BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
Warszawa 02-676
Polska
Napisane przez: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 16 listopada 2023
Długowieczność sprzętu rolniczego, w tym rzecz jasna opon ciągnikowych, ma kluczowe znaczenie dla rentowności każdego gospodarstwa. Przy odpowiedniej konserwacji ogumienie twojego ciągnika będzie w stanie zapewnić mu długotrwałą wydajność pracy. Dlatego też okres zimowania, niestety dość często traktowany po macoszemu, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia trwałości sprzętu. Niezależnie od tego, czy opony pozostaną na maszynie przez kilka miesięcy, czy też są będą przechowywane osobno po demontażu, powinieneś dokładnie przestrzegać specyficznych warunków ich przechowywania. Za chwilę sam przekonasz się, że kilka prostych rozwiązań może znacznie wydłużyć żywotność opon rolniczych. Pamiętaj jednak, iż mimo wszystko długotrwałe unieruchomienie opon, zwłaszcza w połączeniu ze złym przechowywaniem w okresie zimowym, może prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń.
Podczas zimy maszyny rolnicze pozostają w bezruchu przez kilka miesięcy. Jednakże opony w tych maszynach nie są za bardzo przystosowane do bezruchu. Dlatego też warto prawidłowo przechowywać opony rolnicze, przestrzegając tych kilku prostych zasad:
Jedną z najważniejszych rzeczy, o której nie wolno nam zapomnieć podczas zimowego przechowywania opon rolniczych, jest ochrona ogumienia przed działaniem czynników atmosferycznych. Opony są projektowane w taki sposób, aby móc wytrzymywać trudne warunki atmosferyczne podczas codziennej pracy, będąc w ciągłym ruchu.
Tylko wtedy są w stanie zachować elastyczność gumy. Jednakże unieruchomione opony, przechowywane na zewnątrz przez całą zimę, będą narażone na dość zmienne warunki pogodowe, takie jak mróz, opady, śnieg oraz światło słoneczne. Te wszystkie czynniki klimatyczne będą miały znaczący wpływ na twoje opony rolnicze.
Długotrwałe działanie mrozu może uszkodzić oponę, ponieważ w temperaturach poniżej zera guma zaczyna sztywnieć. Może to prowadzić do pęknięć i utraty elastyczności na zdeformowanym obszarze przy najbliższym kontakcie z podłożem, skracając rzecz jasna żywotność opony.
Podobnie jak mróz, słońce również niszczy opony, ponieważ jest w stanie przyspieszyć proces starzenia się gumy. Pod zgubnym wpływem promieni UV guma staje się bardziej podatna na uszkodzenia, prowadzące do powstawania pęknięć.
Podłoże, na którym przechowywane są opony rolnicze, przesądza o jakości ich konserwacji. Zatem, kiedy już zabezpieczymy ogumienie przed działaniem czynników atmosferycznych, w drugiej kolejności musimy wziąć pod uwagę podłoże. Ważne jest, aby podłoże było płaskie, stabilne, czyste (bez śladów lub osadów węglowodorowych) i wolne od kamieni czy też ostrych przedmiotów (skał, gruzu, gałęzi itp.), które mogłyby uszkodzić strukturę opon.
Jeśli nie zadbamy o podłoże, może spowodować to deformację opon w wyniku nierównomiernego nacisku na bieżnik w kontakcie z podłożem. Może to nie tylko odkształcić opony, ale także pogorszyć ich strukturę wewnętrzną.
Z uwagi na zagrożenie, jakim są dla opon środki chemiczne, nie należy przechowywać ogumienia w pobliżu miejsc składowania tego rodzaju substancji. Opony składujemy zawsze z dala od substancji chemicznych, mogących powodować szybkie starzenie się gumy, które jest niczym innym, jak degradacją struktury chemicznej polimeru. Procesy chemicznego starzenia się gumy mogą być związane z ekspozycją na duże ilości ozonu, rozpuszczalników lub węglowodorów.
Poza tym opony warto trzymać z dala od wszelkich maszyn elektrycznych, silników i sprzętu spawalniczego, aby uniknąć przypadkowego uszkodzenia gumy podczas wykonywania innych prac.
Tak samo na zewnątrz jak i pod dachem, opony pozostające przez dłuższy czas bez ruchu w mniejszym lub większym stopniu zaczną tracić ciśnienie powietrza.
W związku z tym, w miarę upływu czasu, ciężar maszyn rolniczych będzie coraz bardziej przygniatał opony. Niestety, spowoduje to deformacje w miejscach kontaktu z podłożem, co osłabi karkas i sprowokuje zmiany strukturalne na zdeformowanym obszarze opony. Dlatego też, gdy opony po zbyt długim postoju są ponownie pompowane i wyjeżdżają na pole pod ciężarem, mogą czekać cię przykre niespodzianki.
Opony rolnicze to specyficzne elementy wyposażenia ciągnika, które mogą służyć ci o wiele dłużej, jeśli będziesz o nie regularnie dbać. Na przykład, skrupulatne oczyszczenie opon przed zimowym przechowywaniem usunie wszelkie osady, które mogłyby przyspieszyć ich niszczenie.
Jeśli zadasz sobie nieco trudu, aby odpowiednio złożyć opony na zimę, z pewnością czeka cię rekompensata w postaci dodatkowych setek godzin użytkowania ogumienia.
Niezależnie od tego, czy masz kombajn, maszynę samobieżną, opryskiwacz czy przyczepę, to ich opony będą reagować dokładnie tak samo na ekspozycję na warunki atmosferyczne oraz na bezruch. Jeżeli w okresie zimowym opony pozostają na maszynie, zasady ich przechowywania też będą takie same.
Zastosowanie klinów jest znaną metodą zapobiegania problemom związanym z przechowywaniem opon zimowych. Praktyka ta nadaje się do wszystkich maszyn rolniczych. Kliny służą do nieznacznego uniesienia opon, dzięki czemu unika się ich bezpośredniego kontaktu z podłożem. Zapobiega to deformacji części opony leżącej na ziemi, a także zapobiega nadmiarowi wilgoci u podstawy opony, co także mogłoby spowodować jej uszkodzenie.
Maszyny rolnicze są dość często odstawiane na zimę bezpośrednio na ziemi, w szopie lub w garażu. Dzieje się tak, gdy nie mamy do dyspozycji odpowiednio dużej przestrzeni lub gdy nie można zdemontować maszyny. W takich sytuacjach, chcąc uniknąć ryzyka uszkodzenia opon, należy upewnić się, że podłoże jest płaskie, stabilne i idealnie suche.
Jeśli opony są zdjęte z maszyny, masz do wyboru kilka metod ich przechowywania. Taka sytuacja ma miejsce na przykład, kiedy używasz tego samego ciągnika raz z oponami szerokimi, a następnie z oponami wąskimi. Jeden zestaw opon pozostaje wtedy nieużywany przez dłuższy czas. Zdemontowane opony mogą być przechowywane na obręczy lub bez obręczy, co zaraz wyjaśnimy.
Jeżeli planujesz przechowywać opony wraz z felgami, powinieneś pozostawić je pod ciśnieniem użytkowym, aby zachowały swoją wytrzymałość. Możesz je układać w stosy, ale niezbyt wysokie, aby uniknąć nadmiernego obciążenia opon znajdujących się na dole stosu. Ponadto należy upewnić się, że opony są dobrze ustawione w pionie, aby ich ciężar był równomiernie rozłożony. Podstawa stosu powinna być odizolowana od podłoża i idealnie płaska.
Możesz również przechowywać opony w pozycji pionowej, ale pamiętaj o tym, aby zawsze odizolować je od podłogi.
Możesz również zawiesić opony, używając do tego środka obręczy, unikaj jednak przy tym kontaktu między gumą a wspornikiem używanym do zawieszenia.
Jeśli chcesz przechowywać opony bez obręczy, pamiętaj o konieczności zachowania pozycji pionowej, a to w celu uniknięcia deformacji karkasu. Podobnie jak przy przechowywaniu z felgami, opona musi być odizolowana od podłoża. W przypadku unieruchomienia przez dłuższy czas, należy regularnie obracać opony, aby zmniejszyć negatywny wpływ siły ciężkości na część opony, znajdującą się na dole.
Opony bez obręczy nie mogą być przechowywane w stosach ani zawieszane, ponieważ może to prowadzić do zniekształcenia stopki.
Wiemy już, że sposób przechowywania opon rolniczych zimą jest ważny dla zachowania ich żywotności, ale co zrobić, gdy mamy opony balastowane wodą?
Balastowanie wodą jest powszechną praktyką w sektorze rolniczym. Polega na wlewaniu wody do wnętrza opony w celu zwiększenia balastu ciągnika, a tym samym poprawy trakcji maszyny. Ogólnie rzecz biorąc, spuszczenie wody z balastowanych opon przed ich przechowywaniem w okresie zimowym nie jest wymagane. Warto to wiedzieć, ponieważ unikniesz w ten sposób tracenia czasu na opróżnianie i ponowne napełnianie opon w kolejnym sezonie.
Jednakże, jeśli planujesz zimowanie opon obciążonych wodą, przestrzegaj tych kilku zasad:
Aby zapobiec zamarzaniu wody wewnątrz opon w okresie zimowym, należy wlać do nich płyn zapobiegający zamarzaniu. Zapobiegnie to tworzeniu się lodu, który mógłby uszkodzić opony i felgi. Środek zapobiegający zamarzaniu jest niezbędny do utrzymania balastu wodnego pod kontrolą.
Podczas przechowywania opon balastowanych wodą należy upewnić się, że ciśnienie w oponie jest na właściwym poziomie. Ogólnie rzecz biorąc, zaleca się utrzymywanie ciśnienia o wartości około 2 barów w tej ilości powietrza, które pozostaje wewnątrz opony poza wodą (25% objętości opony). Dzięki temu ogumienie zachowa swój kształt i nie straci na osiągach w trakcie zimowania.
Nie możemy nie wspomnieć, że metoda balastowania wodą może mieć konsekwencje dla żywotności opon i felg. Guma jest w stanie ulec zniszczeniu w wyniku działania wilgoci, a felgi mogą zostać uszkodzone przez rdzę. Polecamy zatem najpierw rozważyć zalety i wady tej metody balastowania, w zależności od twoich konkretnych potrzeb.
Składowanie opon rolniczych tych kategorii w warunkach zimowych wymaga podjęcia pewnych specjalnych kroków, o których nie trzeba pamiętać przy modelach standardowych.
Opony o sporych rozmiarach, używane w dużych i ciężkich maszynach rolniczych, wymagają szczególnej uwagi w zakresie przechowywania w zimie.
w tym przypadku klinowanie jest bardzo trudne lub praktycznie niemożliwe, albo też zbyt skomplikowane.
Najlepszym rozwiązaniem będzie w takim razie zdjęcie z maszyny jak największej ilości wyposażenia, przy jednoczesnym zwiększeniu ciśnienia w oponach o około 0,5 bara w stosunku do ciśnienia normalnego.
Rozwiązanie to narzuca jednak konieczność regularnego przemieszczania maszyny, które umożliwi zmianę pozycji opony o ćwierć obrotu. Czynność tę należy wykonać co najmniej raz w miesiącu.
Aby zapobiec jego spłaszczeniu w miarę upływu czasu, konieczne będzie napompowanie ogumienia do wyższego ciśnienia, w granicach między 1,4 a 1,6 bar. Z kolei niedostateczne napompowanie opon może skutkować deformacją karkasu i powodować problemy, które odczujesz przy ponownym użytkowaniu.
Opony ciągnika mogą z czasem tracić powietrze, nawet w przypadku braku widocznego przebicia. Utrata powietrza jest zjawiskiem naturalnym, ale może być spotęgowana przez długie przechowywanie. Ryzyko całkowitej utraty powietrza w okresie bezruchu zminimalizujesz, jeśli na początku zimy mocno napompujesz opony.
Poprawne przechowywanie opon rolniczych przez zimę to nie tylko kwestia logistyki, ale także inwestycja w trwałość i wydajność sprzętu rolniczego. Postępując zgodnie z naszymi wskazówkami, zmaksymalizujesz żywotność opon, unikając dodatkowych kosztów związanych z ich częstą wymianą. Poza tym, dzięki oponom w dobrym stanie będziesz cieszył się świetnymi osiągami twoich maszyn, gdy nadejdzie wiosna. Tak prosta rzecz, jak prawidłowe zimowanie opon, może przynieść ci znaczne oszczędności, a w szerszej perspektywie poprawić wydajność ogumienia.
Nie zapominaj, że jakość opon ma bezpośredni wpływ na wydajność i efektywność pracy w gospodarstwie. Zwrócenie uwagi na sposób przechowywania opon w okresie zimowym jest więc mądrym odruchem, który na pewno przyczyni się do sukcesu i dobrobytu twojego gospodarstwa.
Ten e-book pomoże Ci określić przyczyny zużycia opon Twojego ciągnika:
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
Odkryj naszą szeroką gamę opon rolniczych. Oferujemy opony o wysokich osiągach, które spełnią wszystkie Twoje potrzeby.
Porady na temat montażu i demontażu opon ciągnikowych
CZYTAJ WIĘCEJJakie są główne zalety wąskich opon ze stalowym opasaniem?
CZYTAJ WIĘCEJDlaczego opony rolnicze są tak ważne dla ochrony gleby?
CZYTAJ WIĘCEJ