BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
Warszawa 02-676
Polska
Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 29 maja 2025
Zakupiłeś ciągnik o dużej mocy, ponieważ jesteś przekonany, że dobre parametry silnika wystarczą, aby zagwarantować sobie wydajność i szybkość pracy. Jednak mimo to zauważyłeś już nie raz, że ciągnik ma trudności z efektywnym przenoszeniem energii silnika na podłoże. Dlaczego zatem pomimo tak doskonałych osiągów maszyny dochodzi do spadku wydajności pracy? Powód jest prosty: sama moc nie wystarczy, aby zapewnić ciągnikowi optymalną trakcję w terenie. Tak naprawdę ważną rolę odgrywa często niedoceniany element, jakim jest opona.
Ogumienie to nie tylko prosty element wyposażenia maszyn rolniczych, jest ono przede wszystkim czynnym pośrednikiem między pojazdem a podłożem. To opona przekształca energię silnika w rzeczywistą siłę trakcyjną. W związku z tym, stosując nieodpowiednie ogumienie, nie wykorzystasz w pełni potencjału twojego ciągnika.
Chcąc skutecznie poprawić zdolność trakcyjną danej maszyny rolniczej, koniecznie zwróć uwagę na właściwości zamontowanych na niej opon. Rozmiar dostosowany do obciążenia, innowacyjna technologia wykonania, zoptymalizowane ciśnienie i odpowiedni profil bieżnika będą w tej kwestii ogromnymi plusami, maksymalizującymi trakcję.
Z poniższego artykułu dowiesz się, jak zwiększyć wydajność swojej pracy, po prostu lepiej dobierając opony. Nasze praktyczne porady pozwolą Ci obrać skuteczną strategię wyboru ogumienia, dzięki której zoptymalizujesz osiągi twojego ciągnika.
Wybór typu opon rolniczych ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji trakcji i wydajności pracy na roli. Nie chodzi tu tylko o wymiary, ale także o konstrukcję bieżnika, kształt jego klocków i technologię wykonania ogumienia.
Klocki bieżnika pozwalają oponom przylegać do podłoża i ograniczają poślizg, który powoduje utratę przyczepności. Zatem ich konstrukcja i kąt ich położenia względem osi koła odgrywają fundamentalną rolę w zdolności trakcyjnej ciągnika.
Klocki bieżnika o zoptymalizowanej konstrukcji, jak na przykład klocki Dual Angle, posiadają wielowymiarowe kąty:
Niezwykle ważne jest, aby wybierać opony rolnicze nowej generacji, które mają profil bieżnika z zakrzywionymi lub wielokątnymi klockami.
Zostały one zaprojektowane tak, aby zapewnić idealny kompromis między jak największą zdolnością do usuwania błota a optymalną siłą uciągu. Słaba zdolność do samooczyszczania się z błota, często występująca w tanich oponach o źle ustawionych klockach bieżnika, powoduje nadmierne poślizgi.
Skutkuje to spowolnieniem prac z powodu poślizgu opon oraz nadmiernym zużyciem paliwa, szybszym zużyciem ogumienia i powstawaniem kolein na polach.
Ilość klocków bieżnika umieszczonych na powierzchni opony ma podstawowe znaczenie dla jakości trakcji. Musi być wystarczająca, aby zwiększyć liczbę punktów styku z podłożem, zapewniając w ten sposób pojazdowi lepszą przyczepność, ale nie może być też zbyt duża.
Z kolei odpowiedni rozstaw klocków i ich specyficzne ułożenie zapewniają płynne toczenie opony po podłożu, gwarantując tym samym optymalną trakcję i sprzyjając skutecznemu samooczyszczaniu się ogumienia z błota.
Zapobiega to osadzaniu się grudek ziemi na bieżniku, co przekłada się na dobrą, stabilną wydajność pracy, nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Klocki bieżnika są wprawdzie niezwykle istotne, jednak warto spojrzeć na tę kwestię całościowo i pamiętać, że decydujące znaczenie dla siły trakcji ma globalna jakość bieżnika.
W dobrych oponach jego specjalna konstrukcja ma na celu maksymalizację powierzchni styku ogumienia z podłożem.
Natomiast większa powierzchnia styku oznacza lepsze rozłożenie obciążenia, a co za tym idzie, skuteczniejszą zdolność przenoszenia momentu obrotowego silnika na podłoże.
Ponadto z zakresie trakcji ważną rolę odgrywa również ogólna konstrukcja karkasu. Wewnętrzna struktura powinna zawierać warstwy stabilizujące tuż pod bieżnikiem, aby poprawić zwrotność koła, co jest niezbędne do utrzymania skutecznej trakcji na polu w warunkach roboczych, ale także podczas jazdy po drogach.
Innymi słowy, ciągnik wyposażony w odpowiednie ogumienie będzie zapewniać bezpieczne, stabilne i komfortowe prowadzenie na drodze bez uszczerbku dla wydajności pracy na polu.
Technologia opon odgrywa kluczową rolę w optymalizacji trakcji każdego ciągnika. Postęp techniczny oferuje rozwiązania, takie jak opony z technologią IF, które mogą radykalnie zmienić wydajność maszyny.
Opony IF (Improved Flexion) stanowią znaczący postęp w zakresie możliwości eksploatacji ciągnika. Ich innowacyjna konstrukcja zapewnia o 20% większą nośność (przy tych samych wymiarach) w porównaniu ze standardowymi oponami przy takim samym ciśnieniu. Dodatkowo umożliwiają one pracę przy niższym ciśnieniu przy takim samym obciążeniu, co stanowi ogromną zaletę.
Przekłada się to bezpośrednio na poprawę trakcji i zmniejszenie poślizgu. Dzięki wydłużeniu i poszerzeniu śladu opony IF zapewniają lepszy rozkład obciążenia, co pozwala zoptymalizować kontakt między klockami bieżnika a podłożem. Wiedz jednak, że aby skutecznie poprawić trakcję, konieczne jest wyposażenie zarówno przedniej, jak i tylnej osi ciągnika w opony wykonane w tej samej technologii. Harmonijne współdziałanie opon przednich i tylnych gwarantuje zrównoważone przenoszenie mocy i lepszą przyczepność maszyny.
Dzięki zastosowaniu technologii IF i możliwości pracy ze zmniejszonym ciśnieniem powietrza w tego typu oponach więcej klocków bieżnika może pracować jednocześnie. Nie musisz już martwić się o ubicie gleby, ponieważ dłuższy i szerszy ślad takiej opony zapewnia lepsze rozłożenie obciążenia. Równomiernie rozłożony na glebie nacisk ciężaru zaczepu pozwala na przeniesienie na nią momentu obrotowego po linii bliskiej poziomowi, co zapewnia ci o wiele lepszą przyczepność do podłoża.
Różnica wynosi 0,2 bara, co pozwala wydłużyć ślad opony na podłożu i poprawić trakcję.
Tutaj różnica jest jeszcze bardziej znacząca, wynosi bowiem 0,3 bara, co pozwala poprawić trakcję.
Powyższe przykłady bezsprzecznie pokazują, w jaki sposób technologia IF pozwala oponie pracować przy niższym ciśnieniu i jednocześnie wytrzymywać duże obciążenia.
Jest to znacząca zaleta opon IF, która umożliwi ci zoptymalizowanie siły trakcji przy jednoczesnej ochronie gleby.
Podczas użytkowania ciągników o dużej mocy z ciężkimi narzędziami na rozległych polach optymalizacja trakcji i ochrona gleby stają się kwestiami o kluczowym znaczeniu.
Standardowe opony szybko osiągają swoje granice pod względem tolerancji ciśnienia i zbyt mocno ubijają glebę. Pamiętaj, że w takich sytuacjach bardzo skutecznym rozwiązaniem będzie zastosowanie opon bliźniaczych.
Zastosowanie opon bliźniaczych ma kilka istotnych zalet:
opony bliźniacze są idealnym rozwiązaniem zapewniającym poprawę trakcji, a ponadto pozwalają zaoszczędzić cenny czas na polu. Zużycie paliwa spada, gleba jest lepiej chroniona, a ogólna wydajność pracy poprawia się, i to niezależnie od warunków pogodowych.
Pamiętaj, że aby jak najlepiej wykorzystać parę opon bliźniaczych, należy wziąć pod uwagę stopień ich zużycia. Zaleca się montaż opon o większym stopniu zużycia na zewnątrz w celu ograniczenia obciążeń mechanicznych.
Chcesz zwiększyć wydajność twojego ciągnika?
Opona MAXI TRACTION IF firmy Firestone stanowi kompleksowe i wszechstronne rozwiązanie. Zawiera kluczowe innowacje, które optymalizują przyczepność, chronią glebę i zwiększają rentowność twojego gospodarstwa.
Nasza opona z najwyższej półki wykorzystuje technologię IF, umożliwiającą pracę przy bardzo niskim ciśnieniu, nawet do 0,8 bara. W tym modelu więcej klocków bieżnika styka się jednocześnie z podłożem, co zwiększa zdolności trakcyjne koła.
Ponadto z oponą Maxi Traction można przewozić duże ładunki bez konieczności nadmiernego pompowania, co pozwala uniknąć ubijania gleby.
Konstrukcja tego ogumienia zapewnia większą nośność niż w przypadku standardowych opon, a tym samym większą elastyczność podczas pracy.
Bieżnik w tej oponie został opracowany z myślą o trakcji i wyposażony w klocki Dual Angle o specjalnej konstrukcji zwiększającej powierzchnię styku opony z podłożem.
To inteligentne rozwiązanie nie tylko optymalizuje siłę trakcyjną ciągnika, ale także sprzyja skutecznemu samooczyszczaniu bieżnika.
Solidny karkas i elastyczne ściany boczne opony MAXI TRACTION IF zostały stworzone w celu optymalizacji trakcji i lepszej amortyzacji wstrząsów. Rezultat: większy komfort jazdy i dłuższa żywotność opony.
Jeśli chcesz zmaksymalizować trakcję twojego ciągnika, pamiętaj, że nie zależy ona wyłącznie od mocy silnika.
Odpowiednie ogumienie, zastosowanie innowacyjnych technologii, takich jak IF, oraz opcja łączenia opon w pary to nieocenione sposoby optymalizacji trakcji. Wzięcie pod uwagę tych aspektów pozwoli ci zaoszczędzić czas, zmniejszyć zużycie paliwa i ochronić glebę.
Aby mieć pewność, że wybierasz oponę najlepiej dostosowaną do twojego gospodarstwa, skontaktuj się z ekspertem lub skorzystaj z internetowego narzędzia doboru opon Firestone.
Dzięki Firestone masz gwarancję, że Twoje opony ciągnikowe przynoszą rzeczywiste korzyści, oraz że wybierając naszą markę, będziesz mógł pracować bez obaw.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
Odkryj naszą szeroką gamę opon rolniczych. Oferujemy opony o wysokich osiągach, które spełnią wszystkie Twoje potrzeby.
Dzięki dobrym oponom rolniczym uzyskasz większą siłę trakcji
CZYTAJ WIĘCEJ13 zasad bezpieczeństwa dla czynności związanych z oponami rolniczymi
CZYTAJ WIĘCEJPorównanie standardowej wąskiej opony z wąską oponą ze stalowym opasaniem
CZYTAJ WIĘCEJ