kół tylnych, co z kolei wpływa na zużycie paliwa.

  • Zbyt duża waga na osi przedniej skutkuje utratą efektywności trakcji opon tylnych, co skutkuje wzrostem zużycia opon przednich z powodu poślizgu i trudnościami w ciągnięciu przyczepionego sprzętu.

  • W ciągnikach z napędem na cztery koła dobre rozłożenie balastu musi wynosić maksymalnie od 35 do 40% z przodu i od 60 do 65% z tyłu.

  • Należy sprawdzić, czy masa całości: waga ciągnika wraz z narzędziami plus masy dodatkowe nie przekracza indeksu nośności widocznego na ścianie bocznej opony.

Właściwe rozłożenie obciążeń na oponach ciągnikaWłaściwe rozłożenie obciążeń na oponach ciągnika

 

W każdym przypadku zaleca się, by nie balastować nadmiernie ciągnika, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Nadmierne balastowanie ma bowiem bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, ponieważ cały ciągnik z podłączonym sprzętem staje się cięższy, potrzeba więc więcej energii do pracy.

 

4. Balastowanie wodą to najtańsze rozwiązanie

W przeciwieństwie do balastowania masą metalową, balastowanie poprzez napełnienie wodą stanowi najtańszą technikę zwiększenia masy ciągnika. Jak nazwa wskazuje, chodzi o wypełnienie dużej części opon wodą, do wysokości 75% objętości opony.

Jeśli ciągnik nie jest wystarczająco ciężki w stosunku do używanego przez Ciebie zazwyczaj narzędzia, balastowanie wodą będzie właściwym rozwiązaniem. Korzysta się z niego raczej w sposób stały, ponieważ samo napełnianie jest czasochłonne.

Przed jakimkolwiek działaniem należy sprawdzić kompatybilność opon, odwołując się do wskazań producenta i upewnić się, że są one wyposażone w zawór woda/powietrze.

Balastowanie wodą opon ciągnika

Dlaczego warto wybrać balastowanie wodą?

Tak jak balastowanie masą żeliwną, balastowanie wodą ma swoje zalety w zakresie obciążania ciągnika.

Podsumowując, balastowanie wodą jest rozwiązaniem:
  • Bardzo ekonomicznym: w zależności od rozmiarów opon umożliwia dodanie od 2 do 4 ton dodatkowej masy po kosztach.

  • Bezpiecznym: nie ma ryzyka uszkodzenia pod wpływem przeciążenia ani osi ani podnośnika przedniego, ponieważ balast znajduje się w każdej oponie.

  • Prostym: używając tej techniki, nie można przekroczyć masy, jaką może wytrzymać ciągnik, ponieważ balast jest proporcjonalny do rozmiaru opon i równomiernie rozłożony.

  • Wydajnym: balastowanie wodą jest właściwym rozwiązaniem, jeśli pracujesz regularnie z tymi samymi lub podobnymi narzędziami.

Jakie są niedogodności związane z balastowaniem wodą?

Pomimo tych zalet, technika ta ma mimo wszystko pewne ograniczenia:

  • Generuje zbędny balast na ciągniku: dodatkowe masy na oponach skutkują stałym zbędnym balastem, który ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa przez cały rok, ponieważ woda pozostaje w oponach także wtedy, gdy balastowanie nie jest konieczne.
  • Nie nadaje się do prac przy podwyższonej prędkości na drodze lub na polu: balast powoduje w sposób nieunikniony efekt kołysania z powodu ruchu wody w kołach.
  • Jego realizacja trwa dłużej niż dodanie mas żeliwnych: napełnienie opon wodą wymaga nieco ponad 2 godzin pracy, tyle samo wymaga jej spuszczenie, gdy chcesz pozbyć się balastu.
  • Pociąga konieczność bardziej regularnego sprawdzania ciśnienia: musisz częściej sprawdzać ciśnienie opon, ponieważ strefa powietrza w oponie jest tak ograniczona, że nawet najmniejsza strata skutkuje znacznym obniżeniem ciśnienia (uwaga, należy zawsze kontrolować ciśnienie z zaworem ustawionym w najwyższym punkcie koła).
  • Pociąga konieczność dolewania do balastu płynu przeciw zamarzaniu: na terenach górskich lub zimą woda w oponach może zamarzać. Bez wcześniejszego dolania produktu przeciw zamarzaniu (5% objętości wody), opony rolnicze mogą ulec uszkodzeniu.
  • Woda wewnątrz opony powoduje pojawianie się rdzy na felgach, a płyn przeciw zamarzaniu może uszkadzać gumę. Ponadto obecność dużej ilości płynu zmniejsza elastyczność opony, która często jest jedynym amortyzatorem tylnej osi w niektórych ciągnikach. Jazda na drodze jest więc o wiele mniej płynna.

5. Opony niskociśnieniowe IF do zwiększenia obciążenia

Alternatywa, pozwalająca na zwiększenie obciążenia ciągnika bez zwiększania ciśnienia ani balastowania opon, polega na wyborze opon niskociśnieniowych w technologii IF (Improved Flexion).

Te opony nowej generacji wykonane z bardziej wyszukanych i poddanych większej ilości badań materiałów są wyposażone w osnowę o wzmocnionej strukturze umożliwiającej wytrzymanie do 20% dodatkowego obciążenia w stosunku do opony standardowej.

Dzięki innowacyjnej koncepcji, opony typu IF charakteryzują się wysoką zdolnością ugięcia wewnętrznego dzięki elastycznym i wytrzymałym ścianom bocznym.

Korzystając z lepszych jakościowo rozwiązań, zyskujesz do dyspozycji wszelkie zalety wysokojakościowej opony wyposażonej w lepiej opracowany bieżnik. Oryginalny projekt klocków tworzących bieżnik opon IF umożliwia doskonałe pozbywanie się zanieczyszczeń i skutkuje zwiększoną zdolnością trakcyjną.

Opona Maxi Traction IF FirestoneOpona Maxi Traction IF Firestone

Opony niskociśnieniowe IF pozwalają chronić glebę

Ciężkie obciążenia powodują ubicie gleby i zniszczenie sytemu korzeniowego upraw. Opony w technologii IF zostały opracowane tak, by pracować z bardzo niskim ciśnieniem, nawet do 0,8 bara, co pozwala na znaczne zredukowanie nacisku wywieranego na glebę, na większą powierzchnię styku i lepsze rozłożenie obciążeń.

To bardzo wydajne rozwiązanie chroniące glebę i gwarantujące długoterminowe korzyści.

 


Aby dowiedzieć się więcej i przedłużyć żywotność opon, pobierz nasz bezpłatny, kompleksowo opracowany poradnik: „Jak powinienem ustawić ciśnienie opon ciągnikowych, aby pracować na nich o wiele dłużej”

Jak powinienem ustawić ciśnienie opon ciągnikowych, aby pracować na nich o wiele dłużej

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Jak obciążać opony

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ