;
Solidny i trwały karkas przekłada się na wysoką jakość opony rolniczej

Jakie cechy powinien posiadać dobry karkas opon rolniczych?

Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 21 lutego 2023

W momencie zakupu opony nie da się niestety ocenić jakości karkasu, ponieważ jedynie zewnętrzna część opony jest dostępna dla oka kupującego. Wszystkie opony wyglądają wprawdzie podobnie, jednak to poziom techniczny ich struktury wewnętrznej przesądza o jakości produktu: jego elastyczności, odporności, możliwej do osiągnięcia prędkości, nośności, a także o tym, ile dana opona nam posłuży. Element, który nazywamy karkasem, pełni funkcję szkieletu opony. Może on być słaby lub całkiem solidny, i to niezależnie od widocznej gołym okiem grubości gumy. To właśnie odpowiednie połączenie warstw tekstylnych i różnorodnych elementów gumowych daje oponie wytrzymałość, ponieważ bez warstw opasania opona nie miałaby zdolności do stawiania oporu naprężeniu.

Dlatego też poniżej podsumowujemy dla ciebie najważniejsze informacje dotyczące karkasu i struktury wewnętrznej opon, o których warto pamiętać przy okazji wymiany ogumienia:

1. Karkas opony rolniczej: twój sprzymierzeniec w zakresie nośności

Jakość karkasu ma kluczowe znaczenie dla zdolności opony do utrzymania obciążenia, zapewnienia jej wytrzymałości i trwałości, a także dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa pracy.

Odpowiednią jakość karkasu osiąga się poprzez zastosowanie najwyższej jakości warstw tekstylnych i większej ilości stabilizujących warstw opasania na bieżniku, co znacząco wzmacnia jego strukturę.

Najlepiej, aby ściany boczne także były wykonane z gumy wysokiej klasy, która zwiększy poziom wytrzymałości opony, jednocześnie pozwalając jej zachować elastyczność. 

Opony rolnicze biorą na siebie spore obciążenia, pracując czasem w bardzo trudnych warunkach, dlatego ważne jest, aby zainwestować w ogumienie renomowanej marki, której opony są zbudowane na wytrzymałych karkasach. Tego typu karkas będzie absorbować uderzenia, zapobiegając nadmiernym odkształceniom i uszkodzeniom struktury opony, nawet przy dużych obciążeniach lub podczas pracy z bardzo niskim ciśnieniem.

 

Dlaczego warto wybrać karkas radialny?

Karkas radialny jest obecnie najczęściej stosowany w rolnictwie.

Zbudowany jest z wielu warstw gumy i tekstylnego opasania, ułożonych poprzecznie w stosunku do osi jezdnej koła.

Dochodzą do tego warstwy stabilizujące, które zapewniają doskonałą kontrolę kierunku jazdy.

Opona radialna jest dzięki temu bardziej wytrzymała w obszarze bieżnika. Idealnie nadaje się do pracy w polu, oferując lepszą współpracę z podłożem, dobre przenoszenie momentu obrotowego silnika, odporność na zużycie oraz na szkodliwe czynniki zewnętrzne, a także doskonałą przyczepność na drodze.

Bardziej elastyczne ściany boczne pozwalają oponie radialnej na optymalne dostosowanie się do podłoża i amortyzację wstrząsów, zapewniając ci jednocześnie maksymalny komfort jazdy.

Specjalna budowa i konstrukcja opony pozwalają jej na pogodzenie solidności i wysokiej wytrzymałości bieżnika z elastycznością ścian bocznych.

 

Przekrój poprzeczny opony o budowie radialnej
Przekrój poprzeczny opony o budowie radialnej

 

Opona radialna zapewnia również równomierny rozkład ciężaru zaczepu na podłoże dzięki swojej zdolności do spłaszczania się. Zmniejsza to rzecz jasna zagęszczenie gleby, poprawia trakcję i skutkuje odczuwalnymi oszczędnościami czasu i paliwa.

Zalety radialnych opon rolniczych:
  • Zwiększona wytrzymałość w obszarze bieżnika.
  • Lepsza współpraca z podłożem dla optymalnej trakcji.
  • Świetna amortyzacja i doskonałe trzymanie się drogi.
  • Bardziej elastyczne ściany boczne zapewniają optymalne dostosowanie się opony do podłoża i zwiększony komfort jazdy.
  • Konstrukcja radialna sprzyja bardziej równomiernemu rozkładowi obciążenia na podłożu.
  • Skuteczniejsza ochrona gleby, poprawa trakcji i oszczędność paliwa.
  • Bardzo dobra kontrola układu kierowniczego dzięki obecności licznych warstw stabilizujących karkas.
  • Lepsze przeniesienie momentu obrotowego silnika na podłoże dzięki szerszemu i dłuższemu śladowi.
  • Doskonała odporność na zużycie.

 

Karkas diagonalny: do jakich zastosowań?

Karkas diagonalny to struktura oparta na krzyżujących się warstwach tekstylnych, ułożonych po przekątnej od stopki do stopki.

Opona diagonalna jest zazwyczaj tańsza w zakupie ze względu na prostszą konstrukcję, a także na zmniejszoną elastyczność w stosunku do możliwości opon radialnych. Cechuje się ona sztywniejszym zachowaniem na drodze i większym stopniem nagrzewania się w miarę wzrostu prędkości.

Przekrój poprzeczny opony o budowie diagonalnej
Przekrój poprzeczny opony o budowie diagonalnej

 

Nacisk na glebę, wywierany przez oponę diagonalną, nie rozkłada się równomiernie. Taka sytuacja powoduje, że siła nacisku kumuluje się pośrodku bieżnika, co radykalnie zwiększa zagęszczenie gleby w stosunku do zagęszczenia powodowanego przez oponę radialną o takim samym ciśnieniu powietrza. Tak mocno skoncentrowane obciążenie może uszkodzić glebę i uprawy.

Poza tym, diagonalna konstrukcja karkasu nie pozwala na regulowanie ciśnienia w celu dopasowania się do wymagań danej pracy. Innymi słowy, jesteś zmuszony pracować ze stałym, wysokim ciśnieniem w zakresie od 1,7 bara do 2,5 bara w zależności od rozmiaru opony. Im większy będzie ten rozmiar, tym wyższe będzie musiało być stałe ciśnienie robocze (na przykład dla rozmiaru 18,4 × 34 musisz ustawić 2,5 bara).

Opona diagonalna jest zatem odpowiednia jedynie do prac w obejściu, nadając się szczególnie do ładowarek teleskopowych, które muszą być w stanie wytrzymywać duże obciążenia, takie jak częsty załadunek i rozładunek oraz wielokrotne manewrowanie na placu budowy z ciężkim ładunkiem.

Zalety diagonalnych opon rolniczych:

  • Mniejszy koszt zakupu dzięki prostszej konstrukcji.
  • Wytrzymałość wzrastająca w zależności od liczby zachodzących na siebie warstw opasania.
  • Ściany boczne tak samo mocne jak bieżnik.
  • Opony odpowiednie do pracy na twardym podłożu lub tam, gdzie wymagana jest wysoka odporność na uderzenia i skręcanie.
  • Węższa powierzchnia styku z podłożem.

 

Jaką nośność ma dany karkas?

Każdy karkas jest zaprojektowany do przenoszenia określonego maksymalnego obciążenia.

Obciążenie to można sprawdzić na podstawie wskaźnika nośności umieszczonego na ścianie bocznej opony. Nośność opony to obciążenie, którego nie wolno przekraczać przy określonej prędkości maksymalnej i nominalnym referencyjnym ciśnieniu powietrza, które z reguły wynosi 1,6 bara.

Jaką nośność ma dany karkas?

 

Przykładowy indeks nośności podany na boku opony, składający się z liczby (jako symbol obciążenia), po której następuje litera (jako symbol prędkości):

  • 171 A8: Opona pozwala na maksymalne obciążenie 6150 kg przy prędkości 40 km/h.
  • 173 D: Opona pozwala na maksymalne obciążenie 6500 kg przy prędkości 65 km/h.

Warto przy tym pamiętać, iż nośność zależy nie tyle od rodzaju karkasu, ale także od rozmiaru opony. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z konstrukcją radialną czy diagonalną, to indeks nośności na ścianie bocznej będzie dla nas źródłem informacji na temat możliwego obciążenia opony. Z reguły wynosi on od 100 do 200 i im jest wyższy, tym większa będzie nośność danego modelu.

Natomiast żeby sprawdzić maksymalny indeks nośności opony, można skorzystać z tabeli indeksów nośności dostarczonej przez producenta.

 

 

2. Sekret solidnego karkasu: dobór materiałów

Najsolidniejsze karkasy powstają dzięki zastosowaniu lepszej jakości materiałów z wykorzystaniem odpowiednich mieszanek opartych na składnikach gumowych.

Na opasanie opony składa się kilka warstw wzmocnień wykonanych z tekstylnych warstw nylonu, rayonu lub poliestru, zatopionych w gumowej mieszance. Włókna te zwiększają wytrzymałość opony przy optymalnym zachowaniu jej elastyczności. Warstwy tekstylne są integrowane z gumą w trakcie kąpieli lateksowej, która pozwala na uzyskanie opasania z idealnie przylegającymi do siebie materiałami.

Żeby wyprodukować wysokiej jakości karkas, producenci łączą ze sobą najlepszej jakości surowce pochodzące z długiego procesu badawczo-rozwojowego:

Naturalny kauczuk

Kauczuk to podstawowy element, z którego powstaje guma do produkcji opon. Otrzymywany jest z soku drzew kauczukowych w postaci lateksu, który krzepnie, tworząc kauczuk naturalny.

Posiada on wiele wyjątkowych właściwości, które są odpowiedzialne za elastyczność karkasu, jego odporność, przyczepność i czynią go nieprzepuszczalnym.

Najlepsi producenci stosują odpowiednie rodzaje kauczuku dla poszczególnych części karkasu:

  • Kauczuk na ścianki boczne: musi być jak najbardziej elastyczny, aby wytrzymać obciążenie i móc pochłaniać wstrząsy.
  • Kauczuk na bieżnik: powinien być bardzo odporny na ścieranie, aby wytrzymać tarcie o podłoże.
Porównanie kauczuku naturalnego i syntetycznego
Porównanie kauczuku naturalnego i syntetycznego

 

Kauczuk syntetyczny

Jest to syntetyczny materiał pochodzący z węglowodorów, który producenci mieszają z kauczukiem naturalnym w celu zwiększenia wytrzymałości ogumienia.

Kauczuk syntetyczny nie nadaje się do recyklingu i nie jest trwały, dlatego też jest tańszy. Występuje w większych ilościach w gumie opon klasy podstawowej.

Istnieją dwa rodzaje kauczuku syntetycznego:

  • Styren butadien: stosowany do zwiększenia odporności bieżników na ścieranie.
  • Butadien: poprawia odporność ścian bocznych na uderzenia.
Dobrze wiedzieć: ilość kauczuku naturalnego w ogólnym składzie karkasu ma duży wpływ na jakość opony. Im większa ilość kauczuku naturalnego, tym bardziej elastyczny i odporny na uderzenia będzie karkas, nawet przy pracy z niskim ciśnieniem.
Pozyskiwanie lateksu używanego do produkcji kauczuku naturalnego
Pozyskiwanie lateksu używanego do produkcji kauczuku naturalnego

Sadza

Aby uzyskać wysokiej jakości karkas, producenci dodają do kauczuków naturalnych i syntetycznych rozmaite dodatki, z czego przede wszystkim sadzę, czyli materiał powstający w wyniku spalania węglowodorów.

To on nadaje oponie czarny kolor. 

Sadza może stanowić nawet jedną trzecią składu opony. Dodatki sadzy mają wpływ na:

  • Poprawę wytrzymałości mechanicznej gumy.
  • Równomierny rozkład temperatury wewnątrz opony.
  • Ograniczenie deformacji opon.

 

Włókno nylonowe

Chcąc zwiększyć wytrzymałość karkasu, producenci wtapiają w gumę włókna tekstylne.

Włókno nylonowe należy do najlepiej integrujących się z gumą. Wzmacnia ono strukturę opony przy zachowaniu jej elastyczności, dzięki czemu karkas jest w stanie pracować przy bardzo niskim ciśnieniu, nie niszcząc się pod wpływem obciążenia.

W tanich i standardowych oponach stosuje się zazwyczaj mniej surowców, mniej warstw tekstylnych lub materiały niższej jakości, aby obniżyć koszty produkcji. Kauczuk naturalny zastępuje się w całości kauczukiem syntetycznym, a włókno nylonowe tańszą i mniej odporną bawełną. Może to prowadzić do zmniejszenia wytrzymałości i nośności karkasu. Cieńszy bieżnik opon klasy podstawowej szybciej się zużywa i może prowadzić do problemów przy dużych obciążeniach.

 

 

3. Solidny karkas jest łatwiejszy do naprawy

W przypadku niektórych drobnych uszkodzeń naprawa opon ciągnikowych może być opłacalnym rozwiązaniem.

Istnieją dwa rodzaje naprawy, na zimno i na gorąco, które nadają się do likwidowania konkretnych uszkodzeń.

Naprawa na zimno będzie skuteczna tylko w przypadku nieznacznych przebić bieżnika.

Z kolei naprawa na gorąco jest najlepszym rozwiązaniem, niwelującym duże uszkodzenia bieżnika lub ściany bocznej, ponieważ pozwala na zachowanie tekstury i elastyczności opony, nie wpływa także na jej późniejszą wydajność.

Naprawa opon ciągnikowych na gorąco
Naprawa opon ciągnikowych na gorąco

Tylko dobrej jakości karkas jest w stanie wytrzymać naprawę na gorąco bez uszczerbku. Jeśli spójność nylonu i gumy jest bez zarzutu, można interweniować w taką mieszankę na gorąco bez żadnych problemów. Dobre rozwiązania zastosowane na poziomie scalania ze sobą warstw opasania pozwalają na łatwą reparację oraz na uzyskanie naprawdę trwałych efektów naprawy.

Warto zapamiętać, aby w przypadku uszkodzenia nie pozostawiać opony bez powietrza, a zwłaszcza nie jeździć bez powietrza. Grozi to zdeformowaniem i zniszczeniem wewnętrznych warstw karkasu i może uniemożliwić naprawę, niezależnie od jakości jego konstrukcji.

 

 

4. Firestone to producent zaawansowanych technologicznie karkasów, które są szczególnie doceniane przez klientów

Jeżeli szukasz opony rolniczej z dobrze zaprojektowanym karkasem w celu zwiększenia wydajności pracy, to dobrze trafiłeś. Firma Firestone opracowała opony najwyższej klasy, które nadają się doskonale do użytku drogowego i polowego.

Flagowy model marki, opona Maxi Traction, oferuje ci jeszcze większą odporność na uderzenia dzięki strukturze wewnętrznej wykonanej z wysokiej jakości włókien nylonowych i wielu warstw naturalnej gumy pochodzącej z naszych upraw kauczuku, znajdujących się w Liberii.

Schemat struktury karkasu opony Maxi Traction
Schemat struktury karkasu opony Maxi Traction

Ta doskonale zoptymalizowana technologiczna opona przyniesie ci liczne korzyści:

  • Wytrzymały i odporny karkas radialny
  • Wysoki poziom wytrzymałości gumy uzyskany dzięki optymalnej mieszance
  • Spory procent kauczuku naturalnego w składzie mieszanki
  • Bardzo elastyczne ściany boczne
  • Duża nośność: do 30% większa niż w przypadku standardowej opony
  • Optymalna stabilność na drodze.
Karkas stworzony z myślą o trwałości

 

PODSUMOWANIE

Unikalne doświadczenie producenta, jakim jest FIRESTONE, który może pochwalić się ponad stuletnią tradycją udoskonalania opon, pozwala znaleźć idealne połączenie materiałów w celu uzyskania idealnego karkasu. Wytrzymuje on duże obciążenia bez uszczerbku, zachowując na długo swoje pierwotne właściwości.

 


Aby uzyskać więcej informacji na temat opon ciągnikowych

Dzięki Firestone masz gwarancję, że Twoje opony ciągnikowe przynoszą rzeczywiste korzyści, oraz że wybierając naszą markę, będziesz mógł pracować bez obaw.

Poznaj naszą ofertę produktów o wysokiej wydajności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Tematów: Przewodnik zakupu opon

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

DODAJ KOMENTARZ