;
Ładowacz czołowy ma bezpośredni wpływ na zużycie przednich opon

Jak ładowacz czołowy wpływa na ogumienie?

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 21 października 2024

Zamontowanie ładowacza czołowego w ciągniku nie pozostaje bez wpływu na opony. Podczas przenoszenia i transportu ciężkich ładunków, a także w trakcie manewrowania na twardym podłożu, przednie opony twojego ciągnika poddawane są działaniu sił, które mogą prowadzić do ich przedwczesnego zużycia, a nawet nieodwracalnych deformacji na poziomie ogumienia.
Każdy rodzaj pracy wywiera na opony inny, charakterystyczny rodzaj nacisku. Dlatego też warto mieć na uwadze fakt, że bez odpowiedniej regulacji ciśnienia powtarzalne naciski wywierane na dane miejsce na oponie znacznie skracają jej żywotność. W takim razie w jaki sposób można uchronić się przed zbyt częstą wymianą przednich opon? Jakie ustawienia pozwolą ci przedłużyć żywotność sprzętu pomimo intensywnego użytkowania ładowacza czołowego?

W poniższym artykule zamieściliśmy przydatne wskazówki, a także opisaliśmy najlepsze praktyki i rozwiązania techniczne, pozwalające polepszyć warunki pracy z ładowaczem czołowym. Poświęcając zaledwie kilka minut na lekturę, dowiesz się, jak pomimo intensywnego użytkowania opon w obejściu skutecznie je chronić:

1. Czy pracując z ładowaczem czołowym szybciej zużyjesz przednie opony?

Ładowacz czołowy to wszechstronne narzędzie, jakże niezbędne w wielu gospodarstwach. Częsta praca z ładowaczem może jednak mieć znaczący wpływ na skrócenie żywotności opon twojego ciągnika. Siły wywierane na przednie opony podczas podnoszenia i przenoszenia ładunków są naprawdę duże i mogą być bezpośrednią przyczyną przedwczesnego zużycia ogumienia.

Silne obciążenie przednich opon podczas podnoszenia ładunku
Silne obciążenie przednich opon podczas podnoszenia ładunku

Dlaczego praca z ładowaczem czołowym sprawia, że przednie opony szybciej się zużywają?

Podczas pracy z ładowaczem zużycie gumy będzie szybsze na przednich oponach ze względu na nacisk wywierany przez to narzędzie na cały przód pojazdu. Dzieje się tak dlatego, że ciężar ładunku w połączeniu z ciężarem samego narzędzia wywiera znaczny nacisk na przednią oś.

Jest to tak zwane cykliczne obciążenie, które w połączeniu z ruchem maszyny potrzebnym do załadunku i rozładunku, jest przyczyną ogromnych wahań masy zaczepu. Rezultatem są częste odkształcenia opon, czasami przekraczające możliwości przewidziane przez producenta ogumienia.

Przeniesienie ciężaru na przednią oś ciągnika
Przeniesienie ciężaru na przednią oś ciągnika

Konsekwencje powtarzających się stale przeciążeń

  • Nacisk wywierany na opony przez ciężar ładowacza powoduje ugięcie ich ścian bocznych. Jeśli do tego rodzaju sytuacji będzie dochodzić zbyt często, ściany boczne zostaną nadmiernie rozciągnięte, co doprowadzi do trwałej deformacji ogumienia. Tego rodzaju odkształcenia osłabiają wewnętrzną strukturę opony i czynią ją bardziej podatną na uderzenia i odkształcenia.

  • Szybsze zużycie: powtarzające się przeciążenia przyspieszają zużycie bieżnika. A ponieważ ciśnienie nie zawsze może zostać dopasowane do poziomu obciążenia, opony zużywają się szybciej i przez to muszą być częściej wymieniane.

  • Większe ryzyko przebicia opony: powtarzające się na twardym podłożu manewry w połączeniu z przeciążeniem spowodowanym przez masę ładunku i narzędzia zwiększają ryzyko przebicia lub przecięcia opony, a także deformacji klocków bieżnika.

  • Podczas użytkowania ładowacza także elementy mechaniczne osi przedniej są narażone na wiele przeciążeń. Dlatego ważne jest, aby upewnić się, że sworznie i łożyska pozostają w dobrym stanie i regularnie sprawdzać ustawienie osi przedniej. Domyślasz się zapewne, że jeśli te elementy mechaniczne zostaną uszkodzone, będzie to miało duży wpływ na skrócenie żywotności ogumienia.

Jakiego rodzaju prace prowokują najszybsze zużycie przednich opon?

  • Intensywna praca w obejściu: powtarzające się na twardym podłożu manewry, w tym praca na terenie obejścia lub w budynkach inwentarskich, wystawiają opony na ciężką próbę. Pamiętaj, że uderzenia, siły tarcia i odkształcenia osłabiają wewnętrzną strukturę opony.

  • Praca na twardym, ściernym podłożu: żwir lub ubita ziemia działają na opony jak papier ścierny. Nawet niewielkie nacięcia w takich warunkach szybko zetrą bieżnik.

  • Przeciążenia zwiększają ogólny nacisk wywierany na opony przez maszynę rolniczą i tym samym przyspieszają ich zużycie. Ponadto w podobnych warunkach istnieje wysokie ryzyko wpadnięcia w poślizg, co może skutkować uszkodzeniem samej struktury ogumienia.
Manewry wykonywane z ładowaczem czołowym mają ogromny wpływ na ogumienie
Manewry wykonywane z ładowaczem czołowym mają ogromny wpływ na ogumienie

 

2. Dobre praktyki, które zredukują wpływ ładowacza czołowego na opony rolnicze

Wprowadzenie w życie kilku dobrych praktyk może pomóc ci wydłużyć żywotność ogumienia oraz zmniejszyć częstotliwość i koszt wymiany opon.

Lepszy rozkład masy w celu odciążenia przednich opon

Jednym ze sposobów dbania o opony jest zrównoważenie obciążenia między przodem a tyłem ciągnika. Dodając dodatkowy ciężar z tyłu, odciążasz przednie opony. Kompensujesz wtedy bowiem nacisk wywierany na przód przez ładowacz czołowy, szczególnie podczas podnoszenia ciężkich ładunków na dużą wysokość.

Dodatkowe obciążniki z tyłu pozwolą na lepszy rozkład obciążenia
Dodatkowe obciążniki z tyłu pozwolą na lepszy rozkład obciążenia

Postaraj się dostosować ciśnienie w oponach do rodzaju wykonywanej pracy

  • Prace przeładunkowe: podczas prac z ładowaczem czołowym na twardym podłożu zalecamy zwiększenie ciśnienia w przednich oponach, ponieważ poprawia to stabilność ciągnika podczas manewrowania z ciężkimi ładunkami. Uważaj jednak, aby nie przekroczyć maksymalnego ciśnienia wskazanego na ścianie bocznej opony (zazwyczaj od 2 do 2,4 bara w zależności od podanego przez producenta indeksu nośności ogumienia).

  • Jazda drogą: podczas jazdy drogą zaleca się utrzymywanie nieco wyższego ciśnienia w celu zmniejszenia oporów toczenia i ograniczenia zużycia bieżnika.

  • Prace wykonywane w polu: w przypadku prac polowych z ładowaczem, zazwyczaj związanych z podnoszeniem, takich jak załadunek balotów słomy, zaleca się nieznaczne zmniejszenie ciśnienia dla ochrony gleby. Rzecz jasna, należy dokonać tego w granicach technologicznych posiadanej opony.
Dostosuj ciśnienie w oponach przy zmianie podłoża
Dostosuj ciśnienie w oponach przy zmianie podłoża

Przestrzegaj zalecanych zakresów ciśnienia powietrza

Niezależnie od swojej jakości, każda opona ma zakres dozwolonego ciśnienia, zalecany przez producenta. Będzie się on różnił w zależności od maksymalnego obciążenia i zadanej prędkości jazdy. Przestrzeganie zaleceń producenta ma zasadnicze znaczenie dla kompensacji obciążeń, polepszenia stabilności, zmniejszenia zużycia i zapewnienia długiej żywotności opon.

Pozostałe wskazówki na temat tego, jak dbać o opony

  • Zmniejsz prędkość jazdy, zwłaszcza jeśli jedziesz z dużym ładunkiem. Nadmierna prędkość pod obciążeniem zwiększa szybkość, z jaką opony ślizgają się po podłożu. To z kolei powoduje nieuchronnie nagrzewanie się gumy, co zmiękcza ją i czyni bardziej podatną na ścieranie.

  • Staraj się unikać gwałtownych manewrów: nagłe ruszanie i zatrzymywanie się, ostre zakręty i manewrowanie w miejscu powodują, że duże obciążenie koncentruje się na samych klockach bieżnika opony. W rezultacie będą się one odkształcać pod wpływem sił rozciągających, aż do pęknięcia.

 

3. Mocniejsze opony to dobra opcja do pracy z ładowaczem czołowym

Jeśli chcesz zoptymalizować żywotność opon i zapewnić dobrą wydajność maszyny, ważne jest, aby wybrać opony specjalnie stworzone do pracy w obejściu.

Dlaczego mocniejsze opony mogą sprawdzić się lepiej w obejściu?

To proste: wzmocnione opony oferują większą wytrzymałość dzięki mocniejszej strukturze wewnętrznej. Oznacza to, że mogą znosić większe obciążenia i wyższe ciśnienie bez ryzyka deformacji. Oto, na co powinieneś zwrócić uwagę podczas wyposażania swojego ciągnika w dobre ogumienie:

  • Mocniejszy karkas: karkas to ta część opony, na której skupia się obciążenie. Wzmocniony karkas składa się z większej ilości warstw i materiałów o wysokiej wytrzymałości, zapewniając oponie lepszą sztywność i dłuższą trwałość. Wzmocnione opony lepiej znoszą wstrząsy i uderzenia, co zmniejsza ryzyko uszkodzeń.

  • Zdolność do pracy z wysokim ciśnieniem: wzmocnione opony mogą wytrzymać wyższe ciśnienia bez obawy o deformację czy uszkodzenie. Dzięki temu optymalizuje się stabilność maszyny, zwłaszcza podczas manewrowania z dużymi obciążeniami lub przy znacznym przeniesieniu obciążenia.

  • Zwiększona odporność na zużycie: opony z najwyższej półki zostały stworzone z takich materiałów, które są bardziej odporne na ścieranie, dzięki czemu wytrzymują dłużej, nawet w trudnych warunkach pracy. To opony, które są o wiele trwalsze, co radykalnie zmniejsza koszty wymiany ogumienia.
Firma Firestone opracowała karkas o wyjątkowych właściwościach
Firma Firestone opracowała karkas o wyjątkowych właściwościach

 

4. Modele Performer 85, Performer 70 i R4000: opony o zwiększonej nośności, idealne do ładowarek czołowych

Firestone opracował gamę opon o zwiększonej nośności, zaprojektowanych z myślą o intensywnym użytkowaniu przy pracy z ładowarkami czołowymi, oferując ci tym samym większą wszechstronność i rozwiązanie dostosowane do każdego rodzaju zadań.

Opona Performer 85 Extra Load: wszechstronność i wytrzymałość

Model Extra Load opony Firestone Performer 85 wyróżnia się wszechstronnością. Doskonale sprawdza się zarówno w polu, jak i podczas intensywnych prac przeładunkowych. Jej niezwykle odporny karkas i wysoka nośność sprawiają, że będzie twoim najlepszym sprzymierzeńcem w najtrudniejszych pracach.

  • Wszechstronność: nadaje się do szerokiego zakresu zastosowań, od pracy w polu po prace w obejściu.

  • Wytrzymałość: wzmocniony karkas zapewnia doskonałą odporność na uderzenia, a nowa gumowa mieszanka bieżnika oferuje o 20% większą odporność na zużycie niż guma poprzedniej generacji.

  • Nośność: ta opona z łatwością wytrzymuje bardzo wysokie ciśnienie (do 4 barów w przypadku modelu 280/85 R24), co pozwala jej przenosić duże obciążenia podczas pracy z ładowaczem czołowym.
Opona Performer Extra 85 oferuje ci 8 różnych wymiarów dla modelu Extra Load
ROZMIAR Performer Extra 85
Ciśnienie maks. 1,6 bara
Performer Extra 85 XL
Ciśnienie maks. 2,4 bara
NOŚNOŚĆ
EXTRA LOAD
280/85 R24 1.580 kg 1.915 kg
2.470 kg przy 4 bar
+ 21%
+ 56%
340/85 R24 2.145 kg 2.525 kg
2.915 kg przy 3,2 bar
+ 18%
+ 36%
420/85 R24 2.990 kg 3.445 kg + 15%
420/85 R28 3.160 kg 3.640 kg + 15%
460/85 R38 4.225 kg 4.875 kg + 15%
520/85 R38 5.040 kg 5.850 kg + 16%
460/85 R42 4.355 kg 5.200 kg + 19%
520/85 R42 5.365 kg 6.175 kg + 15%

 

Opona Performer 70 Extra Load: idealna do intensywnej pracy

Stworzona z myślą o najbardziej intensywnej pracy, wersja Extra Load opony Performer 70 ma wyjątkowo wytrzymały karkas. Jej zdolność do pracy z wysokim ciśnieniem powietrza sprawia, że jest to opona szczególnie nadająca się do trudnych warunków pracy.

  • Odporność: zwiększona trwałość dzięki wzmocnionemu karkasowi.

  • Trakcja: technologia klocków bieżnika Dual Angle zapewnia optymalną przyczepność na wszystkich rodzajach powierzchni, twardych i miękkich.

  • Ciśnienie powietrza: opona stworzona do pracy z wysokim ciśnieniem, co pozwala jej kompensować ciężar ładowacza czołowego.
Opona Performer Extra 70 oferuje ci 3 różne wymiary dla modelu Extra Load
ROZMIAR Performer Extra 70
Ciśnienie maks. 1,6 bara
Performer Extra 70 XL
Ciśnienie maks. 2,4 bara
NOŚNOŚĆ EXTRA LOAD
480/70 R30 3.350 kg 4.000 kg + 19%
480/70 R28 3.250 kg 3.860 kg + 19%
420/70 R24 2.470 kg 2.915 kg + 18%

 

Opona Firestone R4000 to najlepszy wybór dla wyspecjalizowanych gospodarstw

Opona Firestone R4000 została zaprojektowana specjalnie do pracy w winnicach i sadach. Jej konstrukcja umożliwia pracę na trudnym, wysoce ścieralnym lub pochyłym podłożu oraz precyzyjne wykonywanie delikatnych manewrów.

  • Trakcja: optymalna przyczepność na luźnych nawierzchniach dzięki klockom bieżnika Dual Angle.

  • Ciśnienie: to ogumienie może pracować w szerokim zakresie ciśnień, bo od 1,6 do 3,2 bara w wersji Extra Load. Jest to niesłychanym ułatwieniem w pracy z ładunkiem, wymagającej zwiększenia ciśnienia powietrza.

  • Zwrotność: nasza opona jest idealna w ciasnych przestrzeniach i na nierównym terenie.
Opona Firestone R4000 o zwiększonej nośności w wersji Extra Load
ROZMIAR R4000
Ciśnienie maks. 1,6 bara
R4000
Ciśnienie maks. 3,2 bara
NOŚNOŚ EXTRA LOAD
320/70 R20 2.095 kg 2.470 kg + 18%

 

PODSUMOWANIE

Używanie ładowacza czołowego obciąża przednie opony ciągnika. Jeśli chcesz przedłużyć ich żywotność i zapewnić dobrą wydajność roboczą twojej maszyny, powinieneś zacząć od opon. Konieczne będzie zatem podjęcie kilku działań, takich jak dostosowanie ciśnienia, zrównoważenie obciążenia lub wybór wzmocnionych opon.

Pamiętaj, że ogumienie technologiczne zaprojektowane specjalnie do ładowaczy czołowych oferuje ci większą odporność na zużycie, zwiększoną stabilność i zdolność do wytrzymywania bardzo wysokich ciśnień.

Niezależnie od tego, czy potrzebujesz opony wielozadaniowej, opony odpornej na intensywną pracę, czy też specjalistycznej opony do upraw w sadach i winnicach, gama opon Firestone Extra Load do pracy z ładowaczem czołowym oferuje ci rozwiązanie idealnie dostosowane do charakteru twojej pracy.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:

Jak wykryć NIEPRAWIDŁOWE ZUŻYCIE opon mojego ciągnika

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Technika opon rolniczych

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ