BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
Warszawa 02-676
Polska
Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 21 czerwca 2021
Naturalnym odruchem zasadnej oszczędności jest decydowanie się na użytkowanie opon aż do ich całkowitego zużycia, trzymanie ich jak najdłużej, opóźniając tym samym inwestycję w nowe opony. Prawdą jest też, że każde gospodarstwo ma priorytety finansowe, które rzadko obejmują opony rolnicze jako pierwszoplanowa inwestycję.
Wymiana głównego ciągnika lub zakup nowego narzędzia produkcji to projekty najprostsze do realizacji, ponieważ w ich przypadku zwrot z inwestycji wydaje się bardziej oczywisty lub przynajmniej łatwiejszy do wyliczenia. Jednak właściwe zarządzanie sprzętem i jego wyposażeniem, a w szczególności oponami, przynosi wiele korzyści. Wymiana opon rolniczych w momencie, gdy poziom ich zużycia jest optymalny, stanowi rozwiązanie umożliwiające optymalizację całkowitej rentowności gospodarstwa.
Większość producentów zaleca wymianę opon po osiągnięciu stopnia zużycia klocków bieżnika w wymiarze 75%, co oznacza, że klocki bieżnika opony są w trzech czwartych zużyte.
Zasadniczo normalne wydaje się użytkowanie produktu aż do całkowitego zużycia, lecz w przypadku opon, należy wziąć pod uwagę kwestie wydajności, produktywności i bezpieczeństwa. A więc odpowiedź na to pytanie nie jest taka sama dla wszystkich, nie ma reguły absolutnej, to zależy od najczęstszego zastosowania Twojego ciągnika.
Jeśli przekroczysz 75% zużycia, zaczniesz odczuwać negatywne skutki w zakresie osiągów. Ponieważ zużycie postępuje stopniowo, skutki te nie są uderzające. Niemniej jednak, choć nie musisz zdać sobie z tego od razu sprawy, osiągi ulegną pogorszeniu i Twoja wydajność znacznie spadnie.
Gdy klocki bieżnika są zużyte w stopniu powyżej 75%, Twoja opona rolnicza będzie miała więcej problemów z trakcją, zwłaszcza na wilgotnej ziemi. Cała wydajność Twojego ciągnika spadnie niezależnie od mocy, która nie ulegnie osłabieniu.
W czasie pracy w polu to klocki bieżnika Twoich opon zapewniają przeniesienie mocy silnika na ziemię i umożliwiają uzyskanie właściwej trakcji dla maszyny i dla zaczepionego sprzętu.
Jeśli Twoje klocki bieżnika są zużyte w stopniu powyżej 75%, nie gwarantują już optymalnej trakcji i powodują dodatkowo poślizg na ruchomej i wilgotnej glebie, i to niezależnie od przyjętego ciśnienia.
Zbyt długie użytkowanie będzie skutkować nieregularnym zużyciem, co zwiększy utratę motoryki, a także będzie miało wpływ na jakość jazdy na drodze, a więc na bezpieczeństwo i wygodę.
Wiesz zapewne, że stosowanie niskiego cienienia umożliwia zwiększenie powierzchni kontaktu opony z podłożem, a tym samym trakcji, ale z klockami bieżnika zużytymi w stopniu ponad 75%, a więc trzykrotnie mniej głębokimi, zmniejszasz możliwość oparcia na podłożu o połowę. To znacznie zmniejsza przeniesienie mocy silnika i sprawia, że tracisz mnóstwo czasu, zwłaszcza jeśli uprawiasz spore obszary.
Wraz ze wzrostem poślizgu, zwiększa się zużycie paliwa, ponadto traci się czas. Jazda z oponami zużytymi w stopniu ponad 75% nie jest więc najlepszym rozwiązaniem, jeśli chcesz zaoszczędzić. Wręcz przeciwnie, może to jedynie zmniejszyć Twoją efektywność, wpływając w sposób bardziej ogólny na Twoją wydajność. Ponadto, jeśli przyczepność jest nieprawidłowa, spowoduje zwiększenie poślizgu, który w sposób nieunikniony pogorszy stan Twojej gleby.
Gdy jeździsz po drodze, możesz bez problemu osiągnąć stopień zużycia 85%. Odpowiada to 85% wysokości klocków bieżnika nowej opony. Głębokość klocków bieżnika nie jest bowiem wykorzystywana w czasie podróży po twardej powierzchni lub po asfalcie.
Możesz też przedłużyć żywotność opon, jeżdżąc zawsze z właściwym ciśnieniem. Uwaga, na drodze ciśnienie musi być wyższe, by zmniejszyć kontakt opon z podłożem i zmniejszyć opór toczenia.
Musisz jednak wiedzieć, że nawierzchnia drogi jest dużo bardziej ścierna niż powierzchnia ziemi i gdy jedziesz ze znacznym obciążeniem z dużą prędkością, guma nagrzewa się szybko przy kontakcie z podłożem i powoduje osłabienie rożnych warstw tworzących oponę, w tym klocków bieżnika.
Częste przyspieszanie i nagłe hamowanie przyspieszają także zużycie gumy opon rolniczych, które nie zostały stworzone do poruszania się na ubitej ziemi czy na asfalcie, lecz na miękkiej glebie.
Możesz oczywiście znacznie przekroczyć stopień zużycia 75%, gdy pracujesz w obejściu, bez żadnego wpływu na Twoją pracę, czy wydajność. Jednakże pamiętaj, że częste manewrowanie, załadunek lub rozładunek siana, karmienie zwierząt itp. mogą powodować przedwczesne zużycie opon rolniczych.
Poza zmniejszeniem wysokości klocków bieżnika, zużycie przejawia się głównie poprzez obecność ewentualnych nacięć na wysokości klocków lub na ścianach bocznych opony, które mogą mieć wielorakie przyczyny: kamienista gleba, nierówna nawierzchnia podwórza, metalowe narzędzia leżące na ziemi itp.
Nawet jeśli możliwa jest jazda z oponami zużytymi w stopniu powyżej 75%, zdecydowanie zaleca się nie przekraczać minimum 10 mm wysokości klocków bieżnika, ponieważ powyżej tego limitu opona jest naprawdę zużyta i nie spełnia już swoich funkcji związanych z bezpieczeństwem. Ryzyko poważnego wypadku jest w tym przypadku znaczne.
Jeśli osiągniesz wysokość 10 mm klocków przy normalnym użytkowaniu na polu i umiarkowanym użytkowaniu na drodze, oznacza to, że Twoja opona jest już zużyta i możesz mieć problemy związane z naturalnym starzeniem się jej części, takie jak zmiana struktury polimerów lub inne działania chemiczne na gumie składającej się na oponę.
Jazda ze zbyt starymi oponami sprawia, że ryzyko rośnie: pojawiają się usterki, przebicia lub wypadki.
Gdy nie przestrzegasz minimalnego poziomu zużycia klocków bieżnika, ryzykujesz bezpośrednim uszkodzeniem struktury wewnętrznej opony rolniczej. Niezależnie od tego, czy jeździsz po drodze, czy po polu, ryzyko pojawienia się usterki wzrasta proporcjonalnie do poziomu zużycia i może ją spowodować zwykła gałąź, korzeń, kamień, dziura w drodze lub lekkie uderzenie z przodu lub z boku.
Pojawienie się małego wybrzuszenia na bieżniku lub na ścianie bocznej opony przy zwiększonym ciśnieniu w wyniku nawet lekkiego uderzenia zużytej opony jest wczesną oznaką pęknięcia opony, zwłaszcza jeśli przewozisz ciężkie obciążenia, na przykład w czasie zbiorów.
Ryzyko przebicia staje się w ten sposób natychmiastowe, wzrasta wraz z poziomem zużycia i może zdarzyć się w każdej chwili. Twoja opona rolnicza może się przebić na najmniejszej przeszkodzie (kamyki, kamienie, gałęzie, przedmioty metalowe itp.), ponieważ zmniejszona wysokość klocków bieżnika nie chroni już spodu struktury, a przecięcia stają się nieuniknione. Ryzykujesz więc unieruchomieniem Twojego sprzętu w każdej chwili i w każdym miejscu.
Straty finansowe będą jeszcze większe, jeśli unieruchomienie nastąpi w nieodpowiednim miejscu.
W każdym przypadku trzeba będzie zwrócić się do specjalisty w celu przeprowadzenia naprawy na miejscu, której koszty często będę względnie wysokie, i która na ogół będzie wymagać wymiany zużytych opon.
Poza ewentualnym unieruchomieniem lub wypadkami, które mogą nastąpić z powodu korzystania ze zużytych opon, obowiązujące przepisy zabraniają jeżdżenia po drodze z nawet lekko uszkodzonymi oponami.
Prawo stanowi, że opony muszą mieć dobrze widoczne wyżłobienia na całej powierzchni i że na ich ścianach bocznych nie może być żadnych przecięć ani głębokich rozdarć. Elementy wewnętrzne (opasanie itp.) nie mogą nigdy być widoczne ani na powierzchni, ani na ścianach bocznych, ani na dnie struktury opon.
Ten typ zużycia naraża Cię na ryzyko zapłaty kary, której kwota może być wysoka i może skutkować unieruchomieniem pojazdu z obowiązkiem naprawienia go na miejscu.
Najlepiej jest znaleźć rozsądny kompromis między zyskiem związanym z wydajnością nowej opony i kosztem wymiany zużytej. Należy zoptymalizować inwestycję, jaką jest wymiana opon, przewidując korzyści płynące z nowej opony.
Należy także mieć na uwadze, że wcześniejsza wymiana kosztuje taniej niż naprawa i wymiana, nie mówiąc już o unieruchomieniu w miejscach do tego nieprzystosowanych lub trudno dostępnych, ani o czasie unieruchomienia sprzętu, które także są elementami, nad którymi warto się zastanowić.
Dzięki temu rozwiązaniu nie będziesz musiał nigdy wydawać dużych kwot na inwestycję w opony. W ten sposób zyskasz stałe i niskie koszty opon z wpływami gotówkowymi przy każdej odsprzedaży i stale będziesz dysponować nowym lub niedawno wyprodukowanym sprzętem, dzięki czemu zwiększysz wydajność i produktywność.
Szacunek ceny odsprzedaży opony na rynku wtórnym zależy od wielu kryteriów :
Kupno nowego zestawu opon rolniczych stanowi znaczną inwestycję.
Obecne oprocentowania są niskie, a koszt dodatkowy jest w głównej mierze wyrównywany przez zaoszczędzenie paliwa w maszynach w pierwszym roku użytkowania. Używanie nowych opon jest zatem korzystne dla Twojej wydajności, ponieważ optymalizuje przeniesienie momentu obrotowego silnika ciągnika na siłę uciągu.
Zyskujesz w ten sposób na mocy, a więc na szybkości pracy i zamiast pracować dłużej z zużytymi oponami, masz możliwość obsłużenia większej powierzchni na dzień z nowymi oponami. Te ostatnie pozwalają także uniknąć nadmiernego poślizgu dzięki nowym klockom bieżnika, co znacząco obniża zużycie paliwa i niszczenie gleby.
Gdy wymieniasz opony na kredyt, korzystasz z napływu gotówki dzięki sprzedaży używanych opon, bez inwestycji, ponieważ kupno pokrywa bank.
Masz więc dodatni przepływ środków pieniężnych i parę nowych opon, które umożliwią Ci szybsze wykonywanie pracy i natychmiastową oszczędność paliwa.
Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
Odkryj naszą szeroką gamę opon rolniczych. Oferujemy opony o wysokich osiągach, które spełnią wszystkie Twoje potrzeby.
Porównanie standardowej wąskiej opony z wąską oponą ze stalowym opasaniem
CZYTAJ WIĘCEJPorady na temat montażu i demontażu opon ciągnikowych
CZYTAJ WIĘCEJJakie są główne zalety wąskich opon ze stalowym opasaniem?
CZYTAJ WIĘCEJ