;
W jaki sposób spowolnić zużycie opon rolniczych na drodze?

W jaki sposób spowolnić tempo zużycia opon rolniczych na drodze?

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 26 września 2024

Zapewne zdajesz sobie sprawę, że asfaltowa nawierzchnia drogi, która jest znacznie bardziej twarda niż ziemia, działa jak papier ścierny na opony rolnicze, znacznie skracając ich żywotność. Wiemy też, że częste korzystanie z ciągnika na drodze stało się dla wielu rolników koniecznością ze względu na coraz dłuższe odległości między poszczególnymi polami.
Pomimo to opony ciągnikowe nie są z zasady przeznaczone do intensywnego użytkowania na drogach. Asfaltowa nawierzchnia, która jest znacznie bardziej ścierna niż gleba, przyspiesza zużycie opon, przez co zwiększa się częstotliwość ich wymiany i związane z tym koszty. Jednak dla tych rolników, którzy są zmuszeni wykonywać częste przejazdy, istnieją skuteczne rozwiązania pozwalające na zmniejszenie zużycia i poczynienie sporych oszczędności.

Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych porad na temat tego, jak optymalizować wykorzystanie opon rolniczych na drodze. Niezależnie od tego, czy wybierzesz specjalny model opon, czy też zastosujesz odpowiednie praktyki w zakresie serwisowania, konserwacji i jazdy, powinieneś wiedzieć, że istnieją skuteczne sposoby na wydłużenie żywotności opon. Dzięki nim będziesz w stanie łatwo obniżyć koszty eksploatacji ciągnika, jednocześnie chroniąc sprzęt.

Czy rzeczywiście to jedyny sposób na spowolnienie zużycia opon rolniczych na drodze?
Czy rzeczywiście to jedyny sposób na spowolnienie zużycia opon rolniczych na drodze?

1. Jaki wpływ na moje opony rolnicze ma jazda po drodze?

Czy masz wrażenie, że opony twojego ciągnika zużywają się szybciej, kiedy sporo jeździsz drogami? Wcale ci się to nie wydaje, ponieważ większa ścieralność ogumienia rolniczego na drodze to nic innego jak fakt! Asfalt jest najgorszym wrogiem twoich opon ciągnikowych.

Asfalt działa ściernie na opony rolnicze
Asfalt działa ściernie na opony rolnicze

Asfalt powoli, ale systematycznie niszczy opony

Mimo, iż na pierwszy rzut oka wydaje się gładki, asfalt jest w rzeczywistości usiany niewielkimi, szorstkimi i wystającymi nierównościami. Jego struktura, składająca się z kawałków skał, żwiru i smoły, działa na twoje opony zupełnie jak papier ścierny. Z każdym obrotem koła ostre elementy asfaltu skubią maleńkie fragmenty gumy, co nieuchronnie przyspiesza jej zużycie.

Liczy się także stan nawierzchni drogowej

Nawet drogi w dobrym stanie są bezlitosne dla opon, a co dopiero te w złym stanie! Wyboje, dziury i koleiny drogowe narażają twoje opony na wielokrotne deformacje. Kontakt z tego typu przeszkodami jest przyczyną odrywania się kawałków gumy i idącego za tym postępującego uszkodzenia klocków bieżnika.

Często pokonywane przez ciągniki małe drogi są gorzej utrzymane
Często pokonywane przez ciągniki małe drogi są gorzej utrzymane

 

2. Jeśli chcesz spowolnić zużycie gumy, ustaw odpowiednie ciśnienie

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na przedłużenie żywotności opon rolniczych jest regulacja ciśnienia. Ciśnienie w oponach rolniczych nie powinno być stałym parametrem. Należy je dostosować do różnych czynników, w tym do ilości przewożonego ładunku, prędkości jazdy i rodzaju podłoża, po którym się poruszasz.

Dlaczego warto ustawiać ciśnienie w zależności od nadanego obciążenia?

Pamiętaj, że ciśnienie powietrza w oponach kompensuje obciążenie zaczepu, co zapobiega zgnieceniu opony pod ciężarem własnym. Jeśli obciążenie będzie nadmierne w stosunku do ilości powietrza w ogumieniu, struktura opony ulegnie zbyt mocnemu odkształceniu, co może uszkodzić karkas i przyspieszyć zużycie bieżnika w trakcie pokonywania długich dystansów na drodze.

Dlaczego opłaca się zwiększać ciśnienie powietrza na czas jazdy drogą?

Kiedy ciśnienie w ogumieniu jest zbyt niskie, opona będzie się przegrzewać, szczególnie przy wyższych prędkościach. Ciepło sprawia, że guma mięknie, a tym samym staje się znacznie bardziej podatna na ścieranie, co skraca żywotność opony. Przegrzanie będzie miało również negatywny wpływ na strukturę wewnętrzną ogumienia, powodując jej naprzemienne naprężanie i kurczenie się. Dlatego też na czas jazdy drogą zalecamy mocniejsze pompowanie, które pozwala zmniejszyć zużycie opon.

 

 

3. Nie zapominaj o regularnym sprawdzaniu geometrii kół

Poprawna geometria kół jest warunkiem koniecznym do zapewnienia równomiernego i regularnego zużycia opon, co rzecz jasna optymalizuje ich żywotność.

Jak będzie wyglądać zużycie opon przy złej geometrii kół?

Geometria to inaczej ustawienie kół twojego ciągnika w stosunku do osi wzdłużnej pojazdu. Wyobraź sobie dwa idealnie równoległe tory kolejowe: chodzi o to, aby w ciągniku w ten właśnie sposób były ustawione koła i opony. Jeśli koła nie będą względem siebie równoległe, zaczną ocierać bokami o podłoże podczas jazdy, powodując tym samym przedwczesne zużycie opon w zakresie obszaru, który nie będzie idealnie zgodny z kierunkiem jazdy.
Bardzo poważny błąd geometrii kół
Bardzo poważny błąd geometrii kół

Zaniedbana geometria kół może mieć liczne konsekwencje:

  • Nierównomierne zużycie gumy: opony zużywają się szybciej na zewnętrznych lub wewnętrznych brzegach, w zależności od kąta odchylenia od osi.

  • Utrata stabilności: ciągnik może ściągać na jedną lub drugą stronę, co utrudnia jazdę i czyni ją niebezpieczną.

  • Szybsze zużycie paliwa: wadliwe ustawienie kół zwiększa opory toczenia, co skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa.

Czy są takie czynniki, które mogą zepsuć ustawienie kół w jednej osi?

  • Uderzenia: nawet niewielkie uderzenie może spowodować niewspółosiowość elementów układu kierowniczego i zmianę kąta nachylenia kół.

  • Mechanika: z czasem części układu kierowniczego zużywają się, co może prowadzić do niewspółosiowości kół.

  • Jakość ustawień: niedokładne ustawienia poczynione podczas naprawy lub wymiany opon mogą być przyczyną rozregulowania się geometrii kół.
Ręczna kontrola współosiowości kół
Ręczna kontrola współosiowości kół

Sprawdzaj kąt odchylenia kół od pionu

Chcą rzeczywiście utrzymać zużycie opon pod kontrolą, ważne jest, aby sprawdzać nie tylko samą współosiowość, ale także ewentualne odchylenie kół od pionu.

Rzecz z pozoru oczywista: koła w ciągniku powinny być ustawione wzdłuż pionu. Czasami jednak dochodzi do utraty tej pionowości, co może powodować nierównomierne zużycie opon.

Poza tym, jeżeli twój ciągnik jest wyposażony w ładowacz czołowy, to wiedz, że powinieneś zwracać szczególną uwagę na ustawienia przedniej osi, ponieważ będzie ona mocno narażona na utratę pionu przez koła. Potrzeba jej zatem będzie częstych kontroli.

Dopasowanie do siebie wymiarów opon da ci dobrą synchronizację kół

W przypadku ciągnika z nierównomiernym napędem na cztery koła dobór odpowiednich wymiarów opon ma kluczowe znaczenie. Prawidłowa synchronizacja kół pozwala na uzyskanie równej proporcji obrotów między przednimi i tylnymi kołami. Dlatego też uznaje się ją za ważny parametr, mający znaczenie dla optymalizacji pracy obu osi ciągnika i zmniejszenia zużycia ogumienia.

W praktyce niezauważony w porę brak synchronizacji kół może z czasem doprowadzić do przedwczesnego zużycia opon na przedniej lub tylnej osi.

 

 

4. Chcąc spowolnić zużycie opon, powinieneś ograniczać prędkość jazdy

Szybka jazda drogą niesie za sobą szkodliwe konsekwencje dla twoich opon. Wiesz zapewne, że wraz ze wzrostem prędkości jazdy zwiększa się szybkość ślizgu ogumienia po podłożu, co prowadzi do większego tarcia stykających się powierzchni, a za tym do nagrzewania i zużycia gumy. Z tego właśnie powodu zalecamy wszystkim rolnikom zmniejszanie prędkości jazdy.

Nigdy nie przekraczaj wartości z indeksu prędkości opony

Każda opona ciągnikowa ma podany na ścianie bocznej indeks prędkości. Wartość ta odpowiada maksymalnej prędkości, z jaką można bezpiecznie jechać z danym obciążeniem i przy nominalnym ciśnieniu powietrza określonym przez producenta (jeśli chcesz upewnić się, jakie ciśnienie powietrza powinieneś ustawić, skontaktuj się ze sprzedawcą opony). Wyjście poza limit podany w indeksie prędkości grozi o wiele szybszym zużyciem, a nawet uszkodzeniem sprzętu.

Z jakiego powodu limit prędkości opony jest tak ważny?

  • Jest to graniczna wartość wytrzymałości materiałów opony, określona przez producenta dla tego modelu opony.

  • Jeśli przekroczysz ten limit, opona znacznie się nagrzeje. Nadmiar ciepła osłabia gumę i jest w stanie powodować jej przedwczesne zużycie.

Spokojna, płynna jazda jest najkorzystniejsza dla ogumienia

Jeśli zadbałeś już o przestrzeganie indeksu prędkości, wiedz także, że płynny styl jazdy będzie dodatkowym sprzymierzeńcem twoich opon. Jadąc ciągnikiem, warto unikać gwałtownego przyspieszania, ostrego hamowania i szybkich zakrętów, bowiem takie zachowania na drodze nadwyrężają gumę i przyspieszają jej zużycie.

Dlaczego płynna jazda ma znaczenie?

  • Mniejsze nadwyrężenie: spokojna jazda redukuje ilość i jakość sił działających na opony, zmniejszając ryzyko ich deformacji i przedwczesnego zużycia.

  • Lepsza przyczepność: powolna jazda pomaga oponom lepiej trzymać się podłoża, co poprawia stabilność i skuteczność hamowania ciągnika.

  • Oszczędność paliwa: płynna jazda pomaga zmniejszyć zużycie paliwa.

 

W celu ograniczenia zużycia opon rolniczych należy zwolnić prędkość jazdy
W celu ograniczenia zużycia opon rolniczych należy zwolnić prędkość jazdy

 

5. Aby jeszcze lepiej chronić opony, zmniejszaj obciążenie zaczepu

Nacisk na twoje opony rolnicze wywierany przez zadane im obciążenie jest kluczowym czynnikiem decydującym o zużyciu ogumienia. Nie masz chyba w tej kwestii złudzeń: przeciążenie powoduje nieodwracalne uszkodzenia i skraca żywotność ogumienia.

Zmniejszenie obciążenia spowolni tempo zużycia opon rolniczych
Zmniejszenie obciążenia spowolni tempo zużycia opon rolniczych

Nie przeciążaj opon

Każdy typ ogumienia nadaje się do przenoszenia określonego maksymalnego obciążenia, wskazanego przez indeks nośności na ścianie bocznej. W tej sprawie naprawdę nie ma żartów, ponieważ przekroczenie limitu nośności opony może spowodować:

  • Odkształcenie karkasu: osnowa opony, jej wewnętrzna struktura, została zaprojektowana tak, aby wytrzymać określone ciśnienie. Nadmierne przeciążenie może trwale zdeformować karkas, osłabiając go i zwiększając ryzyko uszkodzenia.

  • Szybsze zużycie bieżnika: gdy opona jest obciążona ponad swoje możliwości, bieżnik ulega zbyt szybkiemu ścieraniu. Jego klocki zużywają się wtedy o wiele szybciej, co z kolei wpływa na pogorszenie przyczepności i zdolności trakcyjnych pojazdu.

  • Wzrost oporów toczenia: przeciążenie zwiększa powierzchnię styku opony z podłożem, co zwiększa opory toczenia, a tym samym zużycie paliwa.

  • Obniżenie siły hamowania: jeśli jadąc z przeciążonymi oponami będziesz zmuszony nagle zatrzymać pojazd, cały ciężar zaczepu zostanie w jednym ułamku sekundy przeniesiony na przednią oś, która w takiej sytuacji zapewne oderwie się od podłoża. Może to spowodować nagłe i brutalne zniszczenie gumy lub nawet groźny wypadek.

Pomyśl o dobrym rozkładzie ciężaru

W miarę wyrównany rozkład obciążenia na obie osie ciągnika jest warunkiem koniecznym skutecznej ochrony opon. Jeśli ciężar ładunku skoncentruje się tylko na jednej osi, druga pozostanie odciążona, co spowoduje słabe trzymanie się drogi. Poza tym przeciążona oś nieuchronnie ulegnie przedwczesnemu zużyciu.

  • Dostosuj pozycję narzędzi: zamontuj narzędzia tak, aby zrównoważyć obciążenie między przodem a tyłem ciągnika.

  • Skompensuj nierównowagę balastem, aby uzyskać zbliżone obciążenie dla wszystkich opon.

  • W miarę możliwości używaj przyczepy wieloosiowej, która umożliwi ci równomierne rozłożenie ładunku na wszystkie osie zaczepu. Ten zabieg pozwoli ci uniknąć przeciążenia tyłu ciągnika.

 

 

6. W walce ze zużyciem ogumienia na drodze liczy się także jakość opon

Jeśli chciałbyś ze spokojem czerpać korzyści z długiej żywotności ogumienia, szczególnie w przypadku częstego użytkowania na drodze, to właśnie znalazłeś coś dla siebie: opona Maxi Traction firmy Firestone oferuje znaczące korzyści pod względem trwałości i komfortu jazdy na drodze.

Zalety ogumienia Maxi Traction na drodze

Opona Maxi Traction została stworzona specjalnie po to, aby połączyć w jedno dobrą trakcję na polu oraz doskonałe zachowanie gumy na drodze.

Poniżej znajdziesz główne zalety tego modelu, predysponujące go do użytku drogowego:

  • Wysokiej jakości mieszanka gumowa: guma używana do produkcji opon Maxi Traction została specjalnie opracowana po to, aby była odporna na ścieranie i ciepło generowane podczas częstego użytkowania pojazdu na drodze. A odporność ogumienia na zużycie oznacza rzecz jasna jego przedłużoną żywotność.

  • Wytrzymały karkas: karkas opony Maxi Traction został zaprojektowany z myślą o sprostaniu ciężkim ładunkom i przeciążeniom występujących w transporcie drogowym. Zapewnia on optymalną stabilność ciągnika pod obciążeniem, poprawiając tym samym bezpieczeństwo pracy rolnika.

  • Dopracowana konstrukcja klocków bieżnika: w oponach Maxi Traction zostały one pomyślane tak, aby zapewnić oponie doskonałą przyczepność na drodze, jednocześnie redukując wibracje i hałas. Połączenie wytrzymałego karkasu, wysokiej jakości gumy i zoptymalizowanej konstrukcji kolców zdecydowanie poprawi twój komfort jazdy.
Opony Firestone Maxi Traction są wysoce odporne na zużycie na drodze
Opony Firestone Maxi Traction są wysoce odporne na zużycie na drodze

PODSUMOWANIE

Częste przejazdy drogami powodują przedwczesne niszczenie się opon ciągników ze względu na ścieralność asfaltu. Aby przedłużyć ich żywotność, należy podjąć szereg działań, takich jak dostosowanie ciśnienia w oponach do obciążenia, regularne sprawdzanie geometrii kół, zmniejszenie prędkości na drodze i preferowanie płynnej jazdy. Co więcej, wybór opon specjalnie zaprojektowanych do użytku mieszanego, takich jak opony Maxi Traction firmy Firestone, zapewni ci jeszcze lepszą odporność na zużycie i optymalną przyczepność na drodze.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:

Jak wykryć anormalne zużycie opon ciągnika

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Zużycie opon

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ