BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
Warszawa 02-676
Polska
Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 26 września 2024
Zapewne zdajesz sobie sprawę, że asfaltowa nawierzchnia drogi, która jest znacznie bardziej twarda niż ziemia, działa jak papier ścierny na opony rolnicze, znacznie skracając ich żywotność. Wiemy też, że częste korzystanie z ciągnika na drodze stało się dla wielu rolników koniecznością ze względu na coraz dłuższe odległości między poszczególnymi polami.
Pomimo to opony ciągnikowe nie są z zasady przeznaczone do intensywnego użytkowania na drogach. Asfaltowa nawierzchnia, która jest znacznie bardziej ścierna niż gleba, przyspiesza zużycie opon, przez co zwiększa się częstotliwość ich wymiany i związane z tym koszty. Jednak dla tych rolników, którzy są zmuszeni wykonywać częste przejazdy, istnieją skuteczne rozwiązania pozwalające na zmniejszenie zużycia i poczynienie sporych oszczędności.
Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych porad na temat tego, jak optymalizować wykorzystanie opon rolniczych na drodze. Niezależnie od tego, czy wybierzesz specjalny model opon, czy też zastosujesz odpowiednie praktyki w zakresie serwisowania, konserwacji i jazdy, powinieneś wiedzieć, że istnieją skuteczne sposoby na wydłużenie żywotności opon. Dzięki nim będziesz w stanie łatwo obniżyć koszty eksploatacji ciągnika, jednocześnie chroniąc sprzęt.
Czy masz wrażenie, że opony twojego ciągnika zużywają się szybciej, kiedy sporo jeździsz drogami? Wcale ci się to nie wydaje, ponieważ większa ścieralność ogumienia rolniczego na drodze to nic innego jak fakt! Asfalt jest najgorszym wrogiem twoich opon ciągnikowych.
Mimo, iż na pierwszy rzut oka wydaje się gładki, asfalt jest w rzeczywistości usiany niewielkimi, szorstkimi i wystającymi nierównościami. Jego struktura, składająca się z kawałków skał, żwiru i smoły, działa na twoje opony zupełnie jak papier ścierny. Z każdym obrotem koła ostre elementy asfaltu skubią maleńkie fragmenty gumy, co nieuchronnie przyspiesza jej zużycie.
Nawet drogi w dobrym stanie są bezlitosne dla opon, a co dopiero te w złym stanie! Wyboje, dziury i koleiny drogowe narażają twoje opony na wielokrotne deformacje. Kontakt z tego typu przeszkodami jest przyczyną odrywania się kawałków gumy i idącego za tym postępującego uszkodzenia klocków bieżnika.
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na przedłużenie żywotności opon rolniczych jest regulacja ciśnienia. Ciśnienie w oponach rolniczych nie powinno być stałym parametrem. Należy je dostosować do różnych czynników, w tym do ilości przewożonego ładunku, prędkości jazdy i rodzaju podłoża, po którym się poruszasz.
Pamiętaj, że ciśnienie powietrza w oponach kompensuje obciążenie zaczepu, co zapobiega zgnieceniu opony pod ciężarem własnym. Jeśli obciążenie będzie nadmierne w stosunku do ilości powietrza w ogumieniu, struktura opony ulegnie zbyt mocnemu odkształceniu, co może uszkodzić karkas i przyspieszyć zużycie bieżnika w trakcie pokonywania długich dystansów na drodze.
Kiedy ciśnienie w ogumieniu jest zbyt niskie, opona będzie się przegrzewać, szczególnie przy wyższych prędkościach. Ciepło sprawia, że guma mięknie, a tym samym staje się znacznie bardziej podatna na ścieranie, co skraca żywotność opony. Przegrzanie będzie miało również negatywny wpływ na strukturę wewnętrzną ogumienia, powodując jej naprzemienne naprężanie i kurczenie się. Dlatego też na czas jazdy drogą zalecamy mocniejsze pompowanie, które pozwala zmniejszyć zużycie opon.
Poprawna geometria kół jest warunkiem koniecznym do zapewnienia równomiernego i regularnego zużycia opon, co rzecz jasna optymalizuje ich żywotność.
Chcą rzeczywiście utrzymać zużycie opon pod kontrolą, ważne jest, aby sprawdzać nie tylko samą współosiowość, ale także ewentualne odchylenie kół od pionu.
Rzecz z pozoru oczywista: koła w ciągniku powinny być ustawione wzdłuż pionu. Czasami jednak dochodzi do utraty tej pionowości, co może powodować nierównomierne zużycie opon.
Poza tym, jeżeli twój ciągnik jest wyposażony w ładowacz czołowy, to wiedz, że powinieneś zwracać szczególną uwagę na ustawienia przedniej osi, ponieważ będzie ona mocno narażona na utratę pionu przez koła. Potrzeba jej zatem będzie częstych kontroli.
W przypadku ciągnika z nierównomiernym napędem na cztery koła dobór odpowiednich wymiarów opon ma kluczowe znaczenie. Prawidłowa synchronizacja kół pozwala na uzyskanie równej proporcji obrotów między przednimi i tylnymi kołami. Dlatego też uznaje się ją za ważny parametr, mający znaczenie dla optymalizacji pracy obu osi ciągnika i zmniejszenia zużycia ogumienia.
W praktyce niezauważony w porę brak synchronizacji kół może z czasem doprowadzić do przedwczesnego zużycia opon na przedniej lub tylnej osi.
Szybka jazda drogą niesie za sobą szkodliwe konsekwencje dla twoich opon. Wiesz zapewne, że wraz ze wzrostem prędkości jazdy zwiększa się szybkość ślizgu ogumienia po podłożu, co prowadzi do większego tarcia stykających się powierzchni, a za tym do nagrzewania i zużycia gumy. Z tego właśnie powodu zalecamy wszystkim rolnikom zmniejszanie prędkości jazdy.
Każda opona ciągnikowa ma podany na ścianie bocznej indeks prędkości. Wartość ta odpowiada maksymalnej prędkości, z jaką można bezpiecznie jechać z danym obciążeniem i przy nominalnym ciśnieniu powietrza określonym przez producenta (jeśli chcesz upewnić się, jakie ciśnienie powietrza powinieneś ustawić, skontaktuj się ze sprzedawcą opony). Wyjście poza limit podany w indeksie prędkości grozi o wiele szybszym zużyciem, a nawet uszkodzeniem sprzętu.
Jeśli zadbałeś już o przestrzeganie indeksu prędkości, wiedz także, że płynny styl jazdy będzie dodatkowym sprzymierzeńcem twoich opon. Jadąc ciągnikiem, warto unikać gwałtownego przyspieszania, ostrego hamowania i szybkich zakrętów, bowiem takie zachowania na drodze nadwyrężają gumę i przyspieszają jej zużycie.
Nacisk na twoje opony rolnicze wywierany przez zadane im obciążenie jest kluczowym czynnikiem decydującym o zużyciu ogumienia. Nie masz chyba w tej kwestii złudzeń: przeciążenie powoduje nieodwracalne uszkodzenia i skraca żywotność ogumienia.
W miarę wyrównany rozkład obciążenia na obie osie ciągnika jest warunkiem koniecznym skutecznej ochrony opon. Jeśli ciężar ładunku skoncentruje się tylko na jednej osi, druga pozostanie odciążona, co spowoduje słabe trzymanie się drogi. Poza tym przeciążona oś nieuchronnie ulegnie przedwczesnemu zużyciu.
Jeśli chciałbyś ze spokojem czerpać korzyści z długiej żywotności ogumienia, szczególnie w przypadku częstego użytkowania na drodze, to właśnie znalazłeś coś dla siebie: opona Maxi Traction firmy Firestone oferuje znaczące korzyści pod względem trwałości i komfortu jazdy na drodze.
Opona Maxi Traction została stworzona specjalnie po to, aby połączyć w jedno dobrą trakcję na polu oraz doskonałe zachowanie gumy na drodze.
Częste przejazdy drogami powodują przedwczesne niszczenie się opon ciągników ze względu na ścieralność asfaltu. Aby przedłużyć ich żywotność, należy podjąć szereg działań, takich jak dostosowanie ciśnienia w oponach do obciążenia, regularne sprawdzanie geometrii kół, zmniejszenie prędkości na drodze i preferowanie płynnej jazdy. Co więcej, wybór opon specjalnie zaprojektowanych do użytku mieszanego, takich jak opony Maxi Traction firmy Firestone, zapewni ci jeszcze lepszą odporność na zużycie i optymalną przyczepność na drodze.
Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
Odkryj naszą szeroką gamę opon rolniczych. Oferujemy opony o wysokich osiągach, które spełnią wszystkie Twoje potrzeby.
W jaki sposób spowolnić tempo zużycia opon rolniczych na drodze?
CZYTAJ WIĘCEJJakie ogumienie wybrać do kombajnu ziemniaczanego?
CZYTAJ WIĘCEJOpony extra load: umożliwią zwiększenie obciążenia w gospodarstwach mieszanych
CZYTAJ WIĘCEJ