BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
Warszawa 02-676
Polska
Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 17 sierpnia 2023
Naprawa wykrytej we wczesnych godzinach porannych awarii przed wyruszeniem w pole to zupełnie co innego niż pełna stresu naprawa opony rolniczej na środku pola. Jeszcze gorzej, gdy masz akurat sporo pracy w toku i przestój jest ostatnią rzeczą, na jaką możesz sobie pozwolić. To nieciekawy scenariusz, prawda? Możesz jednak zminimalizować to ryzyko.
Po pierwsze pamiętaj, że niektórych uszkodzeń możesz uniknąć, zwłaszcza tych spowodowanych nadmiernym zużyciem. Pozostałych nie da się wprawdzie uniknąć, ale można je przewidzieć. I zawsze warto mieć dobre relacje ze specjalistą od szybkich napraw.
Powstanie uszkodzenia w polu to niełatwa sytuacja, która generuje sporo stresu, opóźnienia w pracy i nieprzewidywane koszty naprawy.
Jednakże, dzięki byciu zapobiegawczym, wielu szkodom można z łatwością zapobiec, unikając tym samym związanych z nimi konsekwencji. Jeśli w porę zauważysz niepokojące zmiany, będziesz mógł je spokojnie naprawić na podwórzu.
Nie zapominaj, że zawsze lepiej jest nie doprowadzić do awarii, niż musieć naprawiać maszynę w środku dnia pracy.
Każdy z nas może ulec pokusie używania opon do samego końca, zaoszczędzając tym samym pieniądze na ich nieco wcześniejszej wymianie.
W praktyce nie jest to jednak aż tak sprytny pomysł, ponieważ ryzyko przebicia lub rozerwania gumy znacznie wzrasta w przypadku opon mocno zużytych, a jak wiemy, konsekwencje tego typu awarii mogą być katastrofalne.
Nagłe pęknięcie lub przebicie gumy może spowodować wypadek drogowy, zwłaszcza gdy ciągnik transportuje ciężkie ładunki, jadąc z wysokim ciśnieniem na zużytych oponach.
Zauważyłeś wybrzuszenie w ścianie bocznej opony? Nawet, jeśli jest bardzo niewielkie, nie powinieneś go ignorować, ponieważ oznacza to, że wewnętrzna struktura ogumienia może być uszkodzona.
Takie wybrzuszenie może być spowodowane na przykład przez uderzenie bokiem opony w twarde gałęzie, wystające z ziemi korzenie lub kamienie.
W podobnej sytuacji zdejmij oponę i dokładnie sprawdź ją w środku, zwracając szczególną uwagę na stan warstw opasania karkasu:
Nacięcia na powierzchni opony rolniczej, które dają się łatwo zaobserwować, są zazwyczaj spowodowane pracą na twardym ściernisku, na przykład po kukurydzy lub słoneczniku.
Wprawdzie część z nich nie stanowi poważnego zagrożenia, warto jednak znać wyjątki:
Większość przebić opon kombajnowych, przydarzających się na początku żniw, bierze się z drobnych uszkodzeń, do których doszło pod koniec poprzedniego sezonu zbiorów.
Rutynowa kontrola opon w zimie umożliwi ci wykrycie anomalii, takich jak pęknięcie w nietypowym miejscu lub ślad uderzenia. Choć mogą się wydawać nieistotne, w rzeczywistości to one leżą u źródła późniejszych awarii, ponieważ wskazują na możliwe uszkodzenie wewnętrznej struktury opony. Z kolei struktura opony jest w stanie ulec degradacji podczas zimy, gdy opony nie są używane przez dłuższy czas.
Kiedy opona jest niedopompowana, jej stopka może się odkleić, powodując utratę powietrza lub co gorsza wypadnięcie opony z felgi, co w każdym razie zmusi cię do natychmiastowej wymiany ogumienia.
Do wypadnięcia opony z felgi może dojść w dowolnym momencie:
Dozwolone w danej oponie ciśnienie powietrza jest bezpośrednio skorelowane z indeksem prędkości, podanym na boku opony rolniczej.
W przypadku, w którym ciśnienie będzie zbyt niskie, a prędkość zbyt wysoka, grozi ci poważny wypadek drogowy.
Indeks nośności jest, podobnie jak indeks prędkości, podany na ścianie bocznej opony rolniczej.
Przekroczenie określonego progu grozi szybkim uszkodzeniem opony, zwłaszcza jeśli ustawienie ciśnienia będzie niewłaściwe.
Dlatego też, aby móc w pełni wykorzystać potencjał ciągnika, warto stale kontrolować obciążenie, a szczególnie podczas żniw.
Przeciążenie opony powoduje jej rozpłaszczanie się i tym samym może prowokować przebicie, ponieważ w takiej sytuacji ściany boczne, które są mniej odporne niż bieżnik, stykają się z podłożem.
Możesz uniknąć groźnych wypadków, a także zapobiec awarii maszyny rolniczej w trakcie pracy, poświęcając kilka minut dziennie na sprawdzanie stanu opon rolniczych.
Jeżeli podczas jazdy napotkasz którykolwiek z tych problemów, koniecznie skontaktuj się jak najszybciej z twoim sprzedawcą opon, aby zapobiec pogorszeniu się problemu i nagłej awarii.
Idealną sytuacją jest oczywiście zapobieganie awariom i usuwanie ewentualnych usterek przed wyjazdem na pole.
W przypadku wystąpienia awarii w polu średni czas przybycia na miejsce serwisanta opon zależy rzecz jasna w pierwszej kolejności od odległości, jaka dzieli miejsce zdarzenia od jego bazy.
Jeśli znajdujesz się w miarę blisko warsztatu napraw, to sprawny profesjonalista poradzi sobie z przebiciem opony w czasie od 2 do 4 godzin.
Jeśli jednak twoja maszyna ugrzęzła naprawdę daleko w polu, trzeba do tego doliczyć czas przybycia serwisanta na miejsce.
Mechanicy, specjalizujący się w ogumieniu, są zazwyczaj dosłownie rozrywani na początku sezonu żniwnego. Jak pisaliśmy wyżej, jest to moment, w którym wiele usterek daje o sobie znać.
Jeśli w tym okresie przytrafi ci się awaria, najprawdopodobniej będziesz zmuszony uzbroić się w cierpliwość. Zwłaszcza mechanicy, obsługujący spore regiony rolnicze, mogą nie być w stanie interweniować od ręki w ciągu tego samego dnia. Wszystko będzie zależało od ilości zgłoszeń.
Podczas rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą lub serwisantem opon rolniczych wyjaśnij dokładnie szczegóły techniczne zdarzenia. Pomoże im to zaplanować pracę w optymalny sposób. Pamiętaj, aby podać wymiary uszkodzonej opony i doprecyzować, w jakim miejscu utknęła twoja maszyna rolnicza: koniecznie opisz ukształtowanie terenu oraz stan gleby. Dzięki temu serwisant będzie przygotowany na ewentualne trudności z dotarciem do twojego ciągnika.
Jeśli ma on akurat dany model w zapasie, będzie mógł udać się na miejsce z nową oponą, co jest zdecydowanie najszybszym rozwiązaniem.
ALTERNATYWNE ROZWIĄZANIE: Jeśli twój sprzedawca nie dysponuje odpowiednim modelem nowej opony, to może jest w stanie poratować cię używaną oponą w tym samym rozmiarze. Dzięki temu będziesz w stanie kontynuować pracę podczas naprawy uszkodzonej opony lub w oczekiwaniu na dostawę nowej.
Jeśli przebijesz oponę, naprawa na miejscu będzie zazwyczaj najszybszym rozwiązaniem. Zwykłe przebicie nie wymaga bowiem wymiany opony, a co za tym idzie, oczekiwania na jej dostawę. Na nowe opony o odpowiednim dla danej maszyny rozmiarze trzeba czasem trochę poczekać.
W dodatku, serwisant może udać się na miejsce bezzwłocznie, nie tracąc czasu na załadunek opony zastępczej.
UWAGA: jeśli chcesz łatwo naprawić tego typu awarię, to całkowicie odradzamy ci jazdę z przebitą oponą, niezależnie od sytuacji. Spowoduje to całkowite zniszczenie ogumienia, podczas gdy zwykłe przebicie często da się bardzo szybko naprawić.
Kupując opony rolnicze, warto zadbać o dobre relacje handlowe z ich sprzedawcą. W takim razie zapewne będziesz mógł polegać na nim i na jego zespole techników, którzy udzielą ci szybkiej pomocy w przypadku awarii.
To, jak szybko zainterweniuje serwisant sprzedawcy opon, zależy w dużej mierze od jakości waszej relacji handlowej.
Pewne rodzaje uszkodzeń, takie jak małe nacięcia po bokach opony lub przebicia, można naprawić od ręki na miejscu.
Jednakże w ogromnej większości przypadków awariom można zapobiec poprzez regularne kontrole i użytkowanie ogumienia zgodnie z zaleceniami producenta.
Przeprowadzanie częstych inspekcji stanu opon wymaga narzucenia sobie dodatkowego rygoru, ale umożliwi ci uniknięcie straty sporej ilości czasu w najgorszym momencie.
pobierz nasz bezpłatny, kompleksowo opracowany poradnik: „Wszystko, co powinieneś wiedzieć o MONTAŻU i DEMONTAŻU opon ciągnikowych”
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
Odkryj naszą szeroką gamę opon rolniczych. Oferujemy opony o wysokich osiągach, które spełnią wszystkie Twoje potrzeby.
Porównanie standardowej wąskiej opony z wąską oponą ze stalowym opasaniem
CZYTAJ WIĘCEJPorady na temat montażu i demontażu opon ciągnikowych
CZYTAJ WIĘCEJJakie są główne zalety wąskich opon ze stalowym opasaniem?
CZYTAJ WIĘCEJ