Naprawa opony rolniczej bywa opłacalnym rozwiązaniem, które pozwala zaoszczędzić na kosztach wymiany ogumienia. Ważne jest jednak, aby poznać wszystkie dostępne opcje naprawy i wybrać optymalne dla siebie rozwiązanie.
I tak na przykład majsterkowanie przy pękniętym karkasie opony na zimno nie ma sensu, ponieważ tego typu reparacja wytrzyma tylko kilka dni i może skutkować kolejnym wypadkiem przy pracy, często gorszym w skutkach.
Pamiętaj także, iż mimo całego wachlarza dostępnych metod naprawy czasami najmądrzejszym rozwiązaniem jest i tak wymiana opony. Regularnie używane opony są stale poddawane próbie w związku z ciśnieniem powietrza, zadanym obciążeniem i ugięciem, przez co muszą być niezwykle wytrzymałe.
W poniższym artykule przyglądamy się różnym możliwościom naprawy na gorąco lub na zimno, w zależności od sytuacji.
Naprawa na zimno to metoda powszechnie stosowana do naprawy przebić w oponach rolniczych.
Technika ta polega na nałożeniu łaty na wewnętrzną stronę uszkodzonej opony w miejscu przebicia.
Kolejne rozwiązanie na zimno jest skuteczne w przypadku uszkodzeń o bardzo małej średnicy. Polega ono na umieszczeniu kołka zaporowego wewnątrz perforacji.
Oponę należy jednak w tym celu zdemontować, aby sprawdzić, czy nie doszło do wewnętrznych uszkodzeń.
Naprawa na zimno jest bardzo skuteczna w określonych sytuacjach. Dlatego też ważne jest, aby wiedzieć, kiedy można ją zastosować z powodzeniem.
Mogą one być spowodowane przez gałąź, śrubę, gwóźdź, metalowy przedmiot itp.
Jeżeli podczas pracy podejrzewasz przebicie opony z powodu znacznego spadku ciśnienia lub jeśli opona straci powietrze w trakcie nocy, powinieneś szybko interweniować.
Pod żadnym pozorem nie należy jeździć z przebitą oponą lub pozostawiać jej bez powietrza przez kilka dni, ponieważ może to zdeformować lub zmienić wewnętrzną strukturę karkasu i uczynić tym samym ogumienie bezużytecznym.
Obszar ten jest grubszy niż ściany boczne ze względu na zbieganie się kilku warstw włókna i gumy.
Dzięki temu bieżnik jest bardziej odporny na uszkodzenia i przebicia, a ponieważ jest też najmniej elastyczny, ulega tylko nieznacznym ruchom podczas pracy i może być naprawiany przez wulkanizację na zimno.
Przeprowadzane na bieżniku naprawy zazwyczaj nie mają wpływu na jakość ani na trwałość opony.
Tylko przebicia, do których dochodzi w obszarze bieżnika, mogą być z powodzeniem naprawiane metodą na zimno.
Wynika to z faktu, że łaty stosowane w tej metodzie nie byłyby w stanie wytrzymać naprężenia wywieranego podczas pracy na elastyczne ściany boczne opony, w szczególności zginania i ugięcia spowodowanego jazdą po nierównym terenie lub zmianami ciśnienia.
Chcąc, by naprawa na zimno była skuteczna, należy stosować ją tylko na przebicia zlokalizowane na bieżniku, którego struktura jest bardziej solidna i mniej podatna na odkształcenia.
Ważne jest, aby być w stanie odróżnić przebicie od przecięcia. Naprawa na zimno jest zalecana tylko w przypadku przebicia, kiedy wewnętrzna struktura opony nie uległa znacznemu uszkodzeniu.
Przecięcie z kolei charakteryzuje się tym, że uszkadza kilka warstw włókien w osnowie na odcinku kilku centymetrów, powodując tym samym poważniejsze osłabienie struktury opony. Nawet niewielkie przecięcia wymagają zazwyczaj naprawy poprzez wulkanizację na gorąco.
Naprawa na gorąco polega na wypełnieniu uszkodzonego miejsca gumą, która jest następnie wulkanizowana pod wpływem ciepła, dzięki czemu całkowicie zlewa się z istniejącą strukturą ogumienia.
Wulkanizacja na ciepło jest idealna w przypadku rozległych uszkodzeń, wymagających bardzo solidnej naprawy.
Naprawa na gorąco to najlepsza opcja w przypadku dużych przecięć bieżnika lub ściany bocznej opony. Pozwala ona zachować giętkość i elastyczność oraz ogólne osiągi opony.
Wiedz, że przy naprawach na gorąco wychodzi na jaw jakość karkasu. Jeśli spójność materiałów, w tym nylonu i gumy, jest idealna w momencie produkcji, będzie można spoić je na nowo bez żadnych problemów.
Naprawa na gorąco może być przeprowadzana także przy małych pęknięciach karkasu w środkowej lub górnej części ścian bocznych, na barkach opony, a nawet na bieżniku.
Naprawa na gorąco sprawdza się także w przypadku małych wybrzuszeń, zlokalizowanych daleko od stopki opony. Wygładza ona uszkodzony obszar i przywraca odpowiednią spoistość osnowie.
Metoda wulkanizacji na gorąco zapewnia optymalną przyczepność nowej gumy i minimalizuje ryzyko przecieków powietrza czy też oderwania się łaty.
Wulkanizacja jest niezbędnym etapem naprawy na gorąco i Polega na podgrzaniu dodanej w miejscu uszkodzenia gumy do 120 stopni w celu przekształcenia jej struktury molekularnej.
Utwardzanie gumy powoduje powstawanie mostków między łańcuchami cząsteczek, które ją tworzą. Zmiana stanu molekularnej sprawia, że guma jest znacznie mocniejsza, ale zachowuje przy tym swoją naturalną elastyczność.
Ta metoda zapewnia doskonałą przyczepność między gumą a oponą, tworząc solidną, długotrwałą łatę.
Niestety trzeba przyznać, że niektórych uszkodzeń nie da się naprawić, ponieważ nieumiejętna naprawa mogłaby spowodować poważne problemy nie tylko na poziomie opon rolniczych, ale także całej maszyny.
Powinieneś nauczyć się rozpoznawać takie sytuacje, aby wiedzieć, jak uniknąć wykonywania nieskutecznych lub nawet niebezpiecznych dla sprzętu i zdrowia użytkowników napraw.
Nadmierne uszkodzenie, powstałe w wyniku jazdy z przebitą oponą, jest jedną z tych sytuacji, w których naprawa nie jest już możliwa.
Przejechanie długiego dystansu bez powietrza powoduje nieodwracalne uszkodzenie wewnętrznej struktury ogumienia.
Uszkodzenia zlokalizowane na poziomie stopki lub na ścianie bocznej, ale bardzo blisko stopki, nie nadają się do naprawy.
Obszar stopki, który zawiera metalowe druty, jest szczególnie wrażliwy i nigdy nie powinien być naprawiany. Takie uszkodzenie zagraża integralności całej konstrukcji opony, a próba jego naprawy może doprowadzić do poważnych wypadków podczas użytkowania sprzętu, na przykład podczas pompowania.
Zazwyczaj wskazują one na znaczne osłabienie wewnętrznej struktury opony, przez co jej użytkowanie staje się niebezpieczne.
Tego rodzaju uszkodzenia powstają, gdy wewnętrzne warstwy opony rozklejają się, tworząc wypukłość lub wybrzuszenie związane z utratą ciśnienia powietrza. Powietrze ucieka wtedy pod gumę na zewnętrznej powierzchni opony, co objawia się tym typem deformacji.
W przypadku nieudanej naprawy na zimno istnieje ryzyko, że łata odpadnie po kilku dniach, a ciągnik ponownie utknie w szczerym polu, co ostatecznie pociągnie za sobą koszty.
Z kolei, gdy opona wykazuje zmniejszoną wytrzymałość po poważnych uszkodzeniach, ryzyko wypadku z powodu nieodpowiedniej naprawy na gorąco lub na zimno znacznie wzrasta.
W niektórych przypadkach trzeba naprawiać uszkodzony ciągnik, ponieważ próbowało się prowizorycznej naprawy opon, która niestety minęła się z celem. Oczywiście, narażamy też wtedy na niebezpieczeństwo siebie i innych użytkowników dróg.
Skuteczną naprawę można przeprowadzić jedynie na dobrej jakości karkasie. Nieprawidłowo zbudowany karkas będzie bardzo trudny do reparacji, a jak już uda się go naprawić, to tylko na jakiś czas.
Dla przypomnienia, opona wysokiej jakości składa się z materiałów, takich jak kauczuk naturalny, kauczuk syntetyczny, sadza, włókno nylonowe itp.
Każdy z tych materiałów występuje w odpowiedniej proporcji i odgrywa określoną rolę.
Wszystkie te elementy gwarantują oponie wytrzymałość niezbędną do przeprowadzenia skutecznej naprawy na gorąco.
Będąc od ponad 100 lat jednym z wiodących producentów opon rolniczych, Firestone opracował wyjątkową konstrukcję karkasu, która jest stosowana we wszystkich gamach opon, takich jak Maxi Traction, Performer i Utility.
Wyróżnia się ona doskonałą wytrzymałością i solidnością, zaprojektowaną specjalnie z myślą o zapewnieniu maksymalnej trwałości, dzięki czemu idealnie nadaje się do napraw.
Wybierając opony rolnicze z gamy Firestone, inwestujesz w jakość karkasu, która może odegrać kluczową rolę w przypadku uszkodzenia.
Wytrzymałość i niezawodność struktury opony oznacza, że w zdecydowanej większości przypadków naprawy kończą się sukcesem, wydłużając żywotność opon i oszczędzając twoje pieniądze.
Marka i gama opon rolniczych mogą mieć znaczący wpływ na powodzenie ich naprawy w przypadku uszkodzenia.
Naprawy na zimno będą idealne do małych przebić i nigdy nie powinny być stosowane w przypadku większych uszkodzeń.
Naprawy na gorąco oferują znacznie więcej możliwości, są one jednak możliwe tylko wtedy, gdy struktura opony jest wystarczająco mocna, aby je wytrzymać.
Inwestowanie w opony wysokiej jakości może być zatem znacznie bardziej opłacalne, ponieważ można je naprawiać. Z kolei opony z niżej półki źle znoszą naprawy, które dają u nich słabe rokowania.
pobierz nasz bezpłatny, kompleksowo opracowany poradnik: „Wszystko, co powinieneś wiedzieć o MONTAŻU i DEMONTAŻU opon ciągnikowych”
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: