;
Zbyt duży moment obrotowy może być przyczyną obracania się opony na feldze

Dlaczego opona rolnicza obraca się na feldze?

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 27 kwietnia 2022

Obręcze mocuje się do osi za pomocą wielu śrub wkręcanych zazwyczaj na piaście w środku tarczy koła.
Zupełnie inaczej funkcjonuje zaś opona, która utrzymuje się na obręczy jedynie dzięki ciśnieniu powietrza, jaki jej stopka wywiera na powierzchnię felgi.
W związku z tym w niektórych przypadkach może dojść do poślizgu opony na obręczy. Stanowi to poważny problem, ponieważ prowadzi do stopniowego niszczenia stopki. Opona nie ma już odpowiedniej przyczepności i uszczelnienia, które są warunkiem jej normalnego funkcjonowania.

Dlatego też jeśli zauważysz nawet najmniejszy obrót opony na obręczy, powinieneś natychmiast ustalić przyczynę zaistniałej sytuacji. W przeciwnym wypadku może to spowodować konieczność przedwczesnej wymiany opony, czyli poważnej straty finansowej dla Twojego gospodarstwa.

Poniżej omawiamy możliwe przyczyny obracania się opony na feldze:

 

1. Zastosowanie do montażu lub demontażu opony nieodpowiedniego środka smarnego

Które środki smarne będą odpowiednie dla Twojego ogumienia?

Używając smarów należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ choć może się to wydawać trywialne, konsekwencje działania nieodpowiedniego smaru mogą doprowadzić do konieczności wymiany opony i tym samym do znacznych strat finansowych.

Zdecydowanie warto unikać wszelkich produktów będących pochodnymi węglowodorów, a także olejów mineralnych stosowanych w silnikach, ponieważ są one zbyt śliskie i pozostają tłuste przez długi czas, co będzie powodować ciągłe obracanie się opony na obręczy. Poza tym substancje takie jak węglowodory i ich pochodne są niekompatybilne z kauczukiem naturalnym, z którego wykonane są opony, ponieważ naruszają strukturę chemiczną polimeru.

Żeby wykonać prawidłowy montaż lub demontaż ogumienia, należy zastosować specjalny środek smarny, przeznaczony wyłącznie do opon rolniczych. Główną zaletą tego typu smaru jest to, że wysycha i odparowuje, nie pozostawiając żadnych śladów na obręczy ani na oponie. Zapobiega to przyklejaniu się opony do obręczy i jednocześnie chroni felgę przed korozją.

Możesz także użyć mydeł z olejów roślinnych, ponieważ nie pozostawią one tłustych śladów po montażu.

 

2. Zbyt mocno zużyte lub pomalowane wypustki obręczy

Istotną rolę w stabilizacji opony na obręczy odgrywają wypustki na obręczy, zwane także radełkowaniem, w których to spoczywa stopka opony. Pomagają one utrzymywać i stabilizować stopkę, zapobiegając jego obrotom.

Zbyt mocno zużyte lub pomalowane wypustki obręczy

Jeżeli na wypustkach felgi widać nieznaczne naloty rdzy, wtedy opona będzie lepiej trzymać się obręczy. Jednak podczas wymiany opon lub w przypadku montażu opony sezonowej należy oczyścić wypustki za pomocą drucianej szczotki, co pozwoli usunąć wszelkie wolne cząstki rdzy. Jeżeli rdzawy nalot nie będzie miał żadnych nierówności, stopka nowo założonej opony osiągnie dobrą przyczepność.

Z jakiego powodu nie powinno się malować felg?

Pierwszym odruchem jest ochrona żelaza przed korozją za pomocą farb antykorozyjnych, co może być korzystne w przypadku ochrony punktów mocowania obręczy na czole piasty osi.

Należy jednak unikać malowania wypustek obręczy lub gniazda stopki, ponieważ farba może wypełnić radełkowanie i zaokrąglić górną część wypustek, zmniejszając przyczepność tego obszaru. Farba nadmiernie wygładzi ten obszar, co spowoduje obracanie się opony na obręczy, gdy tylko Twoja maszyna rolnicza będzie musiała użyć momentu obrotowego.

Podczas zawodów trakcyjnych, kiedy moment obrotowy jest bardzo duży, stopka opony jest zazwyczaj przykręcana do obręczy, dzięki czemu zapobiega się niepożądanym ruchom opony.

Opona przykręcona do obręczy w celu uniknięcia obracania się podczas zawodów trakcyjnychOpona przykręcona do obręczy w celu uniknięcia obracania się podczas zawodów trakcyjnych

Jeżeli opona zaczyna się obracać na obręczy, wtedy wypustki felgi, które normalnie mają pozytywny wpływ na przyczepność, zaczną działać na niekorzyść opony, ponieważ szybko zniszczą gumę stopki opony, odsłaniając tym samym warstwy włókien jej struktury lub nawet samej stopki. Będzie się to równało konieczności natychmiastowej wymiany opony.

 

3. Zmodyfikowana własnym sumptem lub niskiej jakości felga

Stopka opony powinna idealnie przylegać do obręczy na całym jej obwodzie. Nawet najmniejsze odkształcenie felgi może nieznacznie zmienić położenie stopki, powodując w ten sposób utratę szczelności opony lub nawet, szczególnie gdy moment obrotowy jest wyższy, obrót ogumienia na obręczy.

Deformacja felgi może być związana z jej niską jakością. Felga tania lub taka, która uległa deformacji na skutek nadmiernego obciążenia lub złych warunków użytkowania, będzie miała lekko jajowaty kształt. Odkształcenie felgi może zdarzyć się też na skutek nadmiernego nagromadzenia się cząsteczek rdzy na obręczy, co miejscami zwiększy jej średnicę.

Samodzielne wzmocnienie lub naprawa obręczy może również prowadzić do jej deformacji. Rezultat takich działań jest odwrotny do zakładanego celu: możliwe, że przez to dojdzie do obracania się opony.

Przyspawanie wzmocnienia do obręczyPrzyspawanie wzmocnienia do obręczy

 

4. Szeroka opona umieszczona na zbyt wąskiej lub nieodpowiedniej obręczy

Rozmiar opony powinien zostać idealnie dopasowany do rozmiaru felgi, ponieważ to ściany boczne i stopki utrzymują oponę na obręczy pod wpływem siły wywieranej przez ciśnienie powietrza.

Jeżeli szeroka opona zostanie zamontowana na zbyt wąskiej obręczy, położenie stopek będzie nieodpowiednie. Nieprawidłowa pozycja i wynikające z niej odkształcenia spowodują kruszenie się gumy stopki i przedwczesne zużycie całej powierzchni opony. Ryzyko deformacji stopek rośnie wtedy zwłaszcza w przypadku jazdy z nadmiernym obciążeniem, ze zbyt wysokim ciśnieniem lub ze zbyt dużą prędkością. Może to prowadzić do nagłego spadku ciśnienia w ogumieniu.

Z tego powodu bardzo ważne jest, aby przy zakupie nowych opon zawsze zwracać uwagę na zalecane rozmiary i modele obręczy lub sprawdzić, który model opony pasuje najlepiej do aktualnie zamontowanych felg.

Wytarcie stopki spowodowane obrotem opony na feldzeWytarcie stopki spowodowane obrotem opony na feldze

 

5. Zbyt niskie ciśnienie powietrza

Redukowanie ciśnienia w oponach jest oczywiście skuteczną metodą zapobiegania zagęszczaniu gleby i sposobem na utrzymanie wydajności upraw. Nie zaleca się jednak pracy przy niskim ciśnieniu na standardowych oponach, które nie są zdolne do wytrzymywania tego rodzaju obciążeń, zwłaszcza jeśli potrzebna jest duża nośność i moment obrotowy.

Kiedy ciśnienie powietrza będzie zbyt niskie, ściany boczne opony ulegną deformacji, a powierzchnia styku między stopką a obręczą zostanie mechanicznie zmniejszona.

Uszkodzenia stopki spowodowane jazdą ze zbyt niskim ciśnieniemUszkodzenia stopki spowodowane jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem

 

Konsekwencje tej sytuacji to ryzyko obracania się opony na obręczy, a także ryzyko utraty przyczepności i uszczelnienia ogumienia. Utrata ciśnienia powietrza może jeszcze bardziej zdeformować oponę, powodując przecięcie ściany bocznej na kołnierzu obręczy, tuż nad miejscem powrotu stopki, co zmusi Cię do wymiany ogumienia.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:

Jak wykryć anormalne zużycie opon ciągnika

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Zużycie opon

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ