BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
Warszawa 02-676
Polska
Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 20 stycznia 2021
To właśnie podczas wymiany i wyboru nowego modelu opon ciągnikowych zwraca się największą uwagę na oznaczenia i numery znajdujące się na ścianach bocznych.
Tymczasem, zawierają one bardzo przydatne na co dzień informacje! Jeśli umiesz interpretować oznakowanie opon, możesz zwiększyć możliwości ciągnika, np. poprzez zwiększenie maksymalnego obciążenia lub poprawę trakcji... A fakt zmiany opon możesz i tak wykorzystać do zwiększenia wydajności maszyny.
Zanim jednak przystąpisz do wymiany opon, powinieneś być w stanie odczytać oznaczenia na ścianach bocznych, ponieważ każde z nich ma istotne znaczenie.
Oto szczegółowe informacje, które pomogą Ci lepiej zrozumieć widoczne na oponach oznaczenia.
Z biegiem czasu opony ewoluowały, a wraz z nimi oznaczenia. Różnią się one, czasami dość znacznie, w zależności od producenta lub obszaru geograficznego, choć często odnoszą się do tych samych parametrów.
Oznakowanie opon służy przede wszystkim do rozróżnienia rodzajów, rozmiarów, modeli opon i typów konstrukcji karkasu: radialnej lub diagonalnej. Jest ono niezbędne, gdyż obecnie na rynku istnieje bardzo szeroka gama opon w zależności od danej maszyny rolniczej lub zastosowania.
Aby ułatwić orientację w oznaczeniach opon ciągnikowych, ponad 50 lat temu stworzono normę ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation), której celem jest ułatwienie interpretacji oznakowania poprzez ujednolicenie zapisu wymiarów opon rolniczych.
Pomimo systematycznego wprowadzania normalizacji oznakowania, nadal istnieją opony ze starymi oznaczeniami lub pochodzące z innych regionów świata, w których standard ten nie obowiązuje.
Zazwyczaj oznaczenia starszych opon ciągnikowych są podawane w calach i składają się z szeregu cyfr z literą lub myślnikiem pośrodku, jak pokazano na poniższych przykładach:
Zdecydowana większość opon rolniczych dostępnych w sprzedaży w Europie posiada europejskie oznaczenie ETRTO i jest w związku z tym opatrzona znakiem „E” (E3 - E4 - itd.).
Oznaczenie „E” zaczęło obowiązywać ze względu na zmiany w unijnej procedurze rejestracji pojazdów przez producentów oryginalnego wyposażenia, mającej zastosowanie do pojazdów rolniczych i leśnych od stycznia 2018 r.
Liczba, znajdująca się przy znaku „E” może różnić się w zależności od producenta opon, zależy ona bowiem od jednostki homologacyjnej, z której usług korzysta dany producent. Opony Bridgestone i Firestone, produkowane w naszej europejskiej fabryce w Puente Sans Miguel w Hiszpanii, są homologowane przez RDW w Holandii, a więc w ich przypadku jest to liczba 4.
Przed wymianą starych opon rolniczych należy zapoznać się z ich wymiarami, aby mieć pewność, że otrzymamy równoważne rozmiary w przypadku nowego oznakowania lub aby zmodernizować oponę i tym samym zwiększyć możliwości ciągnika.
Mimo że norma ETRTO obowiązuje od 1964 r., starsze oznaczenia rozmiarów mogą być obecne na modelach opon spoza Europy i nadal są stosowane w przyczepach lub innych pojazdach rolniczych:
Nowe, zgodne ze standardem ETRTO oznakowanie zawiera więcej informacji na temat wymiarów opon rolniczych niż starsze oznaczenia, ponieważ wysokość ściany bocznej jest zawsze uwzględniona.
Jest to niezwykle ważny parametr, ponieważ im większy numer profilu, tym większa wysokość ściany bocznej i tym więcej powietrza może pomieścić opona: dzięki temu może ona utrzymać większe ciężary, zwiększając ładowność ciągnika.
Aby przejść z jednej serii do drugiej, należy skorzystać z tabeli przeliczania parametrów opon. Indeks SRI (Speed Radius Index) grupuje wszystkie rozmiary opon o takich samych średnicach.
Każdorazowa zmiana wymiaru wymaga obliczenia przesunięcia, które jest dokonywane przez eksperta.
Istnieje wiele rodzajów opon rolniczych, a znajomość różnych modeli dostępnych na rynku pozwala wybrać najodpowiedniejszą oponę do danego zastosowania.
Jak widzieliśmy na podanych przykładach, struktura opony może być radialna lub diagonalna.
Struktura radialna składa się z elastycznego karkasu złożonego z wielu warstw osnowy oraz wielu warstw stabilizujących umieszczonych na powierzchni bieżnika w celu jego spłaszczenia i zmniejszenia deformacji.
Bardziej elastyczne ściany boczne pracują w związku z tym niezależnie od wzmocnionego bieżnika.
Struktura diagonalna składa się z zespołu krzyżujących się warstw, które tworzą grubą warstwę wrażliwą na nagrzewanie i mniej elastyczną niż struktura radialna.
W oponie diagonalnej ściany boczne i bieżnik są częścią tego samego zespołu i są od siebie wzajemnie zależne.
Widoczna jest również wyraźna różnica w rozkładzie nacisku na podłoże:
Istnieją trzy główne kategorie opon rolniczych o budowie radialnej:
Każda opona jest zaprojektowana tak, aby wytrzymać określone z góry przez producenta maksymalne obciążenie.
Przed zakupem opony rolniczej najlepiej jest obliczyć wagę wszystkich narzędzi montowanych na pojeździe, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Indeks nośności można znaleźć na ścianie bocznej opony w postaci kodu numerycznego.
Ta wartość odpowiada obciążeniu, jakie opona może wytrzymać przy standardowym ciśnieniu 1,6 bara i danej prędkości.
Z reguły indeksy nośności i prędkości podane w tego typu tabelach zakładają standardowe ciśnienie 1,6 bara.
Indeks Nośności | Obciążenie w kg |
---|---|
100 | 800 kg |
101 | 825 kg |
102 | 850 kg |
103 | 875 kg |
104 | 900 kg |
105 | 925 kg |
106 | 950 kg |
107 | 975 kg |
108 | 1 000 kg |
109 | 1 030 kg |
110 | 1 060 kg |
111 | 1 090 kg |
112 | 1 120 kg |
113 | 1 150 kg |
114 | 1 180 kg |
115 | 1 215 kg |
116 | 1 250 kg |
117 | 1 285 kg |
118 | 1 320 kg |
119 | 1 360 kg |
120 | 1 400 kg |
121 | 1 450 kg |
122 | 1 500 kg |
123 | 1 550 kg |
124 | 1 600 kg |
125 | 1 650 kg |
126 | 1 700 kg |
127 | 1 750 kg |
128 | 1 800 kg |
129 | 1 850 kg |
Indeks Nośności | Obciążenie w kg |
---|---|
130 | 1 900 kg |
131 | 1 950 kg |
132 | 2 000 kg |
133 | 2 060 kg |
134 | 2 120 kg |
135 | 2 180 kg |
136 | 2 240 kg |
137 | 2 300 kg |
138 | 2 360 kg |
139 | 2 430 kg |
140 | 2 500 kg |
141 | 2 575 kg |
142 | 2 650 kg |
143 | 2 725 kg |
144 | 2 800 kg |
145 | 2 900 kg |
146 | 3 000 kg |
147 | 3 075 kg |
148 | 3 150 kg |
149 | 3 250 kg |
150 | 3 350 kg |
151 | 3 450 kg |
152 | 3 550 kg |
153 | 3 650 kg |
154 | 3 750 kg |
155 | 3 875 kg |
156 | 4 000 kg |
157 | 4 125 kg |
158 | 4 250 kg |
159 | 4 375 kg |
Indeks Nośności | Obciążenie w kg |
---|---|
160 | 4 500 kg |
161 | 4 625 kg |
162 | 4 750 kg |
163 | 4 875 kg |
164 | 5 000 kg |
165 | 5 150 kg |
166 | 5 300 kg |
167 | 5 450 kg |
168 | 5 600 kg |
169 | 5 800 kg |
170 | 6 000 kg |
171 | 6 150 kg |
172 | 6 300 kg |
173 | 6 500 kg |
174 | 6 700 kg |
175 | 6 900 kg |
176 | 7 100 kg |
177 | 7 300 kg |
178 | 7 500 kg |
179 | 7 750 kg |
180 | 8 000 kg |
181 | 8 250 kg |
182 | 8 500 kg |
183 | 8 750 kg |
184 | 9 000 kg |
185 | 9 250 kg |
186 | 9 500 kg |
187 | 9 750 kg |
188 | 10 000 kg |
189 | 10 300 kg |
Podobnie jak indeks prędkości, indeks nośności umożliwia pracę w najlepszych warunkach. Informacje te pomagają w jak najlepszym użytkowaniu opon i wykorzystaniu ich optymalnych osiągów.
Przestrzegając indeksu nośności podanego na oponie rolniczej, wydłużasz jej żywotność. Z drugiej strony, nieprzestrzeganie dozwolonego przez producenta obciążenia może prowadzić do przedwczesnego zużycia opon, a także do mniej lub bardziej poważnych wypadków na drodze lub w polu.
Żywotność opony rolniczej zależy od licznych parametrów, w tym w dużej mierze od prędkości jazdy.
Znany również jako Speed Symbol, indeks prędkości jest definiowany jako maksymalna prędkość robocza obciążonej opony rolniczej. Konkretnie rzecz ujmując, jest to stosunek nośności opony do prędkości jazdy ciągnika.
Podobnie jak wymiary, typ opony lub indeks nośności, indeks prędkości jest także określany przez producenta. Jest on widoczny na boku opony, zaraz po indeksie nośności, w formie kodu alfabetycznego z cyfrą lub bez:
Z reguły indeksy nośności i prędkości podane w tego typu tabelach zakładają standardowe ciśnienie 1,6 bara.
INDEKS PRĘDKOŚCIE | PRĘDKOŚĆ w km/h |
---|---|
A1 | 5 km/h |
A2 | 10 km/h |
A3 | 15 km/h |
A4 | 20 km/h |
A5 | 25 km/h |
A6 | 30 km/h |
A7 | 35 km/h |
A8 | 40 km/h |
INDEKS PRĘDKOŚCIE | PRĘDKOŚĆ w km/h |
---|---|
B | 50 km/h |
C | 60 km/h |
D | 65 km/h |
E | 70 km/h |
F | 80 km/h |
G | 90 km/h |
Utrzymywanie opon rolniczych w zakresie ich indeksów prędkości pozwala na jak najdłuższe ich użytkowanie, a tym samym zmniejsza wydatki związane z ich przedwczesną wymianą.
Przekroczenie limitu zalecanego przez producenta wiąże się z poważnym ryzykiem uszkodzenia warstwy gumy, z której wykonana jest opona. Zbyt duża prędkość prowadzi do nadmiernego nagrzewania się gumy, przez co zmiękcza się ona i staje się podatna na zniszczenia, zwłaszcza w przypadku jazdy po drodze z dużym obciążeniem. Pamiętaj, że asfalt ma właściwości ścierne.
Możesz łatwo sprawdzić, jaka jest data produkcji Twoich opon rolniczych. Ten szczegół będzie miał duże znaczenie, jeśli kupujesz opony używane. Niektórzy producenci podają również miejsce produkcji, ale nie jest to obowiązkowe.
Data produkcji opony jest istotna także z powodu 5-letniego okresu gwarancji producenta. Producenci mogą dodatkowo rozszerzyć tę gwarancję, np. firma Bridgestone Firestone wydłużyła ją do 10 lat od daty zakupu opon (pod warunkiem przedstawienia dowodu zakupu, w przeciwnym wypadku 10-letnia gwarancja rozpoczyna się w dniu produkcji opony).
Rok ma 52 tygodnie. W dacie produkcji opony najpierw podany jest tydzień (w postaci liczby o wartości od 1 do 52), a następnie dwie ostatnie cyfry roku.
4899 = 48 i 99 to 48 tydzień roku 1999 |
2710 = 27 i 10 to 27 tydzień roku 2010 |
3214 = 32 i 14 to 32 tydzień roku 2014 |
0220 = 02 i 20 to 2 tydzień roku 2020 |
Na starszych oponach można również znaleźć następujący typ oznaczenia daty produkcji: np. „C 41 R”.
Pierwsza litera to miesiąc, środkowa cyfra to kod fabryczny, a ostatnia litera to rok.
Dzięki wymianie opon możesz zoptymalizować Twój ciągnik i zwiększyć wydajność pracy. Zwiększenie rozmiaru opon lub dostosowanie technologii opon pozwoli Ci na pracę cięższymi narzędziami przy jednoczesnej ochronie gleby.
Przestrzeganie indeksów prędkości i nośności pomoże Ci utrzymać opony w dobrym stanie znacznie dłużej. Niezależnie od obciążenia lub prędkości, z jaką jeździsz, powinieneś dostosować ciśnienie w oponach do swoich potrzeb na podstawie tabel nośności i ciśnienia dostarczanych przez każdego producenta opon.
Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
Odkryj naszą szeroką gamę opon rolniczych. Oferujemy opony o wysokich osiągach, które spełnią wszystkie Twoje potrzeby.
Porównanie standardowej wąskiej opony z wąską oponą ze stalowym opasaniem
CZYTAJ WIĘCEJPorady na temat montażu i demontażu opon ciągnikowych
CZYTAJ WIĘCEJJakie są główne zalety wąskich opon ze stalowym opasaniem?
CZYTAJ WIĘCEJ