BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
Warszawa 02-676
Polska
Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 21 lutego 2023
W momencie zakupu opony nie da się niestety ocenić jakości karkasu, ponieważ jedynie zewnętrzna część opony jest dostępna dla oka kupującego. Wszystkie opony wyglądają wprawdzie podobnie, jednak to poziom techniczny ich struktury wewnętrznej przesądza o jakości produktu: jego elastyczności, odporności, możliwej do osiągnięcia prędkości, nośności, a także o tym, ile dana opona nam posłuży. Element, który nazywamy karkasem, pełni funkcję szkieletu opony. Może on być słaby lub całkiem solidny, i to niezależnie od widocznej gołym okiem grubości gumy. To właśnie odpowiednie połączenie warstw tekstylnych i różnorodnych elementów gumowych daje oponie wytrzymałość, ponieważ bez warstw opasania opona nie miałaby zdolności do stawiania oporu naprężeniu.
Jakość karkasu ma kluczowe znaczenie dla zdolności opony do utrzymania obciążenia, zapewnienia jej wytrzymałości i trwałości, a także dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa pracy.
Odpowiednią jakość karkasu osiąga się poprzez zastosowanie najwyższej jakości warstw tekstylnych i większej ilości stabilizujących warstw opasania na bieżniku, co znacząco wzmacnia jego strukturę.
Najlepiej, aby ściany boczne także były wykonane z gumy wysokiej klasy, która zwiększy poziom wytrzymałości opony, jednocześnie pozwalając jej zachować elastyczność.
Opony rolnicze biorą na siebie spore obciążenia, pracując czasem w bardzo trudnych warunkach, dlatego ważne jest, aby zainwestować w ogumienie renomowanej marki, której opony są zbudowane na wytrzymałych karkasach. Tego typu karkas będzie absorbować uderzenia, zapobiegając nadmiernym odkształceniom i uszkodzeniom struktury opony, nawet przy dużych obciążeniach lub podczas pracy z bardzo niskim ciśnieniem.
Zbudowany jest z wielu warstw gumy i tekstylnego opasania, ułożonych poprzecznie w stosunku do osi jezdnej koła.
Dochodzą do tego warstwy stabilizujące, które zapewniają doskonałą kontrolę kierunku jazdy.
Opona radialna jest dzięki temu bardziej wytrzymała w obszarze bieżnika. Idealnie nadaje się do pracy w polu, oferując lepszą współpracę z podłożem, dobre przenoszenie momentu obrotowego silnika, odporność na zużycie oraz na szkodliwe czynniki zewnętrzne, a także doskonałą przyczepność na drodze.
Bardziej elastyczne ściany boczne pozwalają oponie radialnej na optymalne dostosowanie się do podłoża i amortyzację wstrząsów, zapewniając ci jednocześnie maksymalny komfort jazdy.
Specjalna budowa i konstrukcja opony pozwalają jej na pogodzenie solidności i wysokiej wytrzymałości bieżnika z elastycznością ścian bocznych.
Opona radialna zapewnia również równomierny rozkład ciężaru zaczepu na podłoże dzięki swojej zdolności do spłaszczania się. Zmniejsza to rzecz jasna zagęszczenie gleby, poprawia trakcję i skutkuje odczuwalnymi oszczędnościami czasu i paliwa.
Opona diagonalna jest zazwyczaj tańsza w zakupie ze względu na prostszą konstrukcję, a także na zmniejszoną elastyczność w stosunku do możliwości opon radialnych. Cechuje się ona sztywniejszym zachowaniem na drodze i większym stopniem nagrzewania się w miarę wzrostu prędkości.
Nacisk na glebę, wywierany przez oponę diagonalną, nie rozkłada się równomiernie. Taka sytuacja powoduje, że siła nacisku kumuluje się pośrodku bieżnika, co radykalnie zwiększa zagęszczenie gleby w stosunku do zagęszczenia powodowanego przez oponę radialną o takim samym ciśnieniu powietrza. Tak mocno skoncentrowane obciążenie może uszkodzić glebę i uprawy.
Poza tym, diagonalna konstrukcja karkasu nie pozwala na regulowanie ciśnienia w celu dopasowania się do wymagań danej pracy. Innymi słowy, jesteś zmuszony pracować ze stałym, wysokim ciśnieniem w zakresie od 1,7 bara do 2,5 bara w zależności od rozmiaru opony. Im większy będzie ten rozmiar, tym wyższe będzie musiało być stałe ciśnienie robocze (na przykład dla rozmiaru 18,4 × 34 musisz ustawić 2,5 bara).
Opona diagonalna jest zatem odpowiednia jedynie do prac w obejściu, nadając się szczególnie do ładowarek teleskopowych, które muszą być w stanie wytrzymywać duże obciążenia, takie jak częsty załadunek i rozładunek oraz wielokrotne manewrowanie na placu budowy z ciężkim ładunkiem.
Zalety diagonalnych opon rolniczych:
Obciążenie to można sprawdzić na podstawie wskaźnika nośności umieszczonego na ścianie bocznej opony. Nośność opony to obciążenie, którego nie wolno przekraczać przy określonej prędkości maksymalnej i nominalnym referencyjnym ciśnieniu powietrza, które z reguły wynosi 1,6 bara.
Przykładowy indeks nośności podany na boku opony, składający się z liczby (jako symbol obciążenia), po której następuje litera (jako symbol prędkości):
Warto przy tym pamiętać, iż nośność zależy nie tyle od rodzaju karkasu, ale także od rozmiaru opony. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z konstrukcją radialną czy diagonalną, to indeks nośności na ścianie bocznej będzie dla nas źródłem informacji na temat możliwego obciążenia opony. Z reguły wynosi on od 100 do 200 i im jest wyższy, tym większa będzie nośność danego modelu.
Natomiast żeby sprawdzić maksymalny indeks nośności opony, można skorzystać z tabeli indeksów nośności dostarczonej przez producenta.
Najsolidniejsze karkasy powstają dzięki zastosowaniu lepszej jakości materiałów z wykorzystaniem odpowiednich mieszanek opartych na składnikach gumowych.
Na opasanie opony składa się kilka warstw wzmocnień wykonanych z tekstylnych warstw nylonu, rayonu lub poliestru, zatopionych w gumowej mieszance. Włókna te zwiększają wytrzymałość opony przy optymalnym zachowaniu jej elastyczności. Warstwy tekstylne są integrowane z gumą w trakcie kąpieli lateksowej, która pozwala na uzyskanie opasania z idealnie przylegającymi do siebie materiałami.
Żeby wyprodukować wysokiej jakości karkas, producenci łączą ze sobą najlepszej jakości surowce pochodzące z długiego procesu badawczo-rozwojowego:
Kauczuk to podstawowy element, z którego powstaje guma do produkcji opon. Otrzymywany jest z soku drzew kauczukowych w postaci lateksu, który krzepnie, tworząc kauczuk naturalny.
Posiada on wiele wyjątkowych właściwości, które są odpowiedzialne za elastyczność karkasu, jego odporność, przyczepność i czynią go nieprzepuszczalnym.
Jest to syntetyczny materiał pochodzący z węglowodorów, który producenci mieszają z kauczukiem naturalnym w celu zwiększenia wytrzymałości ogumienia.
Kauczuk syntetyczny nie nadaje się do recyklingu i nie jest trwały, dlatego też jest tańszy. Występuje w większych ilościach w gumie opon klasy podstawowej.
Aby uzyskać wysokiej jakości karkas, producenci dodają do kauczuków naturalnych i syntetycznych rozmaite dodatki, z czego przede wszystkim sadzę, czyli materiał powstający w wyniku spalania węglowodorów.
To on nadaje oponie czarny kolor.
Chcąc zwiększyć wytrzymałość karkasu, producenci wtapiają w gumę włókna tekstylne.
Włókno nylonowe należy do najlepiej integrujących się z gumą. Wzmacnia ono strukturę opony przy zachowaniu jej elastyczności, dzięki czemu karkas jest w stanie pracować przy bardzo niskim ciśnieniu, nie niszcząc się pod wpływem obciążenia.
W tanich i standardowych oponach stosuje się zazwyczaj mniej surowców, mniej warstw tekstylnych lub materiały niższej jakości, aby obniżyć koszty produkcji. Kauczuk naturalny zastępuje się w całości kauczukiem syntetycznym, a włókno nylonowe tańszą i mniej odporną bawełną. Może to prowadzić do zmniejszenia wytrzymałości i nośności karkasu. Cieńszy bieżnik opon klasy podstawowej szybciej się zużywa i może prowadzić do problemów przy dużych obciążeniach.
W przypadku niektórych drobnych uszkodzeń naprawa opon ciągnikowych może być opłacalnym rozwiązaniem.
Naprawa na zimno będzie skuteczna tylko w przypadku nieznacznych przebić bieżnika.
Z kolei naprawa na gorąco jest najlepszym rozwiązaniem, niwelującym duże uszkodzenia bieżnika lub ściany bocznej, ponieważ pozwala na zachowanie tekstury i elastyczności opony, nie wpływa także na jej późniejszą wydajność.
Tylko dobrej jakości karkas jest w stanie wytrzymać naprawę na gorąco bez uszczerbku. Jeśli spójność nylonu i gumy jest bez zarzutu, można interweniować w taką mieszankę na gorąco bez żadnych problemów. Dobre rozwiązania zastosowane na poziomie scalania ze sobą warstw opasania pozwalają na łatwą reparację oraz na uzyskanie naprawdę trwałych efektów naprawy.
Warto zapamiętać, aby w przypadku uszkodzenia nie pozostawiać opony bez powietrza, a zwłaszcza nie jeździć bez powietrza. Grozi to zdeformowaniem i zniszczeniem wewnętrznych warstw karkasu i może uniemożliwić naprawę, niezależnie od jakości jego konstrukcji.
Jeżeli szukasz opony rolniczej z dobrze zaprojektowanym karkasem w celu zwiększenia wydajności pracy, to dobrze trafiłeś. Firma Firestone opracowała opony najwyższej klasy, które nadają się doskonale do użytku drogowego i polowego.
Flagowy model marki, opona Maxi Traction, oferuje ci jeszcze większą odporność na uderzenia dzięki strukturze wewnętrznej wykonanej z wysokiej jakości włókien nylonowych i wielu warstw naturalnej gumy pochodzącej z naszych upraw kauczuku, znajdujących się w Liberii.
Unikalne doświadczenie producenta, jakim jest FIRESTONE, który może pochwalić się ponad stuletnią tradycją udoskonalania opon, pozwala znaleźć idealne połączenie materiałów w celu uzyskania idealnego karkasu. Wytrzymuje on duże obciążenia bez uszczerbku, zachowując na długo swoje pierwotne właściwości.
Dzięki Firestone masz gwarancję, że Twoje opony ciągnikowe przynoszą rzeczywiste korzyści, oraz że wybierając naszą markę, będziesz mógł pracować bez obaw.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
Odkryj naszą szeroką gamę opon rolniczych. Oferujemy opony o wysokich osiągach, które spełnią wszystkie Twoje potrzeby.
Porównanie standardowej wąskiej opony z wąską oponą ze stalowym opasaniem
CZYTAJ WIĘCEJPorady na temat montażu i demontażu opon ciągnikowych
CZYTAJ WIĘCEJJakie są główne zalety wąskich opon ze stalowym opasaniem?
CZYTAJ WIĘCEJ